تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۲
مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران گفت: مجلس شورای اسلامی هرگونه اجرای داوطلبانه پروتکل‌ها را برای دولت ممنوع کرده است بنابراین در زمان حاضر موضوع پروتکل الحاقی مطرح نبوده و نمی‌تواند مطرح باشد چراکه هرگونه تصمیم‌گیری در این رابطه بر عهده مجلس شورای اسلامی است.
لازم‌الاجرا بودن "پروتکل الحاقی" منوط به تصویب مجلس/ 1+5 بايد اعتماد مردم ايران را جلب كند
لازم‌الاجرا بودن "پروتکل الحاقی" منوط به تصویب مجلس/ 1+5 بايد اعتماد مردم ايران را جلب كند
به گزارش عصرهامون، در ارتباط با سوالی مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات ایران و ۱+۵ در مورد پروتکل الحاقی هم صحبتی شد یا خیر اظهار داشت: پروتکل الحاقی یکی از مهم‌ترین اقدامات در خصوص شفاف‌سازی و اعتمادسازی بوده که کشورهای ۱+۵ از جمهوری اسلامی ایران انتظار دارند اما این در حالی است که ما به آن‌ها توضیح دادیم که این پروتکل در اختیار و کنترل مجلس شورای اسلامی و پس از تصویب مجلس برای دولت لازم‌الاجرا خواهد بود.

*هرگونه تصمیم‌گیری درباره پروتکل الحاقی برعهده مجلس شورای اسلامی است

وی ادامه داد: به دلیل اقدامات گذشته این کشورها و ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، مجلس شورای اسلامی هرگونه اجرای داوطلبانه پروتکل‌ها برای دولت را ممنوع کرده است در زمان حاضر موضوع پروتکل الحاقی مطرح نبوده و نمی‌تواند مطرح باشد چراکه هرگونه تصمیم‌گیری در این رابطه برعهده مجلس شورای اسلامی است.

*۱+۵ اعتماد ملت ایران را با رفع تحریم‌ها جلب کند

معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: این کشورها بايد اعتماد مردم ایران و مجلس را در مورد رفع تحریم‌ها جلب کنند و مجلس در جهت منافع ملی ایران در رابطه با پروتکل‌های الحاقی به جمع‌بندي برسد و در زمان حاضر و در گام‌های اولیه به هیچ عنوان اقدامی در خصوص پروتکل الحاقی متصور نیست.


*یک از مباحث مطرح شده در مذاکرات در حوزه مالی و بانکی است

عراقچی در ارتباط با اینکه آیا در خصوص آزادسازی بلوکه شدن اموال ایران در مذاکرات بحثی شده است یا خیر اظهار داشت: یکی از مباحثی که در مذاکرات مورد گفتگو بود بحث برداشتن تحریم‌ها در حوزه‌های مالی و بانکی بود و ما در مذاکرات اخیر برای حل و فصل این مسائل و چارچوبی که باید مبنی برآن مذاکره کنیم مشخص کردیم و روی این چارچوب توافق حاصل شده است.

وی ادامه داد: در جلسات بعدی وارد محتوای این چارچوب‌ها خواهیم شد و در ارتباط با گام‌هایی که باید برداشته شود به ابعاد مختلف تحریم خواهیم پرداخت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص عدد دقیق اموال بلوکه شده گفت: این اموال متعلق به دولت و بانک مرکزی بوده و ارقام دقیق آن قطعا موجود است.

* واکنش عراقچی به اخبار منتشر شده در مورد پرداخت سود اموال بلوکه شده ایران به VOA

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در برخی از خبرگزاری‌ها آمده که آمریکا سود اموال بلوکه شده ایران را به VOA می‌دهد و در واقع قسمت‌های مالی VOA را تامین می‌کند تصریح کرد: ما نیز در اخبار رسانه‌ای وادعاهای رسانه‌های مختلف این مهم را شنیده‌ایم اما بنده شواهدی را ندیده‌ام و این در حالی است که معاونت اروپا آمریکای وزرات خارجه پی‌گیر این مسئله خواهند بود .

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پایان در ارتباط با سوالی مبنی براینکه آیا از ۱۳ آبان خاطره‌ای دارید خاطرنشان کرد: منزل ما نزدیک به لانه جاسوسی بود و بنده تجمعاتی را که در مقابل لانه جاسوسی صورت می‌گرفت به خاطر دارم و به عنوان یک جوان ایرانی به این مسائل علاقمند بودم و به یاد دارم که نمایشگاه‌های مختلفی به صورت مردمی تشکیل شده و حتی بنده تعدادی عکس از آن دوران گرفته‌ام.

انتهای پیام/ ۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcc0xq0.2bq0s8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما