تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۲
شبکه بی بی سی در برنامه ای با حضور سه کارشناس به بحث در خصوص سفر رییس جمهوری آمریکا به عربستان و روابط دو طرف پرداخت.
بي بي سي : آمريکا سرانجام قدرت ايران را به رسميت خواهد شناخت
بي بي سي : آمريکا سرانجام قدرت ايران را به رسميت خواهد شناخت
به گزارش عصر هامون، سرحان العتیبی رییس جمعیت علوم سیاسی عربستان سعودی در پاسخ به این سوال که این سفر تا چه میزان اختلافات دو طرف را حل خواهد کرد، گفت: به اعتقاد من از 70 سال پیش تاکنون هیچ اختلاف ریشه ای و عمیقی میان آمریکا و عربستان سعودی بوجود نیامده است بلکه آنچه بوده، اختلاف نظر در مورد برخی از مسایل منطقه ای بوده که نمونه آن مساله هسته ای ایران، سوریه و فلسطین و برخی مسایل درجه دوم دیگر بوده است. این اختلافات هیچگاه باعث قطع روابط دو طرف نشده است.

مجری برنامه از العتیبی سوال کرد: اختلاف ریاض و واشنگتن در خصوص ایران چگونه تفسیر می شود؟

العتیبی در پاسخ گفت: آمریکا نمی تواند مذاکره با ایران در خصوص پرونده هسته ای و مسایل دیگر را رها کند. آمریکا سرانجام ایران را به عنوان یک کشور هسته ای و قدرت منطقه ای به رسمیت خواهد شناخت و در پی ایجاد توازن با آن بر خواهد آمد.

ادموند غریب استاد دانشگاه و کارشناس مسایل بین الملل در این خصوص گفت: روابط میان آمریکا و عربستان، روابط تاریخی است. البته این روابط با محوریت منافع، ایجاد شده که نفت، مسایل امنیتی و راهبردی، نظامی، تجاری و فناوری از جمله این منافع مشترک بوده اند. نکته مهم آنکه آمریکا و عربستان در مورد ایران، سوریه و فلسطین با یکدیگر اختلاف نظر دارند. آنها همچنین بعد از توافق ایران و شش کشور به سطحی از بی اعتمادی رسیدند چرا که عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اعلام کردند که در این خصوص بی اطلاع بوده اند و بهبود روابط غرب با ایران برای آنها نگران کننده است.

اوباما با سفر به ریاض در واقع اعلام کرده است که نتیجه توافق با ایران هر چه باشد روابط واشنگتن و ریاض همچنان مستمر خواهد بود چرا که آمریکا در استمرار این رابطه منافعی دارد.

العتیبی هم در مورد چگونگی اطمینان حاصل کردن عربستان گفت: کلمات نمی تواند اطمینانی برای عربستان ایجاد کند. توافق ایران و آمریکا در مورد برنامه هسته ای شک و تردید هایی را برای عربستان بوجود آورده است و ریاض می ترسد که این نزدیکی روابط باعث شود که ایران به قدرت برتر تبدیل شود.

ادموند غریب در این خصوص گفت: آمریکا می داند که نظام جهانی در حال تغییر است. آمریکا همچنین نمی خواهد دوستان و متحدانش با کشورهای دیگر متحد شوند. اگر چه میان عربستان و آمریکا اختلافاتی رخ داده اما این اختلافات نمی تواند روابط آنها را بر هم بزند چرا که آنها گزینه های دیگری به جای یکدیگر ندارند. آمریکا در ارتباط با کشورهای جهان دیدگاههای متفاوتی دارد.

انتهای پیام / 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdchkmnm.23nvkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما