تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۳
مردم شهرستان قصرقند از نیمه دوم ماه شعبان، خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده کرده و خانه و کاشانه خویش را غبارروبی و زمینه برگزاری آداب و رسوم رایج این قوم در ماه رمضان را فراهم می‌کنند.
رسم و رسوم مردم شهرستان قصرقند در ماه مبارک رمضان
رسم و رسوم مردم شهرستان قصرقند در ماه مبارک رمضان
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون، زنان شهرستان قصرقند قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به تمیز کردن خانه خود پرداخته و مردان نیز ضمن همکاری با زنان به آماده سازی مساجد برای استقبال از ماه مبارک رمضان می‌پردازند، به این ترتیب که آنان قبل از آغاز این ماه پربرکت، به غبارروبی و عطرافشانی در مساجد، زمینه حضور نمازگزاران را برای بهره جستن از فضائل این ماه فراهم می‌سازند.
با آغاز ماه مبارک رمضان هر شب قبل از اذان صبح، شخصی برای بیدار کردن اهالی محل از طریق بلندگوی مسجد، مردم را برای صرف سحری بیدار می‌کند که البته در قدیم با به صدا درآمدن طبل مردم را از خواب بیدار می‌کردند.
اطعام نمازگزاران روزه‌دار از سنت‌های مرسوم ماه رمضان
خصلت‌ها و آداب نیک در منطقه قصرقند فراوان است که یکی از این آداب، اطعام نمازگزاران روزه‌دار به شمار می‌رود. اغلب مردم هنگام افطار، لبنیات و خرما و نان به مساجد می‌برند و نمازگزاران روزه‌دار را اطعام می‌کنند که این عمل سنت بسیار حسنه‌ای است.
از دیگر آداب مرسوم در میان مردم قصرقند، توجه خاص به تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان است به طوری که علما همواره توصیه دارند که مردم عزیز باید زیاد تلاوت قرآن داشته باشند و از نماز تراویح هم غافل نشوند.
یکی از ویژگی‌های بارز مردم شهرستان قصرقند، پایبندی و توجه به برگزاری آئین‌ها و آداب و رسوم خاص است و به طبع آن مردم قصرقند نیز همانند سایر اقوام و هموطنان خود در جای جای استان و کشور عزیزمان دارای مراسم‌ها و آئین‌های خاصی هستند.
آئین‌ها و آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در میان مردم شهرستان قصرقند همانند دیگر مراسم‌های این قوم تشابه بنیادی و ریشه‌ای چه در مکران (جنوب بلوچستان) و چه در سرحد (شمال بلوچستان) با هم دارد اما اجرای مراسم‌ها کم و بیش در مناطق مختلف بلوچستان متفاوت است.
غذاهای ماه مبارک رمضان در قصرقند
خوراک تباهگ: اصلی‌ترین خوراک مخصوص ماه مبارک رمضان، تباهگ است و این خوراک که مخصوص سحری مردمان قصرقند به شمار می‌رود معمولا با مخلوطی از برنج و گوشت خشک شده پخت می‌شود و بسیار خوشمزه و لذیذ است و همچنین طرفداران فراوانی حتی در بین اهالی این منطقه دارد.
چانگال: این خوراک نیز بیشتر در ماه مبارک رمضان بر سر سفره افطار مورد استفاده قرار می‌گیرد و مواد اولیه آن خرما، خمیر نیمه پخته، روغن محلی حیوانی و افزودنی‌های معطر است. چانگال جزو شیرینی‌های محلی ثابت سفره‌های افطار است، طرفداران این شیرینی مخصوص بلوچی به جز ایام رمضان نیز آن را تهیه و صرف می‌‌کنند اما پرمصرف‌ترین زمان این شیرینی خوشمزه ماه مبارک رمضان است. همچنین چنگال همانند «تباهگ» در میان غیر بلوچ‌های منطقه طرفداران بی‌شماری دارد. آردنخود، آرد گندم، ، ادویه‌های معطر، روغن و… از مواد اصلی این غذاست و معمولا سر سفره افطار از آن استفاده می‌شود.
پکوره: آرد نخود، آرد گندم، گشنیز، ادویه های معطر، روغن و... از مواد اصلی این غذا است و معمولاً سر سفره افطار از آن استفاده می‌شود.
نان تیموش: این نان که فقط در بلوچستان تهیه و پخت می‌شود تنها مخصوص ماه رمضان نیست اما به علت سبکی و هضم سریع آن در این ماه طرفداران زیادی دارد. نان تیموش حتی از کاغذ نیز نازک‌تر است و پخت آن مهارت خاصی را می‌طلبد. نان تیموش همانند سایر خوراکی‌ها در ماه مبارک رمضان علاقه‌مندان و طرفداران زیادی دارد. این نان بسیار نازک و کاملاً ترد را بیشتر با خورشت ترید می‌کنند و یا اینکه به صورت تازه و گرم می‌خورند. این نان بسیار سبک است و زود نیز هضم می‌شود.
نان تیموش را با ظروف کاملا پهن و مخصوصی بنام «تین» تهیه می‌کنند. این نان جزو نازک‌ترین و تردترین نان‌های سنتی جهان محسوب می‌شود. مواد اولیه آن متشکل شده از آرد، نمک، آب و مقدار بسیار اندکی روغن که برای جدایی لایه نازک خمیر بعد از پخت از تین یا سنگ کاربرد دارد.
نماز تراویح
در فقه اهل تسنن هر شب به همراه نماز عشاء 20 رکعت نمازی اقامه می‌شود که به آن تراویح می‌گویند. این نماز که ویژه ماه مبارک رمضان است به عقیده آنان دارای فضائل زیادی بوده و خواندن آن برای روزه‌داران لازم است.
تراویح جزء سنت‌هاست و متشکل است از 10 رکعت دو رکعتی. اما مردم بلوچستان طبق رسومات دیرینه خود همیشه سعی می‌کنند 20 رکعت نماز تراویح را هر شب با جماعت و به امامت حافظ قرآن که در هر شب یک جزء آن را تلاوت می‌کند، بجای آورند. کمترین مدت زمان اقامه نماز تراویح نیم ساعت و بیشترین آن یک ساعت است.
مراسم حنابندان
در شب پایانی ماه مبارک رمضان زنان شهرستان با تهیه و آماده سازی حنا که معمولاً حنای محلی است خود را برای مراسم حنا بندان آماده می‌سازند. در این مراسم که شب قبل از عید انجام می‌شود زنان و دختران با حنا نقش‌های مختلف و زیبایی را بر روی دست‌های خود پیاده می‌کنند، کار بستن حنا بر دست زنان توسط فردی که در این زمینه مهارت خاص دارد، انجام می‌شود.
در ماه مبارک رمضان همه سعی می‌کنند تا حد امکان به همسایه‌ها و خویشاوندان و یا افراد نیازمند سرکشی کنند و اگر کمکی از دستشان برآید دریغ نمی‌ورزند.
اغلب افراد در ماه مبارک رمضان سعی می‌کنند در مراوده با دیگران نهایت حسن خلق را داشته باشند و بیش از پیش در دوری از گناه و معصیت تلاش دارند.
ماه رمضان صفا و صمیمیت بین خانواده‌ها را در قصرقند افزایش می‌دهد به طوری که برخی افراد که ممکن است از هم کدورتی به دل داشته باشند با آغاز این ماه مبارک به سراغ هم می‌روند و از همدیگر حلالیت می‌طلبند.
صله رحم و توجه به دید و بازدید در این ماه مبارک نسبت به سایر اوقات سال افزایش چشمگیری دارد و مردم خداجوی شهرستان قصرقند سعی می‌کنند در این ایام نهایت بهره را از برکات بی شمار این ماه مبارک ببرند.
گزارش از نظر محمد رئیسی
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdceon8n.jh8nzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما