تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۴
رییس شورای رقابت در مورد رشد شش درصدی محصولات سایپا گفت: به دلیل پایین بودن کیفیت خودروهای این شرکت به خصوص پراید ما در نظر داریم جریمه ۲.۵۰- (منفی دو ممیز ۵۰) درصدی را برای این شرکت اعمال کنیم.
سایپا، بابت پراید جریمه می‌شود
سایپا، بابت پراید جریمه می‌شود
به گزارش سرویس اقتصادی عصرهامون،رضا شیوا رییس شورای رقابت که به همراه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان و رضا تقی زاده معاون فروش شرکت خودروسازی سایپا در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دوم سیما با موضوع افزایش قیمت خودرو حاضر شده بود، درباره افزایش قیمت خودرو در سال جاری گفت: براساس ارزیابی و شروطی مقرر شده خودروسازان باید به این شروط عمل می کردند تا نسبت به تنظیم منصفانه قراردادها اقدام کنیم.
وی مهمترین شرط گذاشته شده را بررسی آپشن ها بر روی خودرو اعلام کرد و در رابطه با قیمت خودروی ال 90 و دلیل تفاوت قیمت این خودرو در بازار با کارخانه گفت: دلیل افزایش قیمت ال 90 قرارداد پارس خودرو با شرکت های خارجی مثل رنو است که این قراردادها شفاف نبوده و به همین دلیل شاهد اختلاف قیمت هایی هستیم.
شیوا در ادامه برنامه نسبت به صحبت های دبیر انجمن خودروسازان واکنش نشان داد و گفت: خودرو با پنیر و کره و امثال این ها متفاوت است و کالایی است که نباید به این شیوه مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: ارزی که خودروسازها از آن استفاده می کنند یورو است از همین رو ما از سال 92 تا 93 شاهد کاهش 10 درصدی یورو بوده ایم به همین منظور و با این کاهش چشمگیر بنده فکر نمی کنم که ما نیازی به این افزایش قیمت داشته باشیم و به تبع آن کاهش 10 درصدی یورو در بعضی از خودروها با بررسی های صورت گرفته در تولیدشان کاهش قیمت داشتیم.
رییس شورای رقابت در مورد واردات قطعات خودرو که جزء 6 قلم اول واردات است، گفت: متأسفانه برخی از خودروسازان ما برخی از قطعات را از چین وارد می کنند که این موضوع به دلیل بحث هایی است که پیرامون طلب قطعه سازان از خودروسازان صورت می گیرد.
شیوا در پاسخ به این سؤال که اتفاقی که در تحریم افتاد ما را متوجه آن کرد که ژست خودرو ملی ژست درستی نبود، گفت: اگر خودروهای داخلی ما کیفیت خوبی داشته باشند نیازی نیست افراد از خودروهای وارداتی استفاده کنند.
وی ادامه داد: تنها جایی که بنده نمی توانم از تولید دفاع کنم از کیفیت تولید است و این که چرا واردات زیاد شده مقصر خودروسازان هستند چرا که عدم کیفیت تولید داخل متقاضیان را به سمت استفاده از خودروهای وارداتی سوق می دهد.
** افزایش 53 درصدی تولید خودرو در سال 93
در ادامه این گفتگو نعمت بخش در پاسخ به این سؤال که چرا خودروسازان همیشه آسان ترین راه که افزایش قیمت است را انتخاب می کنند در حالی که روش های مدیریتی و کاستن از هزینه های سربار شاید روش بدی نباشد، گفت: ما سال گذشته با توجه به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت 53 درصد افزایش تولید داشتیم یعنی با استفاده از همان نیروهایی که سال قبل از آن ها برخوردار بودیم 900 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم که این تولید در سال 93 به یک میلیون و 130 هزار دستگاه رسید یعنی بهره بری را بالا بردیم.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا شما منابع مالی تان را به جای این که مستقیم در صنعت خودروسازی به کار گیرید به خرید سهام و ملک و مستقلات بردید اظهار داشت: متأسفانه یکی از شرکت های ما یعنی شرکت سایپا در گذشته این کار را انجام داده بود و این موضوع ربطی به مدیریت فعلی ندارد و در حال حاضر این شرکت در حال جبران این موضوع است و سعی می کند سرمایه ها را برگرداند ولی اقدام در این جهت زمان بر است.
نعمت بخش تصریح کرد: در رابطه با این که ما از امکاناتمان حداکثر بهره برداری را داشته باشیم با افزایش تولید هزینه های خود را سرشکن کردیم.
** خودروسازان 4 هزار و 500 میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند
در بخش دیگری از این برنامه نعمت بخش در پاسخ به این سؤال که میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان چقدر است نیز اظهار داشت: کل میزان بدهی در حال حاضر 4 هزار تا 4 هزار و 500 میلیارد تومان است منتهی قرارداد قطعه ساز با خودروسازان به این گونه است که وقتی قطعه را تحویل می دهند 3 ماه بعد پول آن را دریافت می کنند لذا بنده در حال حاضر به روز نیستم که این میزان را عنوان کنم.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت های بزرگ قطعات خود را از طریق واردات و علی الخصوص از چین تأمین می کنند ولی از طرف دیگر زمانی که بحث افزایش قیمت خودرو مطرح می شود عنوان صنعت داخلی را به کار می گیرند، گفت: بر اساس سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت تعرفه ها به گونه ای تعیین شده که خودروسازان تشویق به استفاده از قطعات داخلی شوند.
** به کارگیری ابزار تعرفه برای ترغیب خودروسازان به منظور خریداری قطعات داخلی
وی یادآور شد: تعرفه قطعات کامل سواری 26 درصد است اما وقتی یک خودروساز بالای 50 درصد از تولید خودرو از قطعات داخل استفاده کند این تعرفه به 15 درصد کاهش پیدا می کند لذا خود سیاست گذار به گونه ای عمل کرده که با ابزار تعرفه قطعات از داخل خریداری شود.
نعمت بخش با طرح این سؤال که وقتی قطعه ساز نمی تواند قطعه به خط برساند و یا کیفیت قطعات مناسب نیست چه باید کرد، گفت: ما در سال گذشته یک میلیون و 130 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم که این مقدار تولید 2 میلیارد (دلار) ارز می برد در حالی که 103 هزار دستگاه خودرو وارداتی بیش از دو میلیارد و صد میلیون دلار ارز برده است.
وی در پاسخ به اظهارات شیوا نیز اظهار داشت: زمانی که خودروسازان سرکوب مالی می شوند و وقتی شما اجازه افزایش قیمت را به ما نمی دهید ما نیز به قطعه سازان اجازه افزایش قیمت را نمی دهیم لذا قطعه ساز نیز خواه ناخواه از کیفیت تولید قطعات خود می زند.
نعمت بخش در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که هفته گذشته شورای پول و اعتبار وام خودرو را تا سقف 15 میلیون تومان افزایش داد و اکنون نیز خودروسازان تقاضای افزایش قیمت را دارند دلیل این موضوع چیست، یادآور شد: صنعت خودروسازی می تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند و اقتصاد را از رکود خارج و تورم را کاهش دهد زیرا برای مثال 40 درصد ورق فولاد مبارکه را ما مصرف می کنیم.
وی افزود: هیچ کشوری برای خودرو قیمتی مشخص تعیین نمی کند زیرا باید بدانیم خودرو کالایی وابسته به ارز است.
دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: خودرو سال گذشته 3 درصد افزایش قیمت داشت اما امسال با توجه به افزایش 10 درصدی قیمت ارز، افزایش 6 درصدی تعرفه ها و افزایش مداوم مواد داخلی و اولیه برای تولید خودرو و افزایش 17 درصدی دستمزدها ما تقاضای افزایش 10 درصدی قیمت خودرو را داریم.
** برای تأمین اعتبار قیمت خودرو نیاز به افزایش دارد
در ادامه برنامه رضا تقی زاده معاون فروش شرکت خودروسازی سایپا در گفتگوی تلفنی در رابطه با افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: مبنای افزایش قیمت خودرو طبق قانون شورای رقابت که همان تورم بخش خودرو به علاوه ضریب مشخص شده توسط وزارت صنعت است خواهد بود.
وی ادامه داد: همان طور که شاهدید تمام کارمندان دولت از فروردین هر سال حقوقشان افزایش پیدا می کند به همین منظور کارکنان شرکت ما نیز حقوقشان افزایش داده شده به همین منظور برای تأمین این اعتبار قیمت خودرو نیاز به افزایش دارد.
معاون فروش سایپا در رابطه با رشد کیفیت محصولات این شرکت گفت:خودروهای ما امسال بین5 تا 6 درصد رشد داشته اند.
تقی زاده نیز در ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی گفت: ما در چند سال گذشته مورد تحریم بودیم و این تحریم باعث شد که ما واردات خود را از اروپا نداشته باشیم و در نتیجه از یورو استفاده کمتری کردیم و بیشتر خریدهای ما از کشورهای آسیایی و به واسطه دلار بوده است.
وی ادامه داد: این موضوع تنها مربوط به صنعت خودرو نیست بلکه در صنعت مخابرات هم فقط چینی ها هستند که کار می کنند.
معاون فروش شرکت سایپا در ادامه تصریح کرد: ما جزئی از چرخه اقتصاد کشور هستیم و در نهایت ما به سمتی هدایت شدیم که احیاناً یک مقدار کیفیت قطعات اولیه افت پیدا کند که این موضوع دلایل خاص خود را دارد.
انتهای پیام/4382 https://www.asrehamoon.ir/vdcdzz09.yt0jz6a22y.html
منبع : خبرگزاری دانشجو
نام شما
آدرس ايميل شما