تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۶
یکی از نویسندگان اهل قلم گفت: نداشتن یک موسسه انتشاراتی قوی در استان یکی از مهمترین و اصلی ترین مشکلات نویسندگان در سیستان و بلوچستان است.
عدم وجود موسسه انتشاراتی بزرگترین معضل نویسندگان سیستان وبلوچستان
عدم وجود موسسه انتشاراتی بزرگترین معضل نویسندگان سیستان وبلوچستان
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر عصرهامون به نقل از زاهدانه، این پایگاه خبری به مناسبت 14 تیر ماه، روز قلم با یکی از نویسندگان فعال استان که به مدت 9 سال در این عرصه فعالیت داشته است، گفت و گویی ترتیب داد که در ادامه می خوانید.
علیرضا کیخا متولد سال58 که در زاهدان دیده به جهان گشود. او یکی از نویسندگان خطه سیستان و بلوچستان است که از سال 85 در زمینه فضای مجازی و وبلاگ نویسی شروع به نویسندگی کرده است.
کیخا در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت: ورود به عرصه نویسندگی در فضای مجازی زمینه ای شد تا متناسب با موضوعات سیاسی مطالبی را در این حیطه در روزنامه ها و هفته نامه صبح صادق منتشر کنم.
وی بیان کرد: تاکنون در زمینه سیاسی مختص استان دوتالیف تحت عنوان «گروهک عبدالمالک قطعه پازل جنگ نرم» و «مرداب انتحار» داشته است، که محتوای کتاب دوم اشاره به عملیات های انتحاری و در واقع تطبیق این عملیات ها با مبانی اسلام شیعه و سنی دارد.
این نویسنده کتاب تصریح کرد: کتاب سوم من در مورد زندگینامه یک شهید است که بسیار متفاوت با آن دو تالیف قبلی من می باشد، محتوای این کتاب از نظر سبک نویسی همانند کتب نویسنده و اهل قلم «سعید هاکف» است که قلم جذاب تری نسبت به کتب های موجود در سطح استان دارد.
کیخا انگیزه و علل روی آوردن به عرصه نویسندگی را علاقه زیاد به نوشتن عنوان کرد و گفت: نویسندگی فضای شیرین و جذابی دارد و من از سر علاقه به این کار روی آورده ام، اما دلیل دومی که مرا مجاب کرد تا در عرصه استان دست به قلم شوم فضای خاص این استان بود، زیرا من معتقد هستم با ورود به دنیای نویسندگی می توان بخشی از حوزه ناشناختگی و مباحثی که چهره نامطلوبی از استان را به همگان معرفی کرده را از بین برد؛ بر همین اساس در هر دو تالیفی که داشته ام سعی شده به فضای استان و فرهنگی آن اشاره کنم تا چهره مطلوبی از استان را نشان دهم.
وی رعایت انصاف و صداقت در قلم را نکته ای مهم در نویسندگی تلقی کرد و افزود: از ویژگی های یک نویسنده خوب داشتن قلم شیوا و قابل فهم است و اینکه در هر حوزه ای که دست به قلم می برد ظلمی به جامعه و افراد آن روا نداشته، و نسبت به مطالبی که می نویسد نیز تعهد داشته باشد.
این نویسنده کتاب مهمترین مشکل در فضای تالیف را عدم وجود یک موسسه انتشاراتی قوی در استان عنوان کرد و گفت: این امر اولین و اصلی ترین مشکل نویسندگان در این منطقه بشمار می آید که آنان را مجبور می کند برای انتشار کتب خود به موسسات چاپ در تهران و قم مراجعه کنند.
وی عدم حمایت نویسندگان در استان را یکی دیگر از مشکلات آنان مطرح کرد و ادامه داد: شرایط خاص هزینه چاپ کتب یکی دیگر از این مشکلات است که مانع چاپ سوم و چهارم کتب نویسندگان در سیستان وبلوچستان است.
همچنین نبود یک کتاب فروشی مرجع و قوی که کتاب های خاص استان در آنجا به فروش برسد از دیگر مشکلات اهل قلم استان است که بعضا افراد نویسنده را دچار نوعی سرخوردگی می کند.
کیخا با بیان اینکه وضعیت نویسندگان در استان متناسب نیست و حمایتی از آنها صورت نمی گیرد، خاطر نشان کرد: ما هنوز در سیستان و بلوچستان مرجعی نداریم که معلفین یا نویسندگان را در یک مکان گرد هم بیاورد تا آنان نیز درخواست ها و مشکلاتشان را بازگو کنند، در این زمینه هم تاکنون اداره ارشاد اسلامی ورود پیدا نکرده و اکثر نویسندگان در استان همدیگر را نمی شناسند.
وی در پایان با اشاره به اینکه نویسنده زیادی در استان وجود ندارد، گفت: سیستان وبلوچستان از لحاظ مطالعه آثار و همچنین افرادی که دستی در عرصه قلم دارند، جایگاه مناسبی را به خود اختصاص نداده است.
انتهای پیام/۴۳۸۲
https://www.asrehamoon.ir/vdchkxnq.23nvkdftt2.html
منبع : پایگاه خبری زاهدانه
نام شما
آدرس ايميل شما