تاریخ انتشار :شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
هر سال میلیون ها نفر مسلمان برای انجام اعمال حج واجب در ذی الحجه راهی عربستان می شوند. انجام اعمال حج یکی از فروع دهگانه ی اسلامی است، که هر مسلمان موظف است آن را انجام دهد.
چرا آل سعود لیاقت اداره ی حرمین شریفین را ندارد؟
چرا آل سعود لیاقت اداره ی حرمین شریفین را ندارد؟
 به گزارش سرویس بین الملل عصرهامون،اما امسال مراسم حج با حوادثی عجیب همراه شد. آغازی با سقوط جرتقیل و پایانی با جان باختن نزدیک به 1500تن از حجاج که در میان آن ها نزدیک به 150 ایرانی نیز حضور دارد.
حوادث امسال همگان را به یاد کشتار خونین حج 66 می اندازد. در روز 9 مرداد آن سال، وقتی حجاج با شعارهای « مرگ بر آمریکا» و « مرگ بر اسرائیل» به راهپیمایی پرداختند، نیروهای آل سعود به روی تظاهرات کنندگان آتش گشودند که نتیجه ی آن ۴۰۲ نفر کشته (۲۷۵ ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها) و ۶۴۹ نفر زخمی (۳۰۳ ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر کشورها) بود. حادثه ای که این چنین با واکنش امام خمینی «ره» مواجه شد:
« اگر از صدام بگذريم، اگر مسأله قدس را فراموش کنيم، اگر از جنايت هاي امريکا بگذريم از ال سعود نخواهيم گذشت. ان‌شاالله اندوه دلمان را را در وقت مناسب با انتقام از امريکا و ال سعود برطرف خواهيم کرد و داغ و حسرت حلاوت اين جنايت بزرگ را بر دلشان خواهيم گذاشت و با برپايي جشن پيروزي حق بر جنود کفر و نفاق و آزادي کعبه از دست نا اهلان و نامحرمان به مسجد الحرام وارد خواهيم شد. »
اما بعد از گذشت 28 سال بار دیگر رسانه ها به نقل از روزنامه ی الدیار مدعی شدند که به علت حضور جانشین ولی عهد (پسر پادشاه عربستان) در منا و به تبع آن بستن دو مسیر رفت و آمد حجاج، جمعیت در بقیه ی مسیرها بیشتر از ظرفیت بود. این مسئله باعث کشته شدن نزدیک به 1500 نفر از حجاج شد. در بین حجاج کشته شده، نزدیک به 150 نفر ایرانی نیز حضور دارند. این اتفاق در شرایطی است که از سرنوشت بسیاری از حجاج هنوز خبری در دست نیست.
در حالی که در اوایل مراسم حج امسال نیز سقوط یکی از جرثقیل های اطراف کعبه، باعث کشته شدن ۱۰۷ نفر و مجروح شدن ۲۳۸ نفر شده است. در میان زخمی‌شدگان این حادثه نام ۱۵ زائر ایرانی هم دیده می‌شود و یازده ایرانی نیز جز کشته شدگان بودند. مجموع این اتفاقات بحث های زیادی در مورد بی کفایتی سران آل سعود برای برگزاری موسم حج در رسانه های جهان، برانگیخت.
همه ی این فشارها در حالی به سعودی ها وارد شده است که به گفته ی خودشان با کسری بودجه ی بیش از 300 میلیارد دلاری مواجه هستند. کسری بودجه ای که با افزایش بیش از اندازه ی تولید نفت و به تبع آن کاهش عجیب قیمت این فرآورده ی نفتی ایجاد شد. حمله ی به یمن که بنابر عقیده بسیاری از تحلیلگران مسائل منطقه ای به شکست حتمی آل سعود خواهد انجامید نیز بر این مشکلات دامن زده است و موجبات مصرف بیش از اندازه ی این بودجه های دولتی عربستان شده است.
همه ی این مسائل یک طرف، افزایش اختلافات داخلی خاندان سعود از سوی دیگر موجب شده است، که اندیشکده های مختلف از سقوط حتمی آل سعود طی سال های آینده نزدیک سخن بگویند.
ملک سلمان پادشاه عربستان مصمم است پسر خود را به جانشینی برگزیند. در این راه پس از آن که مقرن بن عبدالعزیز را سمت ولی عهدی برکنار کرد، حالا مانعی به نام محمد بن نایف پیش روی اوست. محمد بن نایف که منصوب خود اوست نیز به شدت مراقب است که بهانه ای به دست پادشاه ندهد.
در کنار این، خلع مسئولیت از پسر پادشاه قبلی آل سعود، کار را برای افزایش تنش ها در آل سعود راحت تر کرده است. در این راستا خبرهایی بگوش می رسد که بعد از اتمام نهایی مراسم حج، پادشاه ولی عهد خود را عزل می کند و پسر خود را رسما به عنوان ولی عهد معرفی خواهد کرد.
شاید لازم است بار دیگر این قسمت از پیام مقام معظم رهبری را به مناسبت فاجعه ی منا مرور کنیم: «دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند. »
طبق آخرین اخبار از سطح کشورهای اسلامی، افکار عمومی کشورهای مسلمان خواهان خارج شدن مدیریت مراسم عظیم حج از دست خواندان سعودی هستند و این خود شاید بتواند مهر پایانی بر کلید داری این خاندان بی کفایت باشد.
https://www.asrehamoon.ir/vdcgqz9u.ak9nt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما