تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: بیماری پاناما به دلیل جلوگیری از واردات موز از استانهای جنوبی تنها بر اقتصاد برخی تجار تاثیر می گذارد و از لحاظ بهداشتی برای انسان هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.
واردات موز ازسیستان وبلوچستان ممنوع شد/ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان: از خوردن موز نترسید
واردات موز ازسیستان وبلوچستان ممنوع شد/ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان: از خوردن موز نترسید
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از زاهدانه، سیستان و بلوچستان به علت هم مرز بودن با دو کشور افغانستان و پاکستان همواره ظرفیت های زیاد اقتصادی و تجاری دارد که گاها از این ظرفیت ها به نحو مطلوبی استفاده نشده زیرا به وضوح شاهد خروج سرمایه های زیادی همچون سوخت یا واردات انواع و اقسام کالاهایی هستیم که به راحتی توسط دلالان و سودجویان به عرضه و تقاضا گذاشته می شود که این مهم نه تنها به اقتصاد و اشتغال مردم در سیستا ن وبلوچستان ضربه وارد کرده بلکه سلامتی افراد را هم با خطرات زیادی مواجه کرده است.
این کالاها از واردات برنج، پرتقال پاکستانی، انبه گرفته تا موز را در بر می گیرد به گونه ای که این روزها اخباری مبنی بر ممنوعیت ورود این محصول از مرزهای استان باعث بوجود آمدن موجی از نگرانی در بین شهروندان شده است که در پی آن اغلب افراد از خرید این میوه خودداری می کنند.
بيماری پاناما ناشی از نوعی قارچ خاكزی است كه محبوب‌ترین میوه جهان موز را در معرض خطر جدی قرار داده است، قارچی مقاوم در برابر قارچ ‌کش‌ها که از مرزها عبور کرده و تمامی تلاش‌ها برای قرنطینه‌کردن گیاهان را بی‌اثر گذاشته و در سرتاسر جنوب آسیا، آفریقا، خاورمیانه و استرالیا پراکنده شده‌است.
اين قارچ که در آلوده ‌سازی محصولات موز به شدت كارآمد است زمانی كه گياهی به آن آلوده شود را نابود و خشک می کند به گونه ای که می ‌تواند برای 30 سال در خاک غيرفعال و پنهان باقی بماند از اين رو تشخيص ابتلای گياهان به اين قارچ از طريق آزمايش‌های پيچيده نيز غيرممكن است.
از طرفی نگاهی به تاریخچه این بیماری در استان گویای آن است که این بیماری برای محصول پنبه در ایرانشهر هم رخ داده بود که در پی آن تمام کشتزارهای پنبه های رنگی این شهرستان خشک شد و امروز نیز این بیماری به باغات موز سرایت کرده و باید گفت که ربطی به بیماری های انسانی ندارد زیرا انواع زیادی از بیماری های مشترک بین انسان، گیاه و حیوانات وجود دارد اما برخی از این بیماری ها تنها در یک نوع خاص مانند گیاهان تعریف می شود و به هیچ عنوان به گروه های دیگر مانند انسانها آسیبی وارد نمی کند.
در این راستا معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اینک ورود محصول موز از تمام مرزهای استان بجز مرز میرجاوه که آن هم با کنترل و ضوابط قانونی وارد می شود، ممنوع شده است.
یوسف ریگی ادامه داد: این ممنوعیت برای برخی دیگر از استان های جنوبی مانند بندر عباس که خود تولید کننده موز هستند نیز اعمال شده است.
وی افزود: از آنجائی که دلیل ممنوعیت ورود موز تنها یک نوع بیماری گیاهی است و به انسان آسیب نمی رساند این ممنوعیت برای اطمینان بخشی بیشتر انجام شده است.
وی تصریح کرد: این بیماری قارچی با تاثیر منفی بر خود گیاه موز باعث خشک شدن این محصول می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: ورود نهال موز قبل از این نیز ممنوع بوده و پس از این نیز وارد نمی شود.
ریگی بیان کرد: این بیماری به دلیل جلوگیری از واردات موز از استانهای جنوبی تنها بر اقتصاد برخی تجار تاثیر می گذارد اما از لحاظ بهداشتی برای انسان هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.
با دستور سازمان توسعه تجارت واردات موز محدود شد
سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به گمرک کشور اعلام کرد: واردات میوه موز از طریق تمامی گمرکات و مبادی ورودی استان سیستان و بلوچستان به استثنای گمرک میرجاوه ممنوع است.
در نامه سازمان توسعه تجارت به گمرک آمده است: با توجه به اعلام وزارت جهادکشاورزی، مبنی بر انتشار بیماری خطرناک و قرنطینه‌ای پانامای موز در برخی کشورها و مخاطرات بالای احتمال ورود این بیماری به کشور و تهدید موزکاری‌های استان سیستان و بلوچستان و به استناد آیین نامه اجرایی قانون حفظ نباتات، واردات میوه موز از طریق تمامی گمرکات و مبادی ورودی استان سیستان و بلوچستان به استثناء گمرک میرجاوه ممنوع است.
انتهای پیام/4382
https://www.asrehamoon.ir/vdcft0dc.w6dyxagiiw.html
منبع : پایگاه خبری زاهدانه
نام شما
آدرس ايميل شما