تاریخ انتشار :شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۴
این روزها 4.5 تن در هکتار از زمین های زراعی ایرانشهر کمر همت بسته اند تا اقتصاد مقاومتی را با ریشه کنی گرسنگی معنا کنند و خاویار گیاهی را میهمان سفره ایرانیان نمایند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون، بحران آب و شرایط آب و هوایی کشور این روزها این ضرورت را به وجود آورده تا در مباحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توجه بیشتری به کشت گیاهانی که میزان آب بری کمتری دارند صورت گیرد. از این رو یافتن گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی کشور در سطوح مختلف مورد توجه قرار گرفت به طوری که در سال‌های اخیرگیاه کینوا به‌عنوان محصولی ارزشمند در ایران مورد توجه قرار گرفته و کشت آزمایشی آن نیز با موفقیت به انجام رسیده است. محصولی که می‌تواند با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در کشور به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای محصولاتی نظیر برنج مطرح باشد.
در گفت و گویی خبرنگار اجتماعی عصرهامون با یار محمد بامری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دلگان در خصوص کشت این گیاه داشت، وی گفت: کینوا از گیاهان با ارزش خوراکی فراوان است که در انواع خاک ها و شرایط آب و هوایی قابل کشت می باشد به طوری که شهرستان ایرانشهر یکی از سایت های اصلی اجرای پروژه های مختلف به زراعی کینوا بوده و نتایج آزمایشات حاصل تاکنون سازگاری این محصول و دستیابی به عملکردهای بالا (بیش  از 2 تن ودر رقم تیتیکاکا تا 4.5 تن در هکتار) را ثبت نموده است.
وی ادامه داد: نظر به توجه خاص محققان ، مسئولان و FAO ، برنامه توسعه کشت این گیاه در کشور بجد مطرح است که برگزاری کارگاههای آموزشی که نظیر آن را امروز در استان در راستای تحقق این هدف شاهد هستیم، خود دال بر اثبات این ادعا است. 
بامری با بیان اینکه گیاه کینوا یک گیاه یکساله علفی که ارتفاع آن 30 سانتی‌متر تا 3 متر متغیر است  و در انواع خاک‌ها با pH 5/4 تا 9 می‌روید، افزود:  عقیده بر این است که این گیاه از حدود 7 هزار سال پیش در مناطق آند یافت شده است . ریشه آن فیبری بوده و در شرایط مناسب قادر است تا عمق 5/1 متر در خاک نفوذ نماید.
خاویار گیاهی راه گشای کمبود غله کشور
رئیس جهاد کشاورزی دلگان با بیان اینکه این گیاه از برترین و مغذی ترین غذاها در دنیاست، اظهار داشت: گیاه کینوا به دلیل وجود پروتئین، فیبر و مواد معدنی به " سوپر فود" هم معروف است.
وی با بیان اینکه این گیاه جزء خانواده چغندریان است، گفت: در سال‌های گذشته این گیاه یک  محصول بسیار مهم در کشورهای کلمبیا، پرو و شیلی به شمار می‌رفت و از آن به‌عنوان " مادر تمام محصولات دانه‌ای" نامبرده می‌شد و در کشور‌های آمریکایی جنوبی به‌عنوان غذا استفاده می شد اما امروزه کینوا و فرآورده‌های حاصل از آن در اکثر نقاط دنیا بخصوص در فروشگاه‌هایی که غذای سالم ارایه می‌دهند و رستوران‌ها یافت شده و نمونه بارز یک غذای طبیعی سالم می‌باشد. 
بامری با بیان اینکه از نظر شکل دانه سه نوع کینوا به رنگ‌های سفید، قرمز و سیاه وجود دارد.؛ افزود: این گیاه دارای انواع فراوان ریز مغذی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای سلامت بسیار مفید می‌باشند. کینوا دارای مقادیر بیشتری فیبر نسبت به سایر گیاهان نظیر غلات می‌باشد.
وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته، بیان کرد: تحقیقات نشان داده که با مصرف کینوا بجای محصولاتی مانند سیب‌زمینی، ذرت و برنج به ‌طور معجزه ‌آسایی می توان میزان عناصر مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی افزایش داد.
کینوا مناسب برای کاهش وزن 
رئیس جهاد کشاورزی دلگان  با بیان اینکه این گیاه غذای مناسبی جهت کاهش وزن می باشد، گفت: این گیاه از نظر میزان عناصر غذایی اصلی موردنیاز بدن بخصوص منیزیم، پتاسیم، آهن و روی بسیار قوی می‌باشد. حاوی مقداری اسید فنتیک نیز است که این ترکیب باعث کاهش جذب سایر مواد مغذی می‌گردد. اما خوشبختانه با اندکی خیساندن و یا جوانه‌دار نمودن کینوا، به‌راحتی می‌توان این معضل را برطرف نمود. لذا با توجه به اینکه کینوا دارای میزان فراوان از فیبر و پروتئین بوده و میزان شاخص گلیسرینه آن پایین است غذای بسیار مناسب جهت کاهش وزن می‌باشد.
بامری با بیان اینکه این محصول علاوه بر تأمین امنیت غذایی و غذای سالم، در سلامت محیط‌زیست نیز نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: ساپونین موجود در دانه کینوا مصارف صنعتی فراوانی نظیر تهیه صابون، شامپو و کرم داشته و از آن به‌عنوان آفت‌کش طبیعی، قارچ‌کش، گیاه دارویی و آنتی‌بیوتیک نیز استفاده می‌شود. اخیراً واریته‌های فاقد ساپونین کینوا معرفی‌شده‌اند که در صنعت تهیه مواد غذایی بیشتر موردتوجه قرار می گیرند.
انتهای پیام/9031
 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcawana.49neu15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما