تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۴
ملخ های افغانی راهی مراتع و مزارع سیستان شدند تا آلوده ترین شهر جهان بار دیگر خواستار کمک و توجه ملی از سوی مسئولین کشور شود.
آلوده ترین شهر جهان در محاصره حشرات/ مهمانی ملخ های افغانی در مراتع سیستان
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون، در روز های اخیر دسته هایی از ملخ در اراضی جنگلی و مرتعی تالاب هامون در حاشیه مرز مشاهده شد. 
 با بررسی های اولیه مشخص شد که این نوع ملخ از گونه آسیایی است و این درحالیست که تاکنون هیچ گونه سابقه ای برای هجوم ملخ های آسیایی در سیستان وجود ندارد.
 
جالیزهای حاشیه تالاب هامون در خطر حمله ملخ های افغانی
در این خصوص روح الله خمر یکی از کشاورزان تالاب هامون در گفت و گو با ندای هیرمند گفت: بیش از یک هفته از هجوم دسته جمعی ملخ ها به مزارع کشاورزی می گذرد که این امر اگر در روزهای آینده ادامه داشته باشد می تواند باعث خسارت در بین کشاورزان شود.
وی افزود: این حشره در مراتع دشت سیستان بیشتر دیده می شود و احتمال می رود که در چند روز آینده حمله دسته جمعی و خطرناکی به مزارع کشاورزان و محصولات کشاورزی همانند جالیزهای کشت شده در حاشیه تالاب هامون داشته باشند.
خمر عنوان کرد : این پدیده نخستین بار است که در شمال شهرستان هیرمند مشاهده می شود و در سال های گذشته چنین جنبشی از ملخ های مهاجر دیده نشده بود تعداد زیاد ملخ ها و پرواز بلند آنان ترس کشاورزان را 2 چندان کرده است .
جولان ملخ های آسیایی در تالاب هامون
در ادامه در گفت و گویی که حبیب رستمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند با صدا وسیمای استان داشت، وی گفت: طی چند روز گذشته دسته هایی از ملخ در اراضی جنگلی و مرتعی تالاب هامون در حاشیه مرز مشاهده شد.
وی ادامه داد: این ملخ ها تاکنون به حدودهزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی تالاب هامون  هجوم آوردندکهو پیش بینی می شود با توجه به حرکت جمعیت های ملخ این سطح افزایش یابد. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند تاکید کرد: در صورت افزایش جمعیت های ملخ نیازمند کمک های ملی برای کنترل خسارات ناشی از این موضوع هستیم و این کار از توان استان و شهرستان خارج خواهد بود.
 مهمانی ملخ های افغانی در مراتع سیستان
رستمی در گفت و گو با ندای هیرمند نیز اظهار داشت: در روزهای جاری متوجه پرواز عجیب ملخ ها در مرز و حاشیه تالاب هامون بوده ایم که بلافاصله تیم های کارشناسی از استان به شمال شهرستان اعزام شده اند و تحقیقات خود را بر روی این نوع از ملخ ها آغاز کرده اند.
وی ابراز داشت : این نوع ملخ دارای طول 42 تا هفتاد میلیمتر هستند و در قسمت عقب بدن خود پاهای بلندی دارند که برای جهش تکامل یافته اند.
رستمی اظهار داشت :  این نوع ملخ از کشور افغانستان حمله خود را آغاز کرده اند و اکثر آنان به رنگ های قهوه ای و سبز دیده می شوند که در صورت افزایش جمعیت می توانند فواصل طولانی بیش از صدها کیلومتر پرواز کنند.
نیازمند کمک های ملی برای کنترل خسارات هستیم
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند خاطرنشان کرد: بیش از هزار هکتار از مراتع  تالاب هامون تا کنون آلوده به این نوع حشره شده است و احتمال می رود با افزایش جمعیت آنان مراتع و مزارع  بیشتری آلوده شوند.
وی افزود : اقدامات اولیه به منظوره جلوگیری از خسارات صورت گرفته است که در صورت افزایش ملخ ها در دشت سیستان کار از دست شهرستان و استان خارج خواهد شد و نیاز به کمک ملی را دارد.
رستمی گفت: میزان خسارت ناشی از حمله ملخ ها هنوز مشخص نشده و برای جلوگیری از خسارات در آینده  و کنترل جمعیت این مهمان ناخوانده نیاز به کمک و عزم ملی را می طلبد.
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdciqvav.t1ayu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما