تاریخ انتشار :شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۴
جمعی از کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه پیوستن به کنوانسیون پالرمو زمینه‌های نفوذ در ایران را بیش از گذشته می کند، گفتند: پالرمو تکرار دوباره برجام است، برجامی که دستاوردی برای کشور نداشت.
پالرمو تکرار دوباره برجام است/ FATF استقلال کشور را خدشه دار می کند
به گزارش عصرهامون، در حالی صبح امروز اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه رسمی خود راجع به دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) تصمیم‌گیری می کنند که این طرح چند وقتی است که موضوع داغ موافقان و مخالفان طرح شده و واکنش های متفاوتی را از سوی نمایندگان مجلس و صاحب نظران سیاسی به دنبال داشته است.

نمایندگان چه می گویند؟
اما مخالفان این طرح نظرات متفاوتی داشته و دارند و پالرمو را از جهات مختلف بررسی کردند. علی کرد نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: الحاق ایران به کنوانسیون «پالرمو» استقلال کشور را خدشه دار می‌کند و ایران حق حمایت از حزب الله را نخواهد داشت.

به گفته وی، برخی مفاد کنوانسیون پالرمو مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران نیست و برخی از محدودیت هایی که به واسطه قرارگیری در این کنواسیون بر کشور تحمیل می شود به ضرر منافع بین المللی ما است.

کرد در تکمیل مطلب فوق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری حامی مظلومان و جریان مقاومت و همواره در خط مقدم مبارزه با گروه های تروریستی است، افزود: دولت باید هشیار باشد چراکه ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین کنوانسیونی جلوی حمایت از یک گروه مقاومت اسلامی را بگیرد و در مقابل با تضعیف جنبش های اسلامی مانند حزب الله گروه های تروریستی مانند داعش را تقویت کند.

 وی خاطر نشان کرد: دولت باید استقلال و امنیت ملی کشور را در تصویب کنواسیون های بین المللی مورد توجه قرار دهد و از حضور در معاهده هایی که به استقلال ما در دنیا ضربه می زند جلوگیری کند.
 
یعقوب جدگال نماینده اسبق چابهار در مجلس هم در این خصوص بیان کرد: پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو زمینه‌های نفوذ را بیشتر می کند.

به گفته وی، الحاق ایران به کنوانسیون  پالرمو راه‌های سلطه بر کشور را باز کرده و از طرفی الحاق ایران به این کنوانسیون تکرار دوباره برجام برای ایران است داشت و محدودیت‌های بیشتری را بر ما تحمیل خواهند کرد.
 
وی با بیان اینکه استقبال از این مدل سندها مثل FATF، پالرمو و امثال آن نتیجه فراموشی استقلال فرهنگی است، افزود: متأسفانه با دستان خود کنوانسیون‎ها و توافقنامه‎هایی را امضا می‎کنیم که استقلال ما را خدشه‎دار می‎کند.
 
 
موافقان FATF نگاه غرب گرایانه دارند
 حجت الاسلام ابطحی امام جمعه شهرستان ایرانشهر هم در این خصوص با اشاره به ارسال لایحه پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با خبرنگار پهره گفت: این لوایح فقط نام زیبایی دارد و به ظاهر هم اهداف خوبی دارند اما پشت پرده آنها که دولت های استعماری هستند و از جمهوری اسلامی ضربه خورده اند، بسیار خطرناک و پیچیده است.

به گفته وی، هدف دشمن آگاهی از مبادلات بانکی و فعالیت های اقتصادی ایران است تا دیگر نتوان تحریم ها را دور زد.

ابطحی با اشاره به تبلیغات گسترده مسئولان در مورد برجام ومتوقف کردن برخی برنامه های کشور طی پنج سال اخیر گفت:  امروز در بحث پالرمو هیچ تضمینی وجود ندارد، همانطور که در برجام تضمین کردند و به بن بست رسیدند.

وی با اشاره به اینکه دشمن برای ایران اسلامی نقشه کشیده و گروهی لیبرال غرب گرا نیز با ادعای ولایت مداری و با توجه به تجربه ناموفق برجام باز هم می خواهند به کشور ضربه بزنند، افزود: برخی مسئولان با وعده های پوچ درباره برجام به مردم دروغ گفتند و پس از آن نیز نه تنها از مردم عذرخواهی نکردند بلکه باز هم درباره لایحه CFT به مردم دروغ می گویند اما باید این را بدانند کسی که چیز تجربه شده ای را می خواهد تجربه کند، محکوم به شکست است.

امام جمعه شهرستان ایرانشهر با اشاره به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید تحت فشار قرار گیرد، گفت: آنها در یک مسئولیت بسیار بزرگ و یک امتحان سرنوشت ساز قرار گرفته اند که باید از آن سربلند بیرون آیند.

کارشناسان سیاسی چه گفتند؟
رضا خادمی کارشناس سیاسی سیستان و بلوچستان هم در گفت گو با خبرنگار صدای بلوچ افزود: لایحه fatf یک گروه اقدام مالی است که آمریکا بر آن نظارت می کند، بر این اساس دستیابی بی‌واسطه و سریع به تراکنش‌های مالی و رصد لحظه‌ای رویدادهای پولی-بانکی یکی از مهمترین مشکلات پیوستن به این لوایح است.

به گفته وی، از آنجایی که امروز پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار می گیرند، باید بدانیم که با پیگیری و تصویب این لایحه، عملا فرمان سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری کشور را در اختیار یک نهاد خارجی (FATF) قرار داده می شود، آن هم سیاست‌ هایی که منجر به شکننده‌تر شدن ساختار حقوقی و اقتصادی کشور در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا می‌شود.
 
مجتبی میر دیگر کارشناس سیاسی استان در گفت وگو با خبرنگار لادیز اظهار کرد: نمایندگان و دولتمردان ما در رابطه با پروتکل های fatfباید هوشیار باشند و در دام کشور های غربی گرفتار نشوند.

وی با اشاره به بدعهدی آمریکا در برجام گفت: تجربه ثابت کرده که کشورهای غربی علاقه مند به منافع مردم ایران نیستند، نمایندگان مجلس و دولتمردان باید نسبت به هر نوع پیشنهادی از سوی کشورهای غربی با نگاهی تردید آمیز پیش روند.

میر ادامه داد: سیاست های آمریکا تعاریف وارونه ای را در رابطه با حمایت از حقوق بشر ارائه می کند چرا که آمریکا و اسرائیل در قضیه تهاجم عربستان به مردم غیر نظامی یمن با همه توان حمایت های نظامی و تجهیزاتی می کنند و یک مورد از این اقدامات را خلاف قوانین بین المللی نمی دانند در صورتی که این تهاجمات مصداق بارز تروریسم و پاکسازی نژادی محسوب می شود اما از سویی داد خواهی ملت ایران و آزادی خواهی مردم مظلوم فلسطین را حمایت از تروریسم اعلام می کنند.


انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcfvedytw6dx1a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما