تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۰
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری کشنده است و می تواند از طریق دام های آلوده، لاشه ها و آلایش های دامی به انسان منتقل شود.
تب کنگو، مهمان ناخوانده مرزهای جنوب شرق کشور/ رعایت نکات بهداشتی در آستانه عید قربان الزامی است
به گزارش عصرهامون، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری کشنده ای است که از طریق کنه از دام و آلایش های دامی آلوده به انسان منتقل می شود.

با آغاز فصل گرما شرایط برای شیوع بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در بسیاری نقاط از جمله سیستان و بلوچستان مساعد می‌شود، به علاوه هم مرز بودن استان با پاکستان و ورود دام های آلوده از این کشور می تواند تعداد مبتلایان به تب کنگو را در استان افزایش دهد.

با نزدیک شدن به عید قربان و افزایش دام ها در مراکز مجاز و غیرمجاز عرضه، ضروری است مردم هنگام خریداری دام نکات لازم را رعایت کنند تا از این بیماری در امان باشند.

طغیان CCHF در سال گذشته

مجید سرتیپی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: وضعیت بیماری‏CCHF  یا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان امسال نسبت به سال‌های دیگر بهتر بوده و آمار مبتلایان کاهش داشته است.

وی ادامه داد: اما همواره خطر افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری وجود دارد، چون شرایط ما در استان متفاوت با دیگر نقاط کشور است، هم مرز بودن با پاکستان یک تهدید است و همواره موضوع قاچاق دام از این کشور وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول، ورود دام های آلوده و در نتیجه ابتلای مردم از این طریق خطر بزرگی است، سال گذشته طغیان ‏CCHF را در استان داشتیم و ۴۷ مورد مثبت گزارش شد و تعدادی از آنها فوت شدند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: CCHF بیماری کشنده ای است که از طریق ویروس، گزش کنه و یا از آلوده شدن انسان به گوشت در زمان ذبح یا در خرد کردن منتقل می شود.

سرتیپی بیان کرد: خونابه دام آلوده در صورتی که با زخم یا مخاط های انسان مثل چشم یا دهان تماس پیدا کند می‌تواند سبب  انتقال ویروس به انسان شود.

افزایش تعداد مبتلایان دو هفته بعد از عید قربان

به گفته این مقام مسئول، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری کشنده است که در مجهزترین بیمارستان های دنیا هم میزان کشندگی آن بسیار بالاست.

وی بیان کرد: در کشور ما و به ویژه سیستان و بلوچستان چون متخصصان تجربه زیادی دارند و سالهاست با این بیماری مبارزه می کنند میزان کشندگی آن حدود ۱۵ درصد و کمتر از دیگر نقاط دنیا است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به نزدیک شدن عید قربان از مردم  درخواست کرد: نکات بهداشتی را رعایت کنند، ذبح توسط فرد آموزش دیده انجام شود و به هیچ عنوان در منزل صورت نگیرد، به علاوه از لباس های محافظ کامل، دستکش، عینک و ماسک استفاده و با استفاده از این تجهیزات حفاظت فردی اقدام به ذبح قربانی کنند.

سرتیپی تصریح کرد: امسال تعداد موارد مبتلا کمتر از سال های گذشته است و تاکنون یک مورد مثبت قطعی به CCHF گزارش شد، موارد مشکوک هم یا منفی شدند یا جواب آزمایش آنها هنوز اعلام نشده است.

به گفته این مسئول، منطقه ما پر خطر است در صورتی که مردم رعایت نکنند معمولاً دو هفته بعد از عید قربان موارد زیادی از این بیماری گزارش می شود.

بیشترین تعداد مبتلایان در زاهدان

وی اضافه کرد: بر اساس آمارهای سال گذشته بیشترین موارد مربوط به زاهدان به ویژه حاشیه این شهر زاهدان و منطقه شهرک دامداران است، البته این بیماری در مکان های مختلف شهر دیده شده و در شهرهای دیگر استان مانند زابل، خاش نیز گزارش شده است و هیچ نقطه ای از این بیماری در امان نیست، زیرا دام های آلوده در همه‌جای استان و کشور می تواند بیماری را منتقل کند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: این بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نام دارد که با علامت تب شروع می شود، فرد در ابتدای آلودگی علائم سرماخوردگی شامل آبریزش بینی تب و سرفه های خفیف را تجربه می‌کند و به مرور که بیماری پیشرفت دارد با افت پلاکت های خون سبب خونریزی در نقاط مختلف بدن می شود.

سرتیپی گفت: به محض شدید شدن علائم این بیماری باید بلافاصله فرد به بیمارستان منتقل، بستری و تحت درمان قرار گیرد، اگر خونریزی آغاز و فرد با تاخیر به بیمارستان برسد معمولاً در مراحل پایانی بیماری نمی توان اقدام خاصی انجام داد و فوت می‌کند.

وی گفت: کرونا و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از نظر اپیدمیولوژیک ارتباطی با همدیگر ندارند، اما با توجه به اینکه مطالعه و تجربه در این رابطه نداریم نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که ارتباطی بین این دو بیماری وجود ندارد، بنابراین باید موارد بهداشتی برای هر دو بیماری رعایت شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: مردم نکاتی که از طریق وزارت بهداشت اعلام می شود حتماً جدی بگیرند به ویژه از ماسک استفاده کنند، اگر می‌خواهند ذبح قربانی دارند از لوازم حفاظت فردی به صورت کامل استفاده کنند تا آلوده نشوند.
 

خرید دام از مراکز مجاز و ارزیابی بهداشتی لاشه ضروری است

مهدی حسینی، مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: برای کاهش تعداد مبتلایان به بیماری های تب کریمه کنگو(CCHF) و کرونای جدید(COVID-19) ناشی از اقدامات فردی و ذبح دام قربانی در عید قربان، مردم در زمان خرید دام پروتکل های بهداشتی فردی کرونا را برای حضور در اجتماعات از جمله زدن ماسک ، استفاده دستکش و... رعایت کنند.

وی ادامه داد: دام از مراکز عرضه مجاز خریداری و برای سلامت بالینی آن از نظرات کارشناسان دامپزشکی در اکیپ های ثابت و سیار و درمانگاه های دامپزشکی نظر خواهی و از خدمات رایگان این مراکز بهره گیری شود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به خطر انتقال بیولوژیک ویروس کرونای جدید، در زمان خرید دام استفاده از دستکش الزامی است و پس از تماس با دامها نیز باید دست ها شست و شو و ضدعفونی شود.

حسینی اظهار کرد: مردم از خرید دامهای بیمار که دارای علائمی چون پشم و مو ژولیده، سرفه و عطسه، آب ریزش بینی، لاغری شدید، لنگش، خودداری کنند و پس از ذبح دام قربانی، برای ارزیابی بهداشتی لاشه و آلایش دامها از کارشناسان دامپزشکی کمک بگیرند.

وی تصریح کرد: برای حفظ سلامتی خود و خانواده قبل از مصرف گوشت دام قربانی نسبت به پیش سرد کردن لاشه و آلایش در قسمت یخچال اقدام و در زمان خرد کردن حتماً از دستکش مناسب استفاده کنند.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcc14qss2bqix8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما