تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۴
نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تأکید بر نقش آب با حضور امام‌جمعه شهرستان زابل، فرماندار، رئیس دانشگاه پیام‌نور سیستان و بلوچستان، مسئولان ادارات مربوطه و جمعی از دانشجویان در دانشگاه پیام‌نور زابل برگزار شد.
همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار در دانشگاه پیام نور زابل برگزار شد
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون» به نقل از اوشیدا، ابوالفضل توسلی رئیس دانشگاه پیام‌نور سیستان و بلوچستان در نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تأکید بر نقش آب با بیان اینکه برگزاری این همایش در راستای اجرای سیاست‌های اصلی دانشگاه پیام‌نور استان به‌عنوان دانشگاهی جامعه‌محور و مسئله‌محور برنامه‌ریزی‌شده، گفت: امروز در دانشگاه پیام‌نور مرکز زابل میزبان نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تأکید بر نقش آب هستیم تا دانشگاه به‌عنوان حل مسئله در چالش‌های این استان اثرگذار باشد، افزون بر آن همایش فوق در سه محور اصلی کارآفرینی، توسعه پایدار و آب برگزار شده است.

راهیابی ۱۸۰ مقاله کشوری به همایش

وی افزود: از ۲۲۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تأکید بر نقش آب ۱۸۰ مقاله برگزیده شد که از این تعداد ۲۰ مقاله به‌صورت حضوری و مابقی به‌صورت پوستر ارائه شدند.
 
توسلی ادامه داد: دانشگاه پیام‌نور سیستان و بلوچستان سه محور و موضوع اصلی را سرلوحه کار خود قرار داده و علاوه بر اینکه در حوزه آموزشی و پژوهشی به روال کار خود ادامه می‌دهد، در حوزه مهارت‌افزایی و مسئله‌محوری هم ایفای نقش می‌کند.
 
  رئیس دانشگاه پیام‌نور سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در بحث کارآفرینی باید به سمت‌وسوی کسب‌وکارهای خرد و کلان پیش رفت، تأکید کرد: این کسب‌وکارها باید توسعه در درازمدت را به دنبال داشته باشند، چنان که نتایج مقالات ارسالی به دستگاه‌های مربوطه ارسال خواهد شد تا در حل چالش‌های استان مثمرثمر باشند.

یکی از معضلات منطقه سیستان آب است


علیرضا ملاشاهی فرماندار ویژه زابل در این همایش بیان کرد: وقتی همایشی به‌صورت ملی برگزار می‌شود برای دانشجویان دستاوردهای مثمرثمر زیادی دارد، بنابراین نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تأکید بر نقش آب با رویکرد منبع بوده چرا که مهم‌ترین ویژگی منابعی مانند آب و انسان، محدودیت است و مدل‌های کشاورزی در حوزه سیستان باید اصلاح شود و در کنار بُعد عِلمی بُعد عَملی آن هم دیده شود.

ملاشاهی اظهار داشت: امروز دانشگاه پیام‌نور نقش مؤثری در راستای ارائه این مطالب دارد، چرا که دانشگاه‌ها نقش علمی دارند و برای اینکه به کارآفرینی برسیم و از فرصت‌ها به‌صورت بهینه استفاده کنیم باید به سمت اشتغال و کارآفرینی پیش برویم به این دلیل که یکی از منابع سیستان آب بوده است.

وی ادامه داد: اقتصاد سیستان را از وابستگی شدید به آب کاهش داد، یعنی کمترین وابستگی را به آب داشته باشیم تا منجر به توسعه پایدار شود.

فرماندار ویژه زابل تأکید کرد: دانشگاه باید به سمت کارآفرینی و توسعه مهارت‌ها برود؛ یعنی مهارت افزا باشد، علاوه‌برآن دانشگاه باید محور توسعه باشد و به‌موازات بُعد علمی، بُعد عملی و مهارت افزا پیدا کند. وقتی می‌توانیم کارآفرینی را توسعه دهیم که عمل، مهارت و مهارت‌آموزی موردتوجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین معضلات منطقه سیستان موضوع آب است باید در راه‌اندازی صنایع به این محور توجه کرد، چرا که سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بی‌نظیری مانند معادن، مرز، دریا گردشگری، دسترسی به آب‌های آزاد و محصولات کشاورزی دارد که باید از آن به نحو مطلوب استفاده کرد.

ملاشاهی افزود: مدل‌های کشاورزی باید اصلاح شود، در سیستان باید بُعد عِلمی در کنار بُعد عَملی دیده شود، در این راستا ازآنجایی‌که دانشگاه محور توسعه و ریل‌گذار است باید رویکرد خود را نسبت به آب عوض کنیم و به سمت مسیری برویم که بهره‌وری و بهره‌برداری از آب در عالی‌ترین شکل قرار گیرد، بنابراین مقالات علمی در نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تأکید بر نقش آب به فایده است و چالش‌ها را برطرف می‌کند.

انتهای خبر/
 
https://asrehamoon.ir/vdcdz50f9yt0996.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما