تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۷
سیل تداعی‌گر ویرانی است، اما در جنوب سیستان و بلوچستان با نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب و حضور میدانی مسئولان و وزرای دولت، این روزها مردم شاهد همدلی و هماهنگی برای رفع مشکلات ناشی از سیلاب اخیر هستند.
سیلابی که سیل همدلی به ارمغان آورد
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون، بارندگی و تشدید سامانه بارشی باگذشت ۱۵ روز در جنوب سیستان و بلوچستان در حالی باعث جاری‌شدن سیل در برخی نقاط مانند شهرستان‌های چابهار، دشتیاری، کنارک، قصرقند و نیکشهر شد که علاوه بر خسارت به بخش‌های زیرساختی مانند جاده و راه‌ها، شاهد آب‌گرفتگی منازل و بسته‌شدن برخی از مسیرهای ارتباطی بودیم.
 
بنا به اعلام هواشناسی بیشترین حجم بارندگی از روز پنج‌شنبه گذشته در شهرستان دشتیاری آغاز شد به‌گونه‌ای که متوسط بارندگی سالانه در استان سیستان و بلوچستان حدود ۹۵ میلی‌متر است؛ اما در این بارندگی‌ها تنها در یک نقطه ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی گزارش شد.
 
 چهارشنبه ۹ اسفند به دنبال صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی، استاندار سیستان و بلوچستان به شهرستان نیکشهر سفر کرد که ازاین‌پس شاهد آماده‌باش همه دستگاه‌های اجرایی بودیم وی در این سفر با اشاره به شرایط حساس انتخابات بر خدمات‌رسانی به‌موقع به مردم نیز تأکید شد.
 
 باتوجه‌به شیب زیاد شهرستان نیکشهر پیش‌بینی می‌شد آب به‌سرعت از این منطقه عبور کند؛ اما عبور آب از منطقه دشتیاری به دلیل شیب کم کندتر است؛ بنابراین باید تدبیر لازم اندیشه می‌شد؛ لذا با درنظرگرفتن این امر که احداث پل زمان بر است، لوله‌گذاری انجام شد تا در صورت بروز سیلاب مشکلی در تردد مردم وجود نداشته باشد.
 


 دستور وزیر کشور برای رسیدگی به وضعیت مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
 
احمد وحیدی روز پنجشنبه در تماس تلفنی با محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان در جریان آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده شهرستان‌های چابهار، دشتیاری و قصرقند قرار گرفت.
 
 وحیدی در این تماس تلفنی، ضمن صدور دستورات لازم، بر به‌کارگیری امکانات انسانی و تجهیزات و ماشین‌آلات دستگاه‌های اجرایی منطقه برای کمک به آسیب‌دیدگان تأکید کرد و خواستار رسیدگی فوری به مشکلات و آلام سیل‌زدگان اعم از اسکان، مواد غذایی، درمان و لوازم گرمایشی شد.
 
 وزیر کشور همچنین از محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران خواست با اعزام هیئتی از تهران، همه امکانات و تمهیدات لازم، به‌فوریت برای کمک‌رسانی به استان ارسال شود.
 
 تدابیر لازم برای اخذ رأی در شرایط بارانی اتخاذ شد
 
 استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده و البته همیاری مردم همه صندوق‌های رأی در مناطق سیل‌زده استان فعال است.
 
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان نیز پیش‌ازاین در برنامه استان ساز بیان کرد: از ابتدای هفته با صدور هشدارهای هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی تدابیر لازم اتخاذ شده و از تمام ظرفیت‌های موجود مانند شوراها و دهیاری‌ها استفاده کرده‌ایم.
 
 وی افزود: تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و دستگاه‌های اجرایی در آمادگی کامل به سر برده و بر اساس قانون مدیریت بحران پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها انجام و توزیع ماشین‌آلات نیز در دستور کار قرار گرفته است.
 

 از دستور ویژه رئیس‌جمهور به وزیر کشور برای تسریع در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده تا سفر آیت‌الله رئیسی به منطقه دشتیاری
 
 
 رئیس‌جمهور طی دستوری، وزیر کشور را مأمور کرد در صدر هیئتی به استان سیستان و بلوچستان سفرکرده و ضمن سرکشی به مناطق سیل‌زده و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های امدادرسان، جهت تسریع در رفع نیازمندی‌های مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌ها اقدامات لازم را به عمل آورد.
 
 وزیر کشور با حضور در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان ضمن بررسی میدانی میزان خسارات ناشی از سیل اخیر و ابلاغ دستورات لازم به‌تمامی دستگاه‌های اجرایی جهت تسریع در کمک‌رسانی، با مردم محلی نیز دیدار و گفتگو کرد.
 
 وحیدی و تیم همراه در میان اهالی روستای «سند بهرام» از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتیاری حضور یافت و ضمن گفتگوی صمیمانه با اهالی این روستا، از نزدیک مشکلات مطرح شده را بررسی و دستورات لازم را ارائه کرد.
 
 وی در جمع اهالی این روستا اظهار داشت: پیگیری بازسازی راه‌های ارتباطی از مسائل اصلی خواهد بود و پل‌های مورد درخواست مردم این منطقه نیز باید احداث شود.
 
وی در خصوص هدررفتن آب‌های ناشی از بارندگی اظهار داشت: نگهداشت این آب‌ها به‌عنوان نعمت الهی بسیار مهم است و سیلاب باید با ایجاد بند سارها برای حوزه کشاورزی حفظ شود چرا که منطقه خاک حاصلخیز کشاورزی دارد و برای این موضوع باید ماشین‌آلات موردنیاز تأمین شود و بند سارهای خاکی ایجاد شود تا مردم بتوانند آب را نگه دارند و استفاده کنند.
 
 دولت با تمام توان در کنار سیل‌زدگان خواهد بود
 
 
 رئیس‌جمهور به میان مردم سیل‌زده آمد و گفت: عمیقاً از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنم به علت توجه دادن همه کشور به مسئله سیستان و بلوچستان؛ چابهار و دشتیاری و وضعیتی که وجود دارد نگاه معظم له به مردم و امدادرسانی‌ها مورد تأکید قرار گرفته است.
 
 ️به‌عنوان طلبه خدمتگزار و دولتی که وظیفه خدمت به مردم را دارد خبر وقوع سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان را در الجزایر شنیدم؛ بنابراین علاوه بر حضور جهادی استاندار این استان، وزیر کشور را به منطقه سیل‌زده فراخواندم تا دلم آرام بگیرد و لحظه‌ای در جریان کار قرار بگیرم.
 
 عمده خسارات وارد شده در سیلاب مربوط به راه‌های ارتباطی است
 
 
 در بازدیدی که از مناطق سیل‌زده صورت گرفت، برآورد و ارزیابی خسارت‌ها انجام شد که عمده مشکل و خسارت به جاده‌ها و برخی راه‌های ارتباطی وارد شده است.
 
 لذا باتوجه‌به خسارتی که به مردم وارد شده است، استاندار سیستان و بلوچستان جهت برآورد و تعیین خسارت‌ها در منطقه حضور یافت.
 
 هم اینک نیز بر اساس آخرین گزارش سازمان مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ۲۸۲ محور روستایی و ۳۱ محور شهری همچنین ۶ محور اصلی بازگشایی شد.
 
 ۱۸۰۰ واحد مسکونی خسارت‌دیده از سیل بلوچستان تعمیر و بازسازی می‌شود
 
 
 مدیرکل بنیاد مسکن استان سیستان و بلوچستان با اشاره به مشارکت فعال ماشین‌آلات عمرانی بنیاد مسکن استان در ساعات اولیه وقوع سیل و امدادرسانی به مناطق خسارت‌دیده از بارندگی در چابهار، دشتیاری، نیکشهر و قصرقند، گفت: هم‌اکنون گروه مجهزهای ارزیاب بنیاد مسکن استان در مناطق سیل‌زده حضور دارند و تاکنون ۳۰۰ واحد مسکونی تخریب شده و یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر شناسایی شده است.
 
 بیک مداح افزود: اقدامات پیشگیرانه بنیاد مسکن استان و احداث دایک و سد حفاظتی در برابر سیل در برخی از روستاها از جمله «عارف‌آباد، نوبندیان و کلانی» در سال ۱۴۰۰، در بارندگی اخیر مانع از پیشروی سیلاب در این روستاها شده که نشان از اهمیت توجه به توسعه و ساخت سیل‌بندهای مناسب در جنوب استان است. سال گذشته اعتبارات مناسب برای بهسازی و ایمن‌سازی ۷۰ هوتک در جنوب استان جذب کردیم.
 
 سدها سیلاب‌های بلوچستان را مهار کردند
 
 
 علی‌اکبر محرابیان، و زیر نیرو در جریان سفر به سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده جنوب استان در چابهار گفت: در مناطق سیل‌زده جنوب سیستان بلوچستان در یک بازه زمانی بسیار کوتاه بارش‌های سنگینی رخ داد و در برخی نقاط میزان بارش به بیش از ۲۸۰ میلی‌متر رسید که این بارش‌ها سبب شد تا حجم وسیعی از آب در رودخانه‌ها و نهرها رها شود.
 
 وی افزود: وجود سدهای بزرگ با ذخیره مناسب در منطقه مانند سد کهیر، سد زیردان، سد خیرآباد و سد پیشین سبب شد تا ضمن مهار بخش قابل‌توجهی از سیلاب‌ها، بحران پیش‌آمده بدون خسارت جانی و با حداقل خسارت‌های مالی سپری شود.
 
 وزیر نیرو اظهار داشت: باتوجه‌به مدیریت مطلوب بحران، اقدامات خوبی برای بازسازی زیرساخت‌ها اجرایی شده است که امیدواریم این اقدامات مؤثر واقع شود.
 
 محرابیان در همین رابطه بیان کرد: در بخش برق عملیات برق‌رسانی به تمام روستاهای فاقد برق اجرایی شده و در حوزه آبرسانی نیز شبکه آب بخش قابل‌توجهی از روستاها پایدار شده است.
 
 وی ادامه داد: در حوزه راه‌ها، پل‌ها و ابنیه فنی در برخی نقاط همچنان مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با مدیریت خوب همکارانمان در وزارت راه و شهرسازی شاهد مرتفع‌شدن این مشکلات در روزهای آینده باشیم.
 
 وزیر نیرو با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب سطحی و وجود سدهای بزرگ در منطقه سبب شد تا حجم خسارت‌ها کاهش یابد، اضافه کرد: باتوجه‌به اینکه بخشی از بارش‌ها در پایین سدها رخ می‌دهد و برای روزهای آینده نیز پیش‌بینی وقوع بارش‌های جدید صورت‌گرفته است، این ضرورت وجود دارد که شهروندان عزیز با رعایت نکات ایمنی کمک کنند تا با کمترین خسارت‌ها، بارش‌های پیشرو را نیز پشت سر بگذاریم.
 
 محرابیان درباره برنامه وزارت نیرو برای مهار آب‌های شیرین سطحی در منطقه نیز گفت: در ورودی دریا و روی رودخانه و نهرهای جنوب استان سیستان و بلوچستان سدهای متعددی احداث شده است و به‌عنوان نمونه سد کهیر که حجم ذخیره آب آن سه برابر سد کرج است، چندی پیش توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد و در بارش‌های اخیر دیدیم که حجم وسیعی از آب پشت این سد ذخیره شد و هم اکنون سد کهیر به نقطه سرریز رسیده است و از ورود آب شیرین به دریا جلوگیری شد.
 
وی افزود: همچنین وزارت نیرو برای مهار هرچه بیشتر بارش‌های سیلابی سه سد دیگر را نیز در دست مطالعه دارد که همه این اقدامات به مهار هر چه بیشتر رواناب‌ها و بهره‌برداری بهینه از این منابع آب شیرین در بخش‌های شرب، کشاورزی و دیگر بخش‌ها منجر خواهد شد و این طرح‌ها یکی پس از دیگری به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
 توسعه بند سار به‌عنوان دانش بومی استفاده از سیلاب در سیستان و بلوچستان در اولویت وزارت جهاد کشاورزی
 
 
 وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه آب‌بندها و بند سارها به‌عنوان دانش بومی استفاده از سیلاب در سیستان و بلوچستان اولویت ویژه و راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در این خطه است.
 
 وی ادامه داد: باتوجه‌به تأکیدی که رهبر معظم انقلاب داشتند رئیس‌جمهور به بنده مأموریت دادند تا با حضور در استان سیستان و بلوچستان به بررسی دقیق خسارت‌های وارده سیلاب به بخش کشاورزی این استان بپردازم که بر اساس برآوردهای اولیه تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بارندگی به بخش‌های مختلف کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.
 
 نیک‌بخت با اشاره به اهمیت آب‌بندها و بند سارها در سیستان و بلوچستان گفت: سازه بند سار، مکانیزم مبتنی بر دانش و خرد بومیان این استان است و از جمله شیوه‌های دانش‌محور تحت‌تأثیر شرایط اقلیم منطقه بشمار می‌رود که الگویی راهبردی برای مدیریت منابع آب و آبخیزداری و همچنین انجام کشاورزی پایدار محسوب می‌شود.
 
 وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مردم این دیار از دیرباز با ایجاد و احداث سدهای خاکی (بندسار) توانسته‌اند در راستای حفاظت از منابع پایدار اقلیمشان برای کنترل سیلاب‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک و در راستای استحصال محصولات کشاورزی پایدار اقدام مثبتی انجام دهند که این مهم به‌عنوان اولویت ویژه راهبرد اساسی و اصولی با مشارکت مردم و دولت به طور ویژه در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
 
 
 بهره‌برداری از ۳ سیل‌بند در باهو کلات تا پایان سال ۱۴۰۳
 
 
 فرماندار شهرستان دشتیاری گفت: یکی از دلایلی که بعد از سیل سال ۱۳۹۸ به زیرساخت‌ها توجه نشده کمبود اعتبارات در سال‌های گذشته بود.
 
 وی افزود: رئیس‌جمهور در سفر خود به مناطق سیل‌زده دستورات اکیدی در بخش زیرساختی صادر کردند و بعد از گذشت سیلاب قرار شده بحث‌های زیربنایی شروع شود.
 
 رافت خاطرنشان کرد: خواهش می‌کنیم گروه‌های جهادی برنامه‌ریزی خودشان را برای احیای زیرساخت‌ها انجام دهند، احیای بند سارها قطعاً فعالیت ماندگاری در استان خواهد بود.
 
 وی ادامه داد: در بستر رودخانه باهو کلات برنامه‌ریزی شده تا ۳ بند بتنی احداث شود، امروز هم شاهد هستیم اولین بند در حال اجرا است و تا پایان سال ۱۴۰۳ این ۳ بند احداث می‌شود و قطعاً تحول بزرگی در توسعه کشاورزی شاهد خواهیم بود.
 
 ارائه خدمات امدادی در ۷۵۹ روستای سیستان و بلوچستان
 
 
 مدیرکل جمعیت هلال‌احمر استان گفت: از روز هفتم اسفند که بارش‌ها در سیستان و بلوچستان آغاز شد و با شدت‌گرفتن، منجر به وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی در مناطق جنوبی استان شد، تا امروز ۴۶ هزار و ۷۵۸ حادثه‌دیده شناسایی شده‌اند.
 
 وی افزود: با تلاش امدادگران در کمک‌رسانی به افراد حادثه‌دیده در سیلاب، ۴ هزار و ۹۸۵ نفر اسکان اضطراری پیدا کردند، ۱۰۲ نفر نیز از سیلاب رهاسازی شده‌اند.
 
 محمدسجادی ادامه داد تاکنون ۵۹ سورتی پرواز بالگرد هلال‌احمر در مناطق محاصره در سیل انجام و ۱۴ هزار و ۱۵۰ کیلوگرم اقلام و بسته‌های غذایی و آب در مناطق محاصره شده در سیلاب توزیع شده است
 
 وی تصریح کرد: تا امروز ۱۷ هزار و ۲۱۶ بطری آب‌معدنی و بیش از ۱۱ هزار بسته غذایی و همچنین بسته‌های بهداشتی، اقلام زیستی و... بین متاثرین از سیلاب توزیع شده است.
 
 مدیرکل جمعیت هلال‌احمر استان اذعان کرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۷۴۵ نیروی عملیاتی در قالب ۶۹۳ تیم/روز و با استفاده از ۵۷۸ دستگاه خودرو امدادی در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان هستند و موفق شده‌اند تا امروز در مجموع به ۷۵۹ روستا خدمات‌رسانی کنند. همچنین با تلاش این امدادگران، ۱۲۳۸ خانوار شامل ۴۹۸۵ آسیب‌دیده از سیل، اسکان اضطراری داده شده‌اند.
 
 در کاربرد عامه سیل تداعی‌گر ویرانی بود؛ اما در سیستان و بلوچستان با نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب شاهد حضور رئیس‌جمهور، وزرای کشور، نیرو، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و همچنین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، رئیس مرکز امداد هوایی جمعیت هلال‌احمر و تیم مدیریتی استانداری سیستان و بلوچستان در منطقه بودیم که سیل همدلی را برای دشتیاری به ارمغان آوردند.
 
 اگر چه سیلاب دشتیاری را فراگرفت؛ اما با اقدام به‌موقع مسئولان کشوری و استانی سیل مهربانی راهی منازل آب‌گرفته مردم شد و مرهمی بر درد مردم گشت.
 
 انتهای خبر/
 
  https://asrehamoon.ir/vdcgqu9quak93u4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما