تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۴۰
جمعی از فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد واحد بین‌الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان در اعتراض به عناوین درج شده در دانشنامه‌های خود خواستار رفع مغایرت در این مدارک شدند.
دانشگاه بین‌المللی که مدرک "پردیس" به فارغ‌التحصیلان می‌دهد
دانشگاه بین‌المللی که مدرک "پردیس" به فارغ‌التحصیلان می‌دهد
به گزارش عصر هامون، تعدادی از دانشجویان فارغ التحصیل رشته‌های مهندسی با حضور در دفتر خبرگزاری مهر در زاهدان خواستار رسیدگی مسئولان وزارت علوم و تحقیقات به منظور رفع مغایرت موجود در عناوین دانشنامه‌های صادره شدند.

در این رابطه یکی از فارغ التحصیلان واحد بین‌الملل چابهار دانشگاه سیستان و بلوچستان به خبرنگار مهر گفت: با وجود اینکه تمامی دانشجویان جذب شده در این واحد در هنگام آزمون از طریق کنکور و با عنوان واحد بین المللی چابهار وارد این دانشگاه شدند اما در حال حاضر مسئولان دانشگاه سیستان و بلوچستان از درج نام واحد بین الملل بر روی دانشنامه های تحصیلی خودداری می‌کنند.

ثبت‌نام با نام واحدی که وجود خارجی ندارد

این دانشجو که نخواست نامش فاش شود ابراز داشت: تمامی دانشجویان جذب شده در این دانشگاه با عنوان واحد بین‌الملل ثبت نام کرده‌اند اما حالا پس از گذشت ۴ سال مسئولان تصمیم دارند تا دانشنامه هایی با عنوان پردیس چابهار برای دانشجویان صادر کنند.

یکی دیگر از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد نیز در این رابطه گفت: با وجود اینکه دانشگاه سیستان و بلوچستان بر روی کارت‌های دانشجویی کلمه واحد بین الملل را قید کرده اما مسئولان اصرار دارند که واحد بین‌الملل وجود خارجی نداشته و باید در دانشنامه کلمه پردیس چابهار عنوان شود.

وی ابراز داشت: دانشگاه بین الملل چابهار وابسته به دانشگاه سیستان و بلوچستان است و علاوه بر نیاز به شرکت در کنکور تمامی دروس آن به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و هزینه‌های هنگفتی حتی ۳ برابر دانشگاه‌های دیگر برای دانشجویان به همراه داشته است که با این حال هیچ یک از دانشجویان تا کنون معترض نبودند.

عنوان "پردیس" یعنی با پول وارد دانشگاه شدیم!

وی افزود: مسئولان دانشگاه در حال حاضر تصمیم دارند تا بر روی دانشنامه های دانشجویان کلمه پردیس چابهار را درج کنند و این کلمه در جامعه به معنای آنست که این دانشجویان هیچ زحمتی برای قبولی در دانشگاه نکشیده و تنها با پول وارد دانشگاه شدند.

وی ادامه داد: پردیس دانشگاه سیستان و بلوچستان ۲ سال بعد از واحد بین المللی چابهار راه اندازی شده و درست نیست با وجود اینکه حتی نامی از پردیس در زمان تحصیل ما وجود نداشته است حالا بر روی دانشنامه درج شود.

این دانشجویان ابراز داشتند: با توجه به اینکه کارت دانشجویی، دفترچه کنکور و سایر مدارک با عنوان واحد بین المللی چابهار صادر شده است لذا این حق مسلم دانش آموختگان است که با همین عنوان هم دانشنامه دریافت کنند.

عناوینی که در هنگام ورود و خروج تغییر می‌کند

یکی از دانشجویان در این رابطه گفت: هنگامی که در دفترچه کنکور به صراحت رشته‌ها با عناوین مختلف از جمله روزانه، شبانه و واحد بین‌الملل قید شده است پس به طور حتم وزارت علوم تفاوت‌هایی برای آن قائل است اما حالا که نوبت به صدور دانشنامه رسیده‌است مسئولان دانشگاه مدعی هستند که این عناوین تفاوتی ندارند!

وی افزود: وقتی برای یک دانشجو در کارت دانشجویی قید شده است دانشجوی روزانه آیا می‌توان برای آن کارت شبانه و یا پردیس صادر کرد؟

این دانشجویان با بیان اینکه مسئولان دانشگاه حاضر به قبول اشتباه خود و رفع این مغایرت موجود نیستند افزودند: مسئولان آموزشی دانشگاه در حالی با این درخواست مخالفت می‌کنند که بسیاری از دانشجویان در واحد های بین المللی کیش با همین عنوان فارغ التحصیل شدند.

دانشجویان معترض بیان داشتند آیا واحدهای بین‌الملل در سایر نقاط کشور از قوانین وزارت علوم و تحقیات تبعیت نمی‌کنند؟

در این راستا یک دانشجوی معترض گفت: علی رغم مراجعات فراوان و سرگردانی بیش از ۳۰ فارغ التحصیل کارشناسی ارشد اما این موضوع هنوز به نتیجه درستی نرسیده است.

مجوزی به نام واحد بین الملل صادر نشده‌است

در این راستا معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفتگو با مهر اظهار داشت: از آن جا که مجوزی با عنوان واحد از هیئت امنا اخذ نشده لذا نمی‌توان از شعبه این دانشگاه در چابهار به عنوان واحد نام برد و مدرک بر اساس آن صادر کرد.

فرهاد شهرکی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا کارت‌های دانشجویی به نام واحد بین‌المللی چابهار صادر شده اما از نظر دانشگاه مجوزی برای واحد وجود ندارد افزود: در گذشته نیز دانشجویان رشته‌های شبانه با وجود اینکه شرایط مشابهی با دانشجویان رشته‌های روزانه داشتند اما کلمه شبانه در دانشنامه‌های آن ها منظور می شد.

وی افزود: از سال ۱۳۸۴ با بخشنامه ابلاغی وزارت علوم درج نام شبانه در مدارک دانشجویان فارغ التحصیل حذف شد و لذا نباید توجه زیادی بر روی این واژه‌ها و یا کلمات داشت.

تفاوت کلمات به هیچ وجه از ارزش مدارک کم نمی‌کند

وی گفت: مهم در این راستا ارزش مدرک است که باید عنوان کرد تفاوت کلمات به هیچ وجه از ارزش مدارک کم نمی‌کند و شرایط استخدام در دستگاه های اجرایی با این مدارک یکسان است.

شهرکی افزود: هنگامی که صحبت از واحد دانشگاهی می‌شود به این منظور است که در این راستا دانشگاه مادر مجوزی اخذ کرده و لذا باید بودجه ای جداگانه به آن اختصاص یابد در حالی که چنین مجوزی برای دانشگاه چابهار اخذ نشده و این دانشگاه هم چون شعبات خودگردان بودجه خود را از طریق دانشجویان تامین می‌کند.

وی افزود: در برنامه چهارم توسعه به دانشگاه‌ها اجازه داده شد تا در مناطق آزاد نسبت به راه‌اندازی شعبه دانشگاهی اقدام کنند و لذا دانشگاه شیراز در قشم، دانشگاه تهران در کیش و دانشگاه سیستان و بلوچستان در منطقه آزاد چابهار نسبت به تاسیس شعبه ای از دانشگاه با عنوان بین الملل اقدام کرد.

وی یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه اجازه داده شد تا دانشگاه ها در هر شهری نسبت به تاسیس و راه اندازی پردیس های خودگردان به منظور جذب ظرفیت های مازاد بر دانشگاه اقدام کنند.

وی گفت: بر اساس این تعاریف لذا تمامی فارغ التحصیلان شعبه چابهار تا سال ۱۳۹۱ دانشنامه آنها با عنوان پردیس بین‌المللی چابهار و دانشجویان ورودی سال ۹۲ به بعد دانشنامه آنها با عنوان پردیس خودگرادن چابهار صادر خواهد شد.

شهرکی خاطرنشان ساخت: بر اساس آیین نامه های موجود هیچ تفاوتی در استخدامی و مدارج وجود نداشته و ارزش تمامی مدارک پردیس، روزانه و یا بین المللی به طور یکسان است.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcaaany.49nmi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما

دانشجو بین الملل
آقای دکتر شهرکی آقایان حق داشتندشما رارد صلاحیت کنند به وحدانیت خداوندقسم اگرعنوان بین الملل برمدارک مان قیدنشود راحتت نمیگذاریم ودراولین گام به دکترفرجی دانا نامه خواهیم نوشت.
رحمان
من خودم دانشجوی پردیس 2 زاهدانم .موقعه ثبت نام عنوان بینن المللی برای ما هم بود ولی الان حذفش کردن..و دانشجویان ورودی 91 به بعد رو تازه عنوانشو کردن خودگردان
علی
شهرکی پارتی باز