تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۴
آیت‌الله مصطفی محامی‌ گفت: توجه به روستاها بالاخص در مناطق مرزی و آباد سازی آنها باید در اولویت قرار داشته باشد، آبادانی هرچه بیشتر روستاهای مرزی مایه افتخار نظام و کشور خواهد بود.
آبادانی هرچه بیشتر روستاهای مرزی مایه افتخار نظام و کشور خواهد بود
به گزارش عصرهامون، آیت‌الله مصطفی محامی‌ نماینده ولی فقیه در استان، دقایقی قبل در دیدار با مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌ سیستان و بلوچستان اظهار کرد: خدمات متعدد بنیاد مسکن باید با سایر دستگاه‌های مرتبط هماهنگ باشد تا طرح‌ها و پروژه‌ها اجرایی در مقیاس بزرگ‌تر و با نمود بیشتری اجرا شده و باعث تحول شود.

وی گفت: ارائه خدمات به روستاها باید به گونه‌ای باشد که مانع مهاجرت ساکنان آنها به حاشیه شهرها شده و برای هر چند پاره روستای کوچک، خدمات به صورت متمرکز در یک منطقه محوری انجام شود.

محامی با استناد به سخنان مولوی اسماعیل‌زهی امام جماعت اهل سنت مسجد مکی زاهدان در جریان سفر رئیس جمهور به مناطق سیل زده جنوب استان بیان کرد: در اجرای پروژه‌ها باید به فضا و فرهنگ هر منطقه توجه شود.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اطلاع‌رسانی اقدامات و خدمات، گفت: همیشه چراغ خاموش عمل کردن خوب نیست، در بسیاری از موارد خدمات نظام باید از تریبون‌های مختلف برای مردم اعلام شود.

وی با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به سیستان‌وبلوچستان و دستور ایشان مبنی بر تخصیص بالغ بر دوهزار میلیارد در یک پروژه استان، افزود: طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد مسکن نیز باعث اشتغال‌زایی و مسکن دار شدن محرومان شده که بسیار مهم است.

محامی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات ارزشمند اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تلاش برای رفع حاشیه‌نشینی است که سال‌ها ساکنان چند شهر در سیستان‌وبلوچستان با آن درگیر بوده‌اند.

در صورت همکاری مردم، پروژه ساماندهی حاشیه‌نشینی ظرف دوسال تمام می‌شود

خلیل منبتی،مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌سیستان‌وبلوچستان نیز در ادامه جلسه افزود: در صورت همکاری مردم، پروژه ساماندهی حاشیه نشینی دراستان ظرف دوسال تمام می‌شود.

وی با بیان این مطلب که درصورت نبود همکاری، پروژه حاشیه‌نشینی استان چند سال به تعویق خواهد افتاد در تشریح فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اظهار داشت: ۶هزار واحد مسکونی‌ محرومان را که از شهریور ماه سال گذشته آغاز کرده بودیم توانستیم به پایان برسانیم و هم اکنون این واحدها به بهره‌برداران تحویل داده شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در سفری به استان از این منازل بازدید کردند و وعده پرداخت اعتبار لازم برای احداث 5هزار واحد مسکونی ویژه محرومان را نیز به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌استان دادند که این موضوع از سوی استانداری در حال پیگیری است، در قالب این طرح 40میلیون تومان تسهیلات و 25میلیون تومان نیز به صورت بلاعوض به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌در جریان سیل بلوچستان نیز گفت: اگر می‌خواستیم کار معمول بنیاد مسکن را در حوزه سیل بلوچستان انجام دهیم در نهایت بین هزار و 500تا دو هزار واحد در زمینه احداث و تعمیر باید در نظر گرفته می‌شد اما با هماهنگی انجام شده با مسئولان مربوطه توانستیم برای 16هزار و 250واحد در زمینه احداث و 8هزار واحد نیز در حوزه تعمیرات، مجوز و اعتبار دریافت کنیم و در زمینه کارهای زیر بنایی نیز تنها 300میلیارد تومان در بخش طرح هادی اعتبار تخصیصی گرفته‌ایم که این اعتبارات ضمن ایجاد تحول و جهش در روند کاری به اشتغال پایدار قابل توجهی نیز خواهد انجامید.

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر در بخش مسکن کم‌دوام، شاخص استان 20می‌باشد اما با اجرای پروژه‌های در نظر گرفته شده، شاخص سیستان‌وبلوچستان در این زمینه به 35خواهد رسید در حالی که شاخص کشوری این بخش 40است.

وی بیان کرد: شاخص طرح هادی در استان در حال حاضر 13 است که با اجرای این طرح در 500روستای استان، شاخص استان به 24خواهد رسید و به نوعی می‌توان گفت توانسته‌ایم بودجه مورد نیاز برای اجرای ده ساله طرح هادی در استان را دریافت کنیم.

منبتی گفت: پروژه‌های مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌استان عملا در سنوات اخیر تعطیل بود و در برخی از موارد به مشکلاتی نیز برخورد کرده بود که با تلاش صورت گرفته توانستیم مشکلات این بخش را حل کرده و هم‌چنین به زودی احداث 140 واحد مسکن شهری را آغاز خواهیم کرد.

رونق روستاهای مرزی در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رونق روستاهای مرزی است و در حال حاضر برای اشتغال‌زایی در این مناطق، شناسایی نقاط بالقوه هر روستا را آغاز کرده‌ایم و طرح هادی این روستاها نیز در حال تکمیل بوده و در این زمینه با نهادهای نظامی، انتظامی‌ و اطلاعاتی نیز هماهنگی شده تا در صورت تائید آنها اقدام به اجرای پروژه و طرح هادی در این مناطق صورت پذیرد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با اشاره به پیگیری جدی زمین‌خواری در استان، تاکید کرد: در مناطق تصرف شده اعلام کرده‌ایم اگر کسی سند دارد بیاورد، اگر ما یک متر از ساخت و سازها را اشتباها تخریب کرده باشیم تا 4متر دوباره خواهیم ساخت که تا کنون کسی مراجعه نکرده است، برخی نیز به صورت قول نامه‌ای زمین خریده اند و در این راستا حوزه حقوقی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌به صورت رایگان موضوع آنها را از طریق دادگاه پیگیری می‌کند و آنان نیز باید کسی که زمین را به آنان فروخته معرفی کنند.

وی در ادامه با اشاره به روند بهسازی، عقب‌نشینی، آسفالت، معابر سازی و غیره در حاشیه شهر زاهدان از جمله خیابان‌های کشاورز، سیستان و ابوذر، خاطر نشان کرد: اعتبار برای ساخت 10 هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر به این نهاد تخصیص داده شده و بالغ بر 2هزار و 500 خانوار از این این طرح بهره‌مند خواهند شد.

این مقام مسئول با بیان این که در سرجمع پروژه ها 50هزار واحد با دو هزار میلیارد تومان اعتبار دراستان در حال احداث است، بیان کرد: در حوزه مسکن، 300شغل اصلی و3هزار شغل فرعی توسط این نهاد ایجاد شده است.

منبتی تصریح کرد: طرح ساماندهی روستای تیس نیز توسط مدیر عامل منطقه آزاد چابهار به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌استان تحویل داده شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌استان در پایان با اشاره به اینکه تا عید فطر به کمک یک خیر سه هزار بسته کمک معیشتی به ارزش هر کدام 300 تا 400هزار تومان در بین محرومان استان توزیع خواهد شد، خاطر نشان کرد: بر اساس توافقات انجام شده، مقرر شده این فرد نیکوکار 8واحد مرکز بهداشت و 8باب مدرسه را در سطح استان احداث کند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdchqxnz623niwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما