تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۳
عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور استان مطرح کرد:

نقش پررنگ خانواده و رسانه‌ها در ترویج حجاب و بدحجابی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور استان گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار عامل شکل‌دهنده حجاب و بی‌حجابی نقش پررنگ خانواده است.
نقش پررنگ خانواده و رسانه‌ها در ترویج حجاب و بدحجابی
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، احمدمیرگل در گفتگو با اوشیدا بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی پوشش زنان، خانواده، باورهای خانوادگی و نحوه نهادینه‌کردن این باورها است.
 
وی افزود: الگوپذیری در نوجوانان یک امر اجتناب‌ناپذیر است و رسانه‌ها یکی از عوامل الگوپذیری است رسانه‌ها با برنامه‌های مختلفی که برای تمام گروه‌های سنی پخش می‌کنند، می‌توانند عامل مهمی در کاهش بدحجابی داشته باشند.
 
میرگل تصریح کرد: درصورتی‌که بعضی از عوامل در برنامه‌ها از قبیل نظارت بر نوع پوشش بازیگران فیلم‌های سینمایی و پخش برنامه‌های مناسب برای تمام گروه‌های سنی رعایت شود، شاید باعث بهترشدن حجاب و یا کاهش بدحجابی در جامعه شود.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور استان ادامه داد: یکی از روش‌های اقامه حجاب و عفاف در جامعه، پررنگ‌کردن رسانه‌ها اعم از مجازی و حقیقی است چرا که رسانه‌ها با قابلیت‌های مختلفی که برای افراد به وجود می‌آوردند، می‌توانند به‌صورت مداوم با تذکر هنرمندانه اهمیت و ضرورت عفت و حجاب را در بین مخاطبان خود ایجاد کنند.
 
وی تأکید کرد: بحث حجاب و عفاف جزو بحث‌های فرهنگی و مذهبی به شمار می‌رود که به برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده نیاز دارد تمام نهادها و سازمان‌ها اعم از خصوصی و دولتی و شهروندان در فرهنگ‌سازی، نقش دارند و به همین منظور بدون برنامه‌ریزی نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسيد.

میرگل افزود: ناهنجاری‌های بی‌حجابی ریشه فرهنگی دارد و در این میان مادر خانواده بهترین نقش را در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در خانواده دارد، چراکه شخصیت فرزندان از خانواده شکل می‌گیرد.

این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: پوشش و حجاب به‌مثابه رسانه‌ای ارتباطی و به‌عنوان کنشی اجتماعی، از یک سو تحت‌تأثیر ساختار‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و از سوی دیگر متأثر از کنشگران اجتماعی اعم از زن و مرد است.

وی ادامه داد: در طی سال‌های پس از انقلاب بر اثر آسیب‌پذیری درون جامعه و تهدید‌های بیرونی انتقال فرهنگی حجاب با اختلال مواجه گردید و عدم رعایت حجاب اسلامی موجب جریحه‌دار ساختن وجدان جمعی و تبدیل آن به‌عنوان مسئله‌ای اجتماعی شد.

میرگل در خصوص نشانه‌گیری معاندین به سمت پوشش زنان در جامعه اسلامی، اشاره کرد و گفت: غرب این موضوع را می‌داند که اگر زن از مسیر اصلی و فطرت پاک الهی‌اش دور شود، ابزار بسیار مهمی در جهت انحراف جامعه به دست می‌آید و جامعه از وضعیت تعادل خود خارج می‌شود، به‌عبارت‌دیگر حذف حجاب یا ایجاد برهنگی، می‌تواند افراد را در مسیر مسحور شدن قرار دهد و فکر‌ها و اندیشه‌ها را در حد یک نیاز شهوانی مهندسی کند.

وی افزود: نوع نگاه افراد به‌مرورزمان با تغییر پوشش، عوض می‌شود و در بعضی مواقع می‌بینیم نوع پوشش فرد تغییر کرده؛ اما هنوز باور فرد ثابت است، اما به‌مرورزمان اعتقادات او نیز رنگ می‌بازد و نتیجه‌اش می‌شود، بی‌هویتی و نزدیک‌شدن به اهداف شومی که دشمن در سر دارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در زنان و دختران هویتی وجود نداشته باشد تا در تعارض با فرهنگ‌های دیگر آن را نشان دهند، اعتمادبه‌نفس و هویت اصیل خود را از دست می‌دهند در چنین شرایطی از بدحجابی برای ابراز وجود استفاده می‌شود و به فرهنگ ملی و دینی جامعه ما ضربه وارد می‌شود اگر آن خودباوری و تخصص در بانوان شکل بگیرد، همه چیز درست می‌شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: دختران ما باید متوجه این موضوع باشند که به‌عنوان یک انسان ارزشمند باشند، اگر ما علم و عقلانیت داشته باشیم و به مقوله ارزش‌ها اهمیت دهیم دیگر نیازی نداریم برای جلب‌توجه از ابزارهایی که نه رضایت خدا و نه رضایت بنده خدا در آن وجود ندارد، استفاده کنیم.

انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdchxinzv23n-6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما