تاریخ انتشار :جمعه ۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۰
رئیس دانشکده صنعت و معدن خاش گفت: باز بودن درهای رحمت خداوند، بخشش گناهان، نزول قرآن، تقویت روحیه معنوی و نزدیکی بیشتر دل‌ها با قرآن در ماه رمضان به اوج خود می‌رسد.
بندگی و معنویت در ماه رمضان به اوج خود می‌رسد
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، حسن صالح در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تفتان ما بیان کرد: نوروز یک سنت قدیمی و ملی ما ایرانیان است و حامل ارزش‌های ممتازی متعدد است، در واقع عید نوروز، یک نماد است؛ نماد نوآوری، سرزندگی، جوانی و نشاط و طراوت است. مهربانی و محبت به یکدیگر، دیدوبازدید از نزدیکان و اقوام، محبت خانواده‌های خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستانه و مهرورزیدن به خانواده، دوستان، آشنایان و زدودن غبار کینه‌ها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همهٔ این معانی در واقع در بهار وجود دارد. هم زمانی بهتر طبیعت و بهار قران به همه صفات و رفتار ارزنده مورد اشاره می‌تواند رنگ و بوی معنوی و خالصانه‌تری بخشد.

رئیس دانشکده صنعت و معدن خاش در پاسخ به چگونگی تأثیر قرآن عنوان کرد: دوران نوجوانی و جوانی بهترین فصل شکفتن‌ها، رویش‌ها و زیباترین دوران درخشش و نیل به کمال، سعادت و معنویت است. شخصیت ارزشمند انسان در دوران جوانی بهاری شکل می‌گیرد و استعدادها بارور شده و پایه‌های دینی و عقیدتی انسان مستحکم می‌گردد. پیامبر فرمودند «من به شما درباره جوانان توصیه به خیر و نیکی می‌کنم؛ چرا که آنان نازک‌دل و زودرنج بوده، عاطفه‌ای بسیار دارند، زیرا فطرتشان پاک و پیراسته است. خداوند مرا به پیامبری و بشارت و انذار برانگیخت، جوانان به من گرویدند، و یاری‌ام کردند، (اما) بزرگسالان و پیران به مخالفت با من برخاستند»

این مقام مسئول باتوجه‌به تقارن عید و ماه رمضان درباره سنت دیدوبازدید مردم خاطرنشان کرد: حتماً سرزدن به اقوام، خانواده، دوستان، نزدیکان و ایتام در این ماه بسیار ارزشمند و جلادادن به روح و روان انسان می‌بخشد. بنده توصیه دارم دوره‌های خانگی تلاوت قران مجید در منازل و در کنار نزدیکان را در این ماه، برنامه‌ریزی کنیم.

صالح تصریح کرد: بندگی، عبودیت و معنویت در ماه مبارک رمضان به اوج خود رسیده می‌رسد. رمضان ماه تمرین نیکی‌کردن به یکدیگر، پرهیز از تهمت‌زدن، دروغ گفتن، سخن ناروا به‌زبان‌آوردن، دل شکستن و در یک کلمه تزکیه نفس است و این مهم باید بیش‌ازپیش مدنظر روزه‌داران قرار دارد. مجموع این موارد سبب نزدیکی به خدا و افزایش روحیه معنوی در بین مردم می‌گردد.

وی افزود: باید هر سال در مورد میزان استفاده از عمرمان برنامه‌ریزی و حساب و کتاب داشته باشیم تا بفهمیم آیا ضرر کرده یا سود کرده‌ایم؛طرز صحبت‌کردن و گفتار و کردار خود را باید نو کنیم. چقدر خوب است که هر سال، هنگامی که وسایل و زندگی مادی خود را نو می‌کنیم، رفتار و اخلاق خود را هم نو کنیم تا زندگی رضایت‌بخشی در این دنیا داشته باشیم. توبه و بازگشت از گناه و حرکت به‌سوی خدا، تنها راه نجات و وسیله تقرّب و دوستی باخدا، و نخستین مقام عارفان و اوّلین منزل سالکان کوی دوست است.

رئیس دانشکده صنعت و معدن خاش خاطرنشان کرد: در عصر حاضر با گسترش شهرنشینی به طور وسیع و دورشدن فاصله‌ها، روابط خویشاوندی تحت‌تأثیر این شرایط نسبت به گذشته، کم‌رنگ شده است. درگذشته، شکل خانواده گسترده، مهم‌ترین شکل معمول خانواده‌ها بود و اعضای آن به‌راحتی از آثار مثبت روابط خویشاوندی بهره‌مند بودند، اما خانواده‌های جدید به دلیل بهره‌مند نبودن از ظرفیت‌های مادی و معنوی طایفه و بستگان بیش‌ازپیش در معرض تهدیدات مختلف قرار می‌گیرند. در حدیث قدسی آمده است که خداوند فرمود: «من رحمان هستم و نام رحم را از اسم خود مشتق نموده‌ام، پس هر کس صله‌رحم کند و با بستگان خود پیوند نماید من او را با رحمت صله خواهم کرد.» بازدیدهایی که از سر محبت و بخشش انجام می‌شوند، با خود محبت به همراه می‌آورند و این محبت و بخشش در زندگی انسان جاری می‌شود.

وی درباره استقبال پرشور مردم از ماه رمضان اذعان کرد: باز بودن درهای رحمت خداوند، بخشش گناهان، نزول قرآن، تقویت روحیه معنوی و نزدیکی بیشتر دل‌ها با قرآن باعث چشم‌انتظاری بیشتر مردم برای رسیدن این ماه است. امیدوارم در این دو عید فرخنده، جوانان ما بهره بیشتری ببرند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdchvqnz623n-6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما