تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۳
مجید سرتیپی گفت: بیماری آنفلوانزا از نظر سرعت انتشار، همه گيری، وسعت و تعداد مبتلايان و شدت عوارض آن حائز اهميت است، در همه گيری های بزرگ شكل شديد يا كشنده بيماری نزد سالمندان و افرادی كه به دليل عوارض مزمن قلبی ريوی، كليوی، بيماری های متابوليك كم خونی و يا نارسايی ايمنی ناتوان شده اند مشاهده می شود.
آنفلوآنزا؛ بیماری که سالمندان و بیماران زمینه ای را از پای در می آورد/ همه گیری و جهانگیری بالا در تیپ  A ویروس
مجید سرتیپی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: بيماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان يك بيماری كشنده با انتشار سريع است كه تحت شرايطی مي تواند به انسان نيز منتقل شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: از راه هاي انتقال بيماري تماس طيور خانگي با پرندگان وحشی به ويژه پرندگان مهاجر و آبزی است، بيماری از طريق تماس با طيور آلوده، مدفوع، ترشحات پرندگان بيمار، كود، آب و دان آلوده نيز به پرندگان سالم منتقل مي شود.

آسیب زایی شدید آنفلوآنزای فوق حاد در سالمندان و بیماران زمینه ای

وی تصریح کرد: آنفلوانزا از نظر سرعت انتشار همه گيری، وسعت و تعداد مبتلايان و شدت عوارض آن حائز اهميت است، در همه گيری های بزرگ شكل شديد يا كشنده بيماری نزد سالمندان و افرادی كه به دليل عوارض مزمن قلبی ريوی، كليوی، بيماری های متابوليك كم خونی و يا نارسايی ايمنی ناتوان شده اند مشاهده می شود.

سرتیپی اظهار کرد: بيماری آنفلوانزا در طی قرون گذشته باعث مرگ و مير و ضرر و زيان گسترده اجتماعی و اقتصادی شده است.

وی عنوان کرد: در طی قرن بيستم سه پاندمی بزرگ و يك شبه پاندمی رخ داده است، اولين مورد پاندمی در سال 1918 و 1919 به نام آنفلوانزای اسپانيايی با ميزان مرگی در حدود 20 تا 40 ميليون در كل دنيا روی داد و پس از آن آنفلوانزای آسيايی ناشی از نوع   كه در سال 1957 شروع شد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: پاندمی سوم با زير گونه و معروف به آنفلوانزای هنگ كنگی ناشی از نوع در سال 1968 و آنفلوانزای روسی ناشی از نوع در سال 1977 بروز كرد.

سرتیپی گفت: در طی پاندمی آسيايی و هنگ كنگی تمام گروه های سنی درگير بوده اند ميزان بالای مرگ و مير به خصوص در گروه سني بالاتر از 65 سال ديده شد.

وی عنوان کرد: در بين انواع ويروس های آنفلوانزا نوع  قابليت ايجاد زير گروه هاي جديد را دارد و اين نوع ويروس علاوه بر انسان توانایی ايجاد بيماری در برخی حيوانات از جمله پرندگان و اسب ها را دارد.

علائم آنفلوآنزا در انسان/ تیپ A همه گیری ها را ایجاد می کند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: آنفلوانزا بيماري ويروسي حاد دستگاه تنفس است كه با تب، سردرد، درد عضلاني، عرق، آبريزش بيني، گلودرد و سرفه تظاهر می كند.

سرتیپی گفت: سرفه اغلب شديد و برای مدتی ادامه دارد، ولی ساير نشانه های بيماری بعد از 2 تا 7 روز خود به خود بهبود پيدا مي كند.

وی عنوان کرد: شناسایی بيماری معمولا بر اساس مشخصات اپيدميولوژيك آن صورت گرفت و موارد تك گير آن را فقط با كمك روش های آزمايشگاهی می توان تشخيص داد.

این مقام مسئول تصریح کرد: سه نوع ويروس آنفلوآنزای A، B و C شناخته شده است، آنفلوآنزای تيپ A با زيرگونه های (H3N2,H2N2,H1N1) توانسته است كه همه گيری ها و جهانگيری های بيماری را ايجاد کند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: تيپ B با ميزان كمتري مسئول ايجاد همه گيري هاي منطقه اي و يا گسترده و تيپ Cدر ايجاد موارد تك گير و همه گيريهاي كوچك موضعي نقش داشته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: زير گونه های تيپ A بر اساس خصوصيات آنتی ژنيك گليكوپروتئين های سطحی آنها، هماگلوتنين (H) ونورآمينيداز(N) طبقه بندی می شوند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: انسان مخزن اوليه ويروس های آنفلوآنزای انسانی است، حيوانات پستاندار مثل خوك و پرندگان احتمالا به عنوان مخازن سروتيپ های ويروسی جديد برای انسان به دليل نوتركيبی ژنتيكی ويروس های انسانی و حيوانی عمل می كنند.

سرتیپی اظهار کرد: يك زير گونه جديد ويروس آنفلوانزا با آنتی ژن جديد مي تواند از طريق ابتلای افرادی كه فاقد ايمنی نسبت به آن هستند باعث ايجاد جهانگيری های بيماری شود.

وی ادامه داد: اين مدت كوتاه و معمولا بين یک تا سه روز است، دفع ويروس احتمالا در بالغين بين سه تا پنج روز بعد از بروز نشانه های بالينی بيماری و در كودكان تا 7 روز بعد از آن ادامه خواهد داشت.

راه های پیشگیری از بیماری

این مقام مسئول تصریح کرد: استفاده از واكسن، داروهای ضد ويروسی، رعايت اصول بهداشت فردی، جلوگيري از انتشار بيماری، اجتناب از حضور در تجمعات در فصل بيماری به خصوص در زمانی كه دچار استرس و خستگی زياد هستيد، اجتناب از تماس مستقيم با افراد بيمار از موارد پیشگیری است.

وی عنوان کرد: اجتناب از دست زدن به بينی، چشم ها و دهان قبل از شستشوی دست ها، اجتناب از نشستن و ايستادن نزديك افرادی كه سرفه و عطسه مي كنند، شستشوی دست ها پس از تماس با افراد آلوده، تعويض مسواك پس از بهبودی، اجتناب از استرس های روحی روانی، دفع بهداشتی زباله ها (دستمال كاغذی مصرف شده و غيره) از اقدامات لازم برای پیشگیری از انتشار بیماری در انسان است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: عدم استفاده از وسائل و لوازم مشترك با بيماران آلوده، به حداقل رساندن تماس با نوزادان، هنگام بيماری استفاده از ماسك، تميز كردن و ضدعفونی منظم سطوح به وسيله صابون و آب از دیگر موارد برای پیشگیری از انتشار بیماری است.

سرتیپی گفت: نوع از آنفلوانزای حيوانی است كه توسط گونه A ويروس آنفلوانزا ايجاد می شود و دو فرم خفيف و فرم فوق حاد است، اولين بار در ايتاليا (1987ميلادی) نوع كشنده و فوق حاد آنفلوانزای پرندگان با ميزان مرگ و مير 100% تشخيص داده شد.

علائم بیماری در انسان

وی تصریح کرد: علائم این بیماری در انسان طيف گسترده ای دارد و علايم ممكن است به شكل آنفلوانزای معمولی با تب، سرفه، گلودرد، درد عضلانی و عفونت چشم و يا همراه با ديسترس تنفسی شديد و يا پنومونی ويروسی بروز كند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: موارد مشکوک شامل هر بيمار تب دار با درجه حرارت بيشتر از 38 درجه سانتي گراد به همراه يكي از علائم سرفه، گلودرد، تنگی نفس، كونژكتيويت است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: همینطور اگر بیماری سابقه تماس در 10 روز قبل از شروع علائم با پرندگان به خصوص مرغ كه به دليل بيماری مرده باشد و یا در طی 10 روز قبل از شروع علائم با يك مورد تائيد شده آنفلوانزا كه در مرحله واگير داری بيماری بوده باشد جزو موارد مشکوک محسوب می شود.

سرتیپی اظهار کرد: اگر فردی سابقه تماس در طي هفت روز قبل از شروع علائم با سطوح و محيط آلوده به آنفلوانزاي پرندگان را داشته باشد یا قبل از شروع علائم سابقه كار در آزمايشگاهی كه نمونه های انسانی يا حيوانی مشكوك به آلودگی آنفلوانزای پرندگان بسيار بيماريزا داشته باشد می تواند او را در زمره افراد مشکوک قرار دهد.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcexe8zojh8xfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما