تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۵۲
محمدعلی رحیمی نژاد، گفت: شکست سیاست فشار حداکثری و ابزار تحریم، افول نظامی و سیاسی و محاسبات غلط در زمینه‌های مختلف، باعث افول جایگاه آمریکا در جهان شده است.
آتش جنگ اوکراین؛ بازی باخت-باخت غرب برای تصاحب قدرت است/ تحریم روسیه تلاش بی ثمر آمریکا برای خروج از افول قدرت
محمدعلی رحیمی نژاد، دانشجوی دکتری روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به پیام‌های جنگ اوکراین به جهان بیان کرد: یک اصل بدیهی در علوم سیاسی، اتحاد گروه‌ها و احزاب تا زمان دستیابی به قدرت است و پس از آن اختلافات بروز می کند؛ این اتفاق بارها و بارها در سپهر سیاسی کشور رخ داده و افراد با به قدرت رسیدن به حامیان خود پشت کرده و اختلافات به شدیدترین شکل بروز کرده است.

وی افزود: همین اتفاق در عرصه بین الملل نیز بارها تجربه شده که مهمترین آن را می توان اتحاد کشورهای اروپایی در قرن 17 و 18 برای استعمار جهان دانست، وقتی که موفق به استعمار کشورهای آفریقایی، آسیا و آمریکا شدند، اختلافات بروز کرد و ماحصل آن جنگ های جهانی میان قدرتهای اروپایی برای کسب سهم بیشتر در مستعمرات بود.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه ایران طی حدود 43 سال اخیر اجماع جهانی در راستای نابودی و تجزیه آن شکل گرفته بود تصریح کرد: آمریکا جهت تحقق نابودی و تجزیه ایران جنگ عراق و افغانستان را نیز به جان خرید؛ در ادامه با اعتراف به ناتوانی در شروع جنگ مستقیم به دلیل هزینه های فراوان و از دست رفتن هژمونی خود، تحریمهای اقتصادی همه جانبه را برای اهداف خود محقق کرد.

وی ادامه داد: این رویکرد با وجود تاثیرات مخرب بر اقتصاد ایران تاکنون به هدف اصلی یعنی فروپاشی انقلاب اسلامی، نزدیک هم نشده است در واقع سران اروپا و متحدان آمریکا در سراسر جهان دلخوش به نابودی ایران توسط آمریکا و برداشتن سهم خود از فرصت جدید بودند که این موضوع به نتیجه نرسید.

وی گفت: از همین رو و با تمام شدن صبر متحدان آمریکا برای نابودی ایران، اختلافات آنها روز به روز بیشتر بروز یافته و در حال آشکار شدن است به همین دلیل جنگ اوکراین رخ می دهد، چین به جای ایران به اصلی ترین خطر برای آمریکا تبدیل شده و آمریکا برای حفظ خود به حربه ایجاد اختلاف میان قدرتهای بزرگ و بهره برداری از آن روی می آورد.

از کنار جنگ اوکراین نباید ساده گذشت

رحیمی با اشاره به جنگ اوکراین که نباید ساده گذشت تشریح کرد: این جنگ نشان داد تمدن غربی در دل خود اختلافات غیر قابل انکاری دارد که زیاده خواهی و تحقیر یک کشور مانند شوروی و گسترش ناتو چند سال بعد دامن گیر خود آنها می‌شود.

وی افزود: تمرکز اصلی آمریکا دیگر ایران نیست؛ ایران موضوعی میان موضوعات مهم آمریکاست که اهمیت پرداختن و هزینه دادن برای خشنودی لابی یهود روز به روز کمتر خواهد شد، از همین رو نابودی رژیم صهیونیستی روز به روز نزدیکتر خواهد بود و آمریکا در برهه حاضر تنش بین اتحادیه اروپا و روسیه را به نفع منافع خود میداند اما مشخص نیست این بحران دامنگیر منافع آمریکا نشود.

کارشناس روابط بین الملل اذعان کرد: طی روزهای اخیر دولت ایتالیا اعلام کرد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد نیاز به افزایش فشار بر کرملین از طریق اعمال تحریم‌های بیشتر به اجماع گسترده‌ای دست یافته‌اند، اورسولا فون رئیس کمیسیون اروپا نیز در توییتی تایید کرد: تحریم‌های خود را دوباره علیه روسیه افزایش خواهیم داد در حالیکه اتحادیه اروپا در حال حاضر روزانه حدود 850 میلیون دلار نفت و گاز از روسیه واردات دارد، این اتحادیه در صدد کاهش وابستگی خود برآمده است.

وی گفت: تا پیش از این تمام انرژی همین کشورهای اروپایی تحریم بیشتر ایران، فروش تسلیحات به همسایگان ایران و ارسال نیروی نظامی در اطراف مرزهای ایران بود.

تلاشهای نرم آمریکا رنگ باخت

رحیمی اظهار کرد: بیش از سه دهه از تلاش گسترده فرهنگی آمریکا برای تغییر افکار مردم ایران و در قالب جنگ نرم میگذرد؛ هدفی که آشوب و تغییر نظام سیاسی توسط خود مردم و روی کار آمدن نظام غربی را دنبال می کند.

وی ادامه داد: حال اوکراین که با مداخلات آمریکا دچار انقلاب رنگی شده و رییس جمهور مورد نظر آمریکا به قدرت رسیده بود، در جنگ با روسیه تنها مانده و روزانه میلونها دلار خسارت به آن وارد می شود، بالطبع مردم ایران و جهان دریافتند که آمریکا برای اهداف خود حاضر است بهترین متحدین خود را نیز قربانی کند.

وی گفت: از طرف دیگر موج رسانه ای وحشتناک برای مظلوم نشان دادن مردم اوکراین برای غرب نتیجه عکس داشت؛ چراکه مردم دانستند از نظر آمریکا فقط چشم آبی های اروپایی انسان هستند و مردم عراق، فلسطین، یمن و تمام قربانیان جنگ توسط آمریکا انسان نیستند.

کارشناس روابط بین الملل افزود: جنگ اوکراین تحول جدیدی است که باید با شناخت فرصتها به مقابله با تحریم های غیرانسانی آمریکا پرداخت.

رحیمی خاطرنشان کرد: جنگ اوکراین موجی است که گرگ های دیروز در تلاش برای تجزیه ایران را به جان هم انداخته و ایران فرصتی برای استراحتی موقت و ساماندهی قویتر برای دستیابی به قدرت برتر منطقه در تمام ابعاد دارد و نه برای روسیه، آمریکا و چین مطلوب نیست و یاد آور شعار استقلال مردمی است که چندین سال با انواع دشمنان داخلی و خارجی از اهداف خود دست برنداشتند.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcay0n6w49ny01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما