تاریخ انتشار :شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۸
تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های بزرگ آبرسانی سیستان و بلوچستان از زبان مدیرعامل آبفا:

بیش از ۲۸۰۰ روستای محروم در طرح "جهاد آبرسانی" تامین آب می شوند/ شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی به ۷۲ درصد رسید

علیرضا قاسمی گفت: در قالب طرح جهاد آبرسانی به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی تاریخ سیستان و بلوچستان، طرح‌ریزی برای تأمین آب بیش از ۲۸۰۰ روستای فاقد شبکه یا دچار تنش آبی صورت گرفته و هم‌اینک این طرح در دست اجرا قرار دارد.
بیش از ۲۸۰۰ روستای محروم در طرح "جهاد آبرسانی" تامین آب می شوند/ شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی به ۷۲ درصد رسید
علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت وگو با عصرهامون برآورد اولیه طرح جهاد آبرسانی را ۷ هزار میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: با تکمیل این طرح، شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی به بیش از ۹۷ درصد می‌رسد و جمعیتی بالغ بر ۷۸۰ هزار نفر از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه دریای عمان به عنوان تنها منبع آب پایدار، ظرفیت منحصر به فردی برای تأمین بخشی از کمبود آب شرب این استان خشک و پهناور محسوب می‌شود، افزود: اجرای این طرح برای کاربری صنعت در کشور کلید خورد، اما در سال جاری برای تأمین آب صنعت و شرب سیستان و بلوچستان به قانون تبدیل شد که تحقق این مهم ناشی از پیگیری‌های استاندار، نمایندگان استان و همت بلند دولت و مجلس برای رفع کاستی‌های آبی سیستان و بلوچستان است.

این مقام مسئول با اشاره به طرح مطالعات تأمین آب به هزار و ۴۳۲ روستای این استان از محل سدهای احداث شده و یا بستر غنی سفره‌های آب زیرزمینی دشت‌ها، گفت: در راستای ارتقای سطح بهره‌مندی ساکنان از آب شرب و رفع تنش آبی از روستاهای بالای ۲۰ خانوار، مطالعات اجرای خطوط انتقال، ایستگاه‌های پمپاژ و تأمین آب از منابع آبی پایدار برای این تعداد روستا در دستور کار قرار گرفت که تاکنون مطالعات ۹۲۴ روستا در قالب ۱۲ مجتمع آبرسانی به اتمام رسیده است.

به گفته وی؛ جمعیت بهره‌مند برای این تعداد روستا بالغ بر ۱۸۱ هزار نفر در ۶ شهرستان استاناست که  اعتبار مورد نیاز برای انجام عملیات آبرسانی به این روستاها ۲۱۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از آن قرار است در قالب الحاق طرح ملی جهاد آبرسانی اجرا شود.

قاسمی در ادامه با بیان اینکه مطالعات تأمین آب ۱۳ مجتمع آبرسانی در مراحل پایانی است، اضافه کرد: این مهم، ۵۰۸ روستای فاقد شبکه یا دارای تنش آبی با جمعیت ۱۶۰ هزار نفر را شامل می‌شود و با اجرای آن شاخص آب شرب روستایی استان ۷.۵ درصد ارتقا می‌یابد.

 
این مقام مسئول اظهار کرد: به واسطه اقدام‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم و نگاه ویژه مقام‌های کشوری به این خطه از ایران اسلامی، ۸۶ هزار و ۸۳ نفر در روستاهای استان از نعمت آب شرب بهره‌مند شدند و شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی به ۷۲ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد:  طی سال ۱۴۰۰ تاکنون، در سطح شهرها و روستاها هزار و ۱۷۶ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه‌ توزیع اجرا شده است.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcd9o0f5yt0ks6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما