تاریخ انتشار :شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۱
وزیر منابع آب عراق در گفتگوی اختصاصی با فارس، ضمن استقبال از حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های آبی عراق گفت: موضوع آب باید عاملی برای ایجاد وحدت، انسجام و دوستی بیشتر میان 2 ملت ایران و عراق باشد.
«آب» ‌از محور‌های افزایش وحدت‌ بین ایران و عراق/ از حضور شرکت‌های‌ ایرانی در پروژه‌های آبی عراق استقبال می‌کنیم
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل ازخبرگزاری فارس؛ روز پنجشنبه 4 اسفند سال 1401، سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری حوزه آب منطقه غرب آسیا در تهران شروع به کار کرد. یکی از مهمترین محورهای طرح شده در این اجلاس این بود که آب باید محور وحدت برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور‌های عضو باشد و زمان آن رسیده که در حوزه آب هم یک گام بلند در مدیریت و حکمرانی منابع آب داشته باشیم.
این هدف تعیین شده برای اجلاس شورای حکام آب یعنی وحدت‌بخشی کشورهای منطقه با محوریت آب، در تقابل با فعالیت همیشگی کشورهای غربی در قالب طرح مباحثی از جمله جنگ آب است که زمینه تفرقه‌افکنی میان ملت‌ها را فراهم می‌کند.
با توجه به برگزاری این نشست در تهران، ‌تلاش کردیم تا زمینه گفتگو با وزیر منابع آب عراق را فراهم کنیم، زمان این گفتگو در حاشیه اجلاس شورای حکام آب فراهم شد و برای دقایقی با «عون ذیاب عبدالله»، وزیر منابع آب عراق در رابطه با چند محور‌ گفتگو‌ کردیم.
در این گفت‌گو محورهای ذیل مطرح شد:
* موضوع آب به عنوان یکی از عوامل ایجاد وحدت، انسجام و دوستی میان دو ملت ایران و عراق‌
* تعریف پروژه‌های مشترک آبی در حوضه‌های آبریز مرزی ایران و عراق در جلسه مشترک‌
* استقبال عراق از ورود شرکت‌های قدرتمند ایرانی به پروژه‌های آبی این کشور
* خوشبینی عراق به توسعه روابط آبی ایران و این کشور

مشروح این گفتگو با شرح ذیل است:
فارس: سلام عرض می‌کنم، خدمت شما و امیدوارم اقامت خوبی در ایران داشته باشید‌، به عنوان اولین سوال، ایجاد تفرقه میان دو ملت ایران و عراق راهبرد کشورهای غربی بوده است، این اختلاف افکنی در مواردی حول محور آب انجام می‌شد که بعضا شاهد انتشار اخبار دروغ از سوی این کشورها بودیم؛ در این اجلاس، وزیر نیروی ایران هدف برگزاری اجلاس شورای حکام آب را وحدت‌بخشی میان ملت‌های منطقه عنوان کرد، به نظر شما آیا آب می‌تواند عامل وحدت میان مردم و عراق باشد و دوستی دو ملت را ارتقاء بخشد؟
عون ذیاب: اولا تشکر می‌کنم از شما بابت طرح این سوال، زیرا این پرسش بسیار حساسی است. البته باید بگویم که من مقام سیاسی نیستم و یک مقام فنی و متخصص هستم. از لحاظ فنی، ارتباط زمینی عراق و جمهوری اسلامی ایران یک ارتباط بسیار وسیع است و ما هزاران کیلومتر مرز مشترک داریم اما در این راستا پروژه‌های مشترکی در راستای به‌کار‌گیری و استفاده مشترک از آب با توجه به این ارتباط وسیع دیده نمی‌شود.
اینجانب تاکید می‌کنم که باید موضوع «آب» به یکی از عوامل گسترش ایجاد وحدت، انسجام و دوستی میان دو ملت ایران و عراق باشد. این مسئله نیازمند، ورود متخصصان دو کشور به این موضوع است و باید با مسئولیت وارد این مسئله شویم. همچنین پیش‌روی خودمان فواید و مزیت‌های دو جانبه را مد نظر قرار دهیم.
در حقیقت ما روز چهارشنبه (3 اسفند) دیدار بسیاری مفیدی و طولانی را با جناب آقای دکتر محرابیان، وزیر نیروی ایران داشتیم که موضوعات متفاوتی را بحث کردیم و به توافقاتی مهمی در رابطه با موضوعات پیش‌رو دست‌ یافتیم و آرزومندیم‌ ان‌شاءالله که این دیدار در مقدمه خیر باشد و همچنین استمرار داشته باشد.
* تعریف پروژه‌های مشترک آبی در حوضه‌های آبریز مرزی ایران و عراق/ تعریف مطالعات مشترک‌ در اروندرود
فارس: وزیر نیروی ایران از پیشنهادات شما برای طرح‌های مشترک آبی میان ایران و عراق خبر داد، اگر امکان دارد از جزئیات این پیشنهادات به ما بگویید؟
عون ذیاب: در حقیقت، ایده‌های متفاوتی در رابطه با سوال شما مطرح شد، از جمله این موارد می‌توان به مسئله تعریف پروژه‌های مشترک آبی در حوضه‌های آبریز مرزی اشاره کرد.
همچنین تعریف مطالعات مشترک میان ایران و عراق در موضوع اروندرود از دیگر ایده‌های مطرح شده در این نشست از سوی ما بود.
همچنین، با توجه به توان فنی و مهندسی ایران، تمایلی از سمت ما برای فعالیت شرکت‌های قدرتمند ایرانی حوزه آب در عراق مطرح شد و ما از این موضوع استقبال کرده و همچنین آمادگی خود برای این موضوع را اعلام کردیم.
فارس: با توجه دیدارهایی که اخیرا در اجلاس شورای حکام آب میان دو کشور ایران و عراق در سطح وزرا برگزار شد، آیا توسعه روابط با محوریت آب می‌تواند اتفاق بیفتد و این توسعه برای دو کشور یک معامله برد-برد باشد؟
عون ذیاب: بله مطمئنا همین‌طور است، بنده بسیار خوشبین هستم به این مسئله و این دیدار، جلسه‌ای بسیار پربار بود. کارگروه‌های ما برای ایجاد روابط خوب و شفاف به منظور سرمایه‌گذاری و استفاده از آب برای افزایش انتفاع دو کشور در چهارچوب معاهدات فعال هستند و امیدواریم روابط بسیار عمیق دو کشور در این موضوع به کارگیری شود.
فارس: ممنونم از زمانی که برای این مصاحبه اختصاص دادید.
عون ذیاب: از شما بابت تلاش برای شکل گرفتن این گفتگو تشکر می‌کنم.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcexp8zxjh8noi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما