تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۷
نبود فضای آموزشی در مدارس روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان؛

ماجرای ترک تحصیل دختران «روستای گیران» در فنوج چیست؟

فقدان مدرسه به‌صورت مجزا در برخی از روستاهای شهرستان فنوج نظیر گیروان سبب عقب‌افتادگی تحصیلی دانش‌آموزان شده است.
ماجرای ترک تحصیل دختران «روستای گیران» در فنوج چیست؟
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، آموزش و تحصیل رایگان دانش‌آموزان در مدارس از مهم‌ترین اولویت‌های متولیان امر تعلیم‌وتربیت است، اما بااین‌وجود دانش‌آموزان در مناطق محروم در سیستان و بلوچستان همواره در بی‌عدالتی آموزشی به سر می‌برند و با کمترین امکانات آموزشی و بیشترین معضلات مشغول تحصیل هستند.

با وجود اینکه بعد از انقلاب اسلامی اقدمات بسیار خوبی در حوزه ساخت، تجهیز و تعمیر مدارس انجام شده و در این عرصه خیران مدرسه‌ساز نیز نقش مؤثری داشته‌اند اما هنوز در گوشه‌هایی از کشورمان دانش‌آموزانی وجود دارند که از ابتدایی‌ترین امکانات آموزشی محروم‌اند و گاهی مجبور هستند قید درس و مشق را بزنند.

در روستای گیران شهرستان فنوج یکی از مناطقی است که نبود زیرساخت‌های مناسب برای دختران این روستا، آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است؛ به طوری که برخی از آنها تصمیم به ترک تحصیل گرفته‌اند.

یکی از دلایل نبود مدرسه در روستای گیران، کمبود دانش‌آموز و متفاوت‌بودن سطح کلاس درسی آنان است که باعث شده دانش‌آموزان گیرانی با وجود استعدادهای درخشان از رقابت بازمانده، توان رقابت با سایر همسالان خود در سطح کشور نداشته باشند.

در راستای عدالت آموزشی، از مسئولین انتظار می‌رود برنامه‌ریزی و اقدامات جدی را داشته باشند همچنین توجه ویژه به مدارس شبانه‌روزی و تقویت آن می‌تواند منجر به افزایش پوشش تحصیلی و جذب بازماندگان از آموزش در مناطق کمتر توسعه‌یافته باشد.

مجتمع شبانه‌روزی تا ۲ ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید

تیمور مبارکی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان فنوج در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: باتوجه‌به اینکه در روستای گیران ۲۳ نفر دانش آموز دارد و این تعداد برای ساخت مدرسه از حد نصاب قانونی بسیار پایین‌تر است و از طرفی قانون به ما اجازه ساخت نمی‌دهد، بر همین اساس دانش آموزان باید به بخش کتیج مراجعه کنند که این فاصله برای دانش آموزان و والدین آنها سخت است.

وی افزود: در برخی از شبکه‌ها گفته شده که همه دانش‌آموزان ترک تحصیل کردند اما این خبر کذب است؛ چرا که در جلسه‌ای که با افراد این روستا برگزار شد و فقط سه نفر اقدام به ترک تحصیل کردند که آن هم دلایل شخصی و خانوادگی بوده و ربطی به فاصله دور مدرسه نداشته است.

مبارکی تصریح کرد: بر همین اساس روستاهای گیران، ریتک، رمش این مشکلات وجود دارد و از جمعیت بالایی هم برخوردار هستند و نیازمند مدرسه متوسطه دوره دوم دخترانه هستند که ما با همکاری خیرین، یک باب مدرسه شبانه‌روزی در بخش کتیج احداث کردیم که از لحاظ پیشرفت کاری ۹۰ درصد کار انجام شده و فقط سقف کاذب و محوطه‌سازی حیاط مدرسه باقی مانده است.

وی ادامه داد: طی تماس با مردم روستای گیران با خیرین داشتند گفته شد که تا دو ماه دیگر ساخت مدرسه به پایان می‌رسد و دانش‌آموزان روستای اطراف می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان فنوج خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شد که یک شخص مورد اعتماد از افراد خود روستا به ما معرفی شود تا طی این دوماه باقی مانده زحمت جابه‌جایی دانش‌آموزان را انجام دهد تا مشکلی پیش نیاید.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjaxevvuqemtz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما