تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۱
شاهراه طلایی توسعه و گرفتار آب شور؛

۸۰ درصد مردم چابهار در انتظار شبکه آب‌رسانی هستند

مردمان چابهار سال‌هاست به معنای واقعی تشنه‌اند و حدود ۸۰ درصد جمعیت فاقد شبکه‌ آبرسانی رکوردار این عطش‌ هستند.
۸۰ درصد مردم چابهار در انتظار شبکه آب‌رسانی هستند
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، بندر اقیانوسی چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌نظیر و فوق العاده است که به یک نقطه طلایی و استراتژیک منطقه در جنوب شرق کشور در راستای محور تحول و توسعه بین المللی ایران تبدیل شد.

تجارت، گردشگری، فرصت تولیدی، مبدا واردات و مقصد صادارت امن و پایدار و وجود مرز آبی و خاکی و دسترسی راحت به منطقه از جمله حوزه‌های راهبردی این بندر اقیانوسی کشور است که چابهار را به یک منطقه سرمایه گذار پسند و اقتصادی با قابلیت ۲ برابر شدن سرعت توسعه به جهان معرفی و نمایان کرده است.

جمهوری اسلامی ایران به این منطقه بی‌بدیل و تکرار نشدنی، نگاه خاص و ویژه دارد اما زمانی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها به طور کامل ثمره می‌دهند که در همه ابعاد ماجرا برای تحول و توسعه تلاش و اراده شده باشد.

زیر ساخت‌های اصلی هر منطقه شامل آب، انرژی و… در توسعه پایدار نقش کلیدی دارند که اگر به آن بی‌توجهی شود بدون شک از سرعت قطار رشد و پیشرفت کاسته خواهد شد.

اما مشکل عدم وجود آب شرب بهداشتی؛ دردی که سالهاست در چابهار گریبان گیر مردم شده و امان این شهر را بریده است، نسخه‌ای که بعد از این همه سال نه تنها درد بی‌آبی مردم این شهر را درمان نکرده بلکه روز به روزعطش تشنگی را برای این مردم بیشتر و بیشتر می‌کند و از طرفی دیگر بازار حواله فروشی آب رو داغ‌تر کرده است.

در این بندر اقیانوسی نزدیک به سه دهه است که آب به صورت جیره بندی و سقایی به مردم می‌رسد اما جیره بندی آب در چابهار از یک طرف باعث بالارفتن قیمت آب شده است.

عقب ماندگی‌های تاریخی و نبود منابع کافی یکی از اصلی‌ترین نابسامانی‌های آب شرب در چابهار است ناگفته نماند برای آبرسانی به مرکز شهر چابهار و روستاها پروژه‌های بزرگتری هم در دست اجراست، اما تا نتیجه نهایی حکایت مردم چابهار این روزها آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم یار در خانه و ما گرد جهان میگردیم است.

۸۰ درصد مردم چابهار آب جیره بندی دارند
علیرضا مقدم یکی از شهروندان چابهاری می‌گوید: من اول صبح به دنبال آب گشته‌ام اما فقط توانستم دو عدد بیست لیتری آب تهیه کنم و این کار هروز ما است که فارغ از هزینه آن باید متحمل تردد شویم.

وی افزود: در چابهار مناطق پرتی که از داخل شهر دور هستند اصلا آب ندارند و با تانکر به سختی آب‌رسانی می‌شود.

وی اظهار کرد: از مسئولین تقاضا داریم تا هر چه سریعتر با تدبیری موثری این چالش ما را حل کنند تا بتوانیم آسایش بیشتری در زندگی داشته باشیم.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: اینجا در چابهار یک تانکر آب ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان است و بعضی جاها هم ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد چگونه شهروندان می‌توانند یک تانکر آب را ۹۰۰ هزارتومان بخرند؟

وی گفت: چابهار شهری در حال گسترش که نزدیک دریا است ولی آبی در این شهر حتی برای آشامیدن پیدا نمی‌شود و می‌توان گفت ۸۰ درصد مردم آب ندارند.

ظرفیت آب شیرین کن کنارک به ۹۰ هزار مترمکعب افزایش می‌یابد
میثم جعفر زاده، مشاور وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگارما بیان کرد: نزدیک به ۴۰۵ روستایی که فاقد تاسیسات آب‌رسانی هستند و آب این روستاها را از طریق آبرسانی سیار انجام می‌شود که خوشبختانه تا امروز شرایط کاملا پایدار شد.

وی اشاره کرد: این روستاها باید در مدار آبرسانی قرار گیرند و ۲۳۰ روستای دیگر در شبکه آبرسانی انجام شده و مراحل پایانی آبرسانی هستند.

وی افزود: با توجه به سفری که رئیس جمهور به این استان داشتند طی مصوبه‌ای مقرر شد تا برای حل مشکل جنوب استان، ۵۰ هزار متر مکعب آبرسانی شهر چابهار افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تنها منبعی که برای شهرهای چابهار و کنارک داریم حدودا ۴۰ هزار متر مکعب از آب شیرین کن است و قرار شده تا با همت مسئولین به ۹۰ هزار متر مکعب افزایش یابد.

جعفرزاده تصریح کرد: در کنار این موضوع، آب زیردان است که در آینده باعث می‌شود تا کمبود آب‌های چابهار و کنارک مرتفع پیدا کند.  

رفع مشکل آب ساکنین مناطق آزاد چابهار رفع خواهد شد
حجت‌الله عبدالمالکی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور چندی قبل در سفر به چابهار بیان کرده بود: در مناطقی مانند منطقه آزاد چابهار که مشکل آب وجود دارد برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های خوبی جهت رفع مشکلات آبی مردم شده است.

وی با بیان اینکه مسئله آب طبیعتاً اولویت شماره یک ما است، ادامه داد: دو یا سه منطقه آزاد از نظر آب، تنش آبی دارند و مشکل جدی آب دارند که یکی از آنها چابهار است که از نظر زیرساخت‌های تأمین آب و از جهت تأمین خود ماده آب در چابهار برنامه خوبی در حال دنبال است که به جد در حال پیگیری هستند.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور گفت: باید گفت که این زیرساخت با زحمات دوساله در منطقه آزاد ایجاد شده منطقه آزاد تمام تلاش خود را می‌کند تا نگرانی مردم را از تنش آبی کاهش دهد که باهمت آبفای استان سیستان و بلوچستان و بقیه بخش‌ها این امر محقق می‌شود.

عبدالمالکی اظهار کرد: در زمینه انتقال آب‌های آزاد و آب‌شیرین‌کن‌ها منطقه آزاد فعال است و خطی که از کنارک به این سمت قرار است لوله‌گذاری و آبرسانی شود تمایل به مشارکت و همکاری دارد تا این امر هرچه سریع‌تر محقق شود.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcf0jdyxw6dvta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما