تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۹
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان خبر داد:

ساخت ۸۸۹ کلاس درس توسط خیرین در سیستان و بلوچستان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان از تقبل ساخت ۸۸۹ کلاس درس توسط خیرین مدرسه‌ساز در این استان خبر داد.
ساخت ۸۸۹ کلاس درس توسط خیرین در سیستان و بلوچستان
میثم لک زایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» با اشاره به ساخت ۸۸۹ کلاس درس توسط خیرین در سال جاری بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده این مدارس به‌صورت مشارکتی و در قالب ۱۲۸ مدرسه در سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.
 
وی ساخت ۹ خوابگاه دانش‌آموزی، دو سالن آمفی‌تئاتر و مشارکت در تعمیر پنج مدرسه را از دیگر کمک‌های خیران عنوان کرد و ادامه داد: همچنین یک قطعه زمین و اهدای اپلیکیشن بنیاد به ۱۰۰ هزار دانش‌آموزان جهت پوشش تحصیلی از دیگر موارد بود که خیران نوع‌دوست در گردهمایی نیک‌اندیشان مدرسه‌ساز سرزمین نخل و آفتاب تقبل کردند.
 
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تصریح کرد: میزان کمک خیرین به مدرسه‌سازی در سیستان و بلوچستان در مجموع ۶۳۸ میلیارد تومان است.
 
لک زایی با بیان اینکه مدرسه‌سازی را از ارکان مهم توسعه و اولین گام برای تحول آموزشی به‌عنوان زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه است، اظهار کرد: خیران مدرسه‌ساز در تحقق این تحول نقش بسزایی ایفا می‌کنند و مشارکت مردم و خیران مکمل تلاش دولت در حوزه مدرسه‌سازی است.
 
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با توسعه ساخت‌وساز کلاس‌های درس و جهش اعتبارات دولتی و خیرین، سرانه فضاهای آموزشی استان از ۳/۳ مترمربع امسال به ۳/۸ مترمربع رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته با ۶۸۰ میلیارد تومان کمک‌های خیرین و اعتبارات دولتی یک هزار و ۷۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان احداث و به بهره‌برداری رسید که این استان رتبه اول را در بخش کلاس‌های تحویلی در کشور به خود اختصاص داد.
 
این مقام مسئول با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به ساخت مدرسه‌سازی در سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون بالغ بر ۳ هزار و ۱۶۰ کلاس درس در سطح استان ساخته و تحویل آموزش‌وپرورش شده است.
 
وی اظهار کرد: با این تعداد کلاس درس از لحاظ پروژه و کلاس تحویلی سیستان و بلوچستان توانسته است رتبه اول را در کشور به خود اختصاص دهد.
 
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به اینکه ساخت مدرسه و کمک به تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم جامعه‌ای امن‌تر را در آینده به ارمغان می‌آورد، افزود: خیرین مدرسه‌ساز با کار نیک و پسندیده مدرسه‌سازی نه فقط به کودکان بازمانده از تحصیل کمک می‌کنند؛ بلکه از آسیب‌پذیری آنها در آینده جلوگیری می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: هزار و ۸۸۳ کلاس درس در دست‌ساخت در استان داریم که از این تعداد در سال تحصیلی جدید ۸۷۲ کلاس درس به فضای آموزشی سیستان و بلوچستان افزوده شد.
 
لک زایی با اشاره به اینکه برای ساخت و تجهیز این تعداد کلاس درس ۸۰۰ میلیارد تومان با مشارکت خیرین هزینه شده است ادامه داد: با این تعداد کلاس تحویلی ۵۱ هزار دانش‌آموز این استان از فضای استاندارد آموزشی بهره‌مند شدند.
 
وی افزود: در خصوص ساخت کلاس‌های درس در استان اولویت با شهرستان‌های است که سرانه فضای آموزشی پایین‌تری دارند که این مناطق به طور ویژه‌تری باید دیده شوند.
 
این مقام مسئول با اشاره به وجود ۲۲۸ کلاس کانکسی در سطح استان اظهار کرد: باهدف گذاری صورت‌گرفته تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ این تعداد کلاس درس به فضاهای آموزشی استاندارد تبدیل شود.
 
وی ادامه داد: از این تعداد در شش‌ماهه نخست سال جاری ۱۰۰ کلاس درس استاندارد برای حضور و تحصیل دانش‌آموزان ساماندهی، تکمیل و به آموزش‌وپرورش استان تحویل داده شده است.
 
لک زایی تصریح کرد: در سال گذشته با ۶۸۰ میلیارد تومان کمک‌های خیرین و اعتبارات دولتی هزار و ۷۰۰ کلاس درس در استان احداث و به بهره‌برداری رسید که این استان رتبه اول را در بخش کلاس‌های تحویلی در کشور به خود اختصاص داد.
 
وی ادامه داد: برای بهره‌برداری از ۴۲۹ طرح آموزشی در سال گذشته در سیستان و بلوچستان ۹۶۶ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات دولتی و خیرین هزینه شده است.
 
سرانه فضای آموزشی سیستان و بلوچستان به ۳.۸ مترمربع در سال ۱۴۰۱ رسید

لک زایی با بیان اینکه از مجموع طرح‌های سال گذشته ۹۷ درصد آموزشی و تنها ۳ درصد ورزشی بوده است اظهار کرد: بیشترین مدارس ساخته شده سال گذشته در سیستان و بلوچستان یعنی ۷۶ درصد مربوط به مقطع ابتدایی است که ۷۵ درصد این مدارس در نقاط روستایی استان ساخته شده است.
 
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: افزایش سرانه فضای آموزشی سیستان و بلوچستان از ۳.۳ مترمربع سال ۱۴۰۰ به ۳.۸ مترمربع در سال ۱۴۰۱ رسید که با توسعه ساخت‌وساز کلاس‌های درس و جهش اعتبارات دولتی و خیرین، سرانه فضاهای آموزشی در استان امسال به ۳.۸ مترمربع رسیده است.
 
لک زایی مدرسه‌سازی را از ارکان مهم توسعه و اولین گام برای تحول آموزشی به‌عنوان زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه دانست و اظهار کرد: خیران مدرسه‌ساز در تحقق این تحول نقش بسزایی ایفا می‌کنند و مشارکت مردم و خیران مکمل تلاش دولت در حوزه مدرسه‌سازی است.
 
وی گفت: در راستای توجه ویژه دولت به مناطق کم‌برخوردار، بالاترین رقم اعتبار در حوزه فضاهای آموزشی در بین استان‌های کشور به سیستان و بلوچستان اختصاص‌یافته است که نشان می‌دهد دولت در زمینه محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان عزم خود را جذب کرده که مشکل فضاهای آموزشی استان را به طور کامل حل کند.
 
این مقام مسئول اذعان کرد: همچنین توسط قرارگاه قدس کار ساخت تعداد ۱۳۳ باب مدرسه به استعداد ۴۵۰ کلاس درس در مساحت ۳۰ هزار و پانصد مترمربع از حدود یک سال و نیم گذشته در سراسر استان شروع شده است که برای ساخت این تعداد مدرسه مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
 
۷ هزار و ۵۰۰ کلاس درس به سیستم سرمایش و گرمایش استاندارد مجهز است
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در خصوص تأمین وسایل سرمایشی و گرمایشی در مدارس سیستان و بلوچستان بیان کرد: برای این منظور در سفر رئیس‌جمهور به استان ۱۳۰ میلیارد تومان مختص استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مدارس سطح استان به تصویب رسید.
 
وی ادامه داد: این اعتبار کامل در اختیار استان قرار گرفت که از این محل ۷ هزار و ۵۰۰ کلاس درس هدف‌گذاری شد که به سیستم سرمایش و گرمایش استاندارد و مؤثر تجهیز شوند.
 
لک زایی همچنین خاطرنشان کرد: ۶ هزار دستگاه اسپیلت در مدارس سطح استان توزیع شده است و برای هزار و ۵۰۰ کلاس نیز سیستم حرارت مرکزی پیش‌بینی کردیم که اجرا شده است.
 
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: برای سال مالی ۱۴۰۲ در سفر وزیر آموزش‌وپرورش به سیستان و بلوچستان مصوب شد مجدداً ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار مختص استانداردسازی سیستم سرمایش و گرمایشی در اختیار استان قرار گیرد.
 
لک زایی ادامه داد: درصورتی‌که این اعتبار به طور کامل ابلاغ و تخصیص یابد تقریباً مشکل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی کل مدارس در سطح استان حل خواهد شد.
 
وی گفت: پروژه‌های مشارکتی یا خیری باتوجه‌به هزینه‌بربودن بحث سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اجرای آن بر عهده سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است.
 
۱۳ میلیارد ریال برای اجرای طرح شهید عجمیان در استان هزینه شده است
 
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در خصوص اجرای طرح شهید عجمیان در راستای بهسازی و شاداب‌سازی مدارس سیستان و بلوچستان در نوروز امسال خاطرنشان کرد: اقدامات بسیار خوبی در این مدت در ۱۲ مدرسه استان و با همراهی ۱۲ گروه‌های جهادی و مردمی انجام شده است.
 
لک زایی افزود: ۱۳ میلیارد ریال جهت اجرای طرح شهید عجمیان در استان هزینه شده است که جهت بهسازی و شاداب‌سازی مدارس در قالب این طرح، در تابستان نیز ۲۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی‌شده است.
 
وی تصریح کرد: جهت بهسازی و شاداب‌سازی مدارس کم‌برخوردار، ۸ هزار و ۵۸۰ مترمربع رنگ‌آمیزی و تعداد ۱۵۰۰ میز، نیمکت و صندلی مورد بهسازی قرار گرفت.
 
لک زایی گفت: طرح شهید عجمیان از سیاست‌های مهم حوزه ریاست سازمان نوسازی مدارس کشور است که در دو بازه زمانی «تعطیلات نوروز و تابستان ۱۴۰۲» در مناطق هدف اجرا شد.
 
انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcj8mevmuqemvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما