تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۱
کمبود ناوگان اتوبوس‌رانی شهری در پیچ‌وخم موانع و چالش‌ها؛

حمل‌ونقل درون‌شهری جوابگوی نیاز زاهدانی‌ها نیست

کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی در زاهدان، موضوعی است که شهروندان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
حمل‌ونقل درون‌شهری جوابگوی نیاز زاهدانی‌ها نیست
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، درحالی‌که شهرهای بزرگ کشور برای سهولت در رفت‌وآمد شهروندان در حال احداث متروهای شهری هستند، اما مسئولین ذی‌ربط در کلان‌شهر زاهدان اندر خم یک کوچه باقی‌مانده، و برای تردد و رفع ترافیک سطح شهر و رفاه حال مردم که در مرکز پهناورترین استان کشور زندگی می‌کنند، هنوز در تهیه وسایل حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌خطی که باعث فشار کمتر به مردم از نظر اقتصادی شود مانده‌اند.

این در حالی است که با توسعه و گسترش بافت شهری در کلان‌شهر زاهدان و افزایش کرایه با نرخ تورم در سطح شهر، این مشکل برای مردم به‌خصوص برای قشر ضعیف و محروم جامعه که سعی می‌کنند تمام تردد خود را در طول روز با وسایل نقلیه عمومی انجام دهند.

استفاده از اتوبوس‌های فرسوده، مجهز نبودن بخشی از آنها به دستگاه گرمایشی و سرمایشی که گاهی دارند ولی روشن نمی‌کنند، برخورد نادرست رانندگان با مسافران و کثیف بودن برخی از اتوبوس‌ها گلایه‌های برخی از شهروندان زاهدانی است.

حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهر زاهدان به ۷۰۰ دستگاه برسد

محمدامین براهویی، شهردار زاهدان در گفتگو با رسانه دیگری بیان کرده بود: باتوجه‌به جمعیت و وسعتی که این کلان‌شهر دارد نیاز به ۷۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری و ۷ هزار تاکسی است که از این تعداد ۱۳۲ دستگاه اتوبوس و ۲ هزار ۵۰۰ تاکسی موجود که همین تعداد نیز عمر مفید آنها به پایان رسیده است.

وی افزود: جلسات که دراین‌خصوص تشکیل شده در سال جاری ۲۴ دستگاه اتوبوس درون‌شهری گرفته شده که برای بهترشدن شرایط حمل‌ونقل عمومی کمک می‌کند که وعدهٔ آنها محقق شده ولی به‌خاطر تعداد اندک دستگاه‌ها تفاوت قابل‌ملاحظه را مردم احساس نمی‌کنند.

یکی از شهروندان که از کمبود اتوبوس درون‌شهری گلایه‌مند بود، بیان کرد: باتوجه‌به گسترش وسعت شهر زاهدان که در حاشیه شهر، شهرک‌های مانند: غدیر شهر، شهرک جهاد و مهرشهر، زیباشهر تأسیس شده و جمعیت قابل‌توجهی از مردم در این مکان‌ها وجود دارند، برخی از مسیرها یا اتوبوس ندارند و یا گاهی یک یا دو خط آن هم مینی‌بوس دارند که خود باعث شلوغی و ازدحام مردم در آن می‌شود.

وی افزود: من ساعت‌ها در ایستگاه اتوبوس منتظر می‌مانم و باتوجه‌به افزایش نرخ کرایه‌های دربستی شخصی و اسنپ، مجبور به تردد با ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستم که آن هم شرایط نابسامانی دارد.

حسینی یکی از شهروندان بیان کرد: من دانشجو هستم، بیشتر تردد مسیرم در خیابان دانشگاه و مسیر بازار است؛ اما متأسفانه خط واحدها خیلی دیر و گاهی به‌جای اتوبوس، مینی‌بوس می‌آید که با جمعیت زیادی در آن مواجه می‌شویم و راننده وقتی در ایستگاه‌ها می‌ایستد به مسافران اعلام نمی‌کند که مینی‌بوس پر است و جا ندارد و جای سوزن انداختن وجود ندارد و من به‌خاطر دیر شدن رده‌ها مجبور به سوارشدن می‌شویم.

وی افزود: استفاده از وسایل نقلیه عمومی حق مسلم تمام شهروندان است و برای بهبود شرایط متولیان و مسئولین شهرداری باید تلاش و اقدامات چشمگیری انجام دهند.

شهروندی تصریح کرد: در تمام نقاط سطح شهر مانند: بهداشت، جانبازان، تأمین اجتماعی و پرستار، شهید مطهری هم خط واحد وجود ندارد و ما مجبور به دربستی خودروهای شخصی و حتی تاکسی‌های درون شهر کنیم.

وی ادامه داد: تاکسی‌ها هم به جز خط چهارراه و بازار که ما می‌بینم در سطح شهر تاکسی‌های خطی کار نمی‌کنند و به‌صورت خصوصی و شخصی کار می‌کند و حتی سهمیه سوخت خود را می‌فروشند و به مردم خدمتی نمی‌دهند.

تلاش برای بهبود شرایط ناوگان حمل‌ونقل

مسعود درانی، سرپرست حمل‌ونقل عمومی شهرداری زاهدان در گفتگو با خبرنگار «عصرهامون» بیان کرد: در شهریورماه تعداد ۵۰۰ دستگاه تاکسی جدید خریداری شده و تعداد ۲۸۱ دستگاه به ناوگان الحاق شد و در حال حاضر تاکسی‌های درون‌شهری در ۵۳ خط سازماندهی شده و با کنترل و نظارت صورت‌گرفته کل ۵۳ خط فعال هستند.

وی افزود: در کل سطح شهر زاهدان ۱۳۲ دستگاه اتوبوس است که شامل: ۲۴ دستگاه اتوبوس جدید ۱۰ دستگاه مینی‌بوس جدید که در سال جاری خریداری و به ناوگان الحاق خواهد شد، ۱۸ دستگاه اتوبوس یوتانگ با عمر پنج سال و ۹۰ دستگاه اتوبوس مدل ۴۵۷ با عمر بالای ۱۰سال که از این تعداد ۴۰ دستگاه اتوبوس مربوط به بخش خصوصی است.

سرپرست حمل‌ونقل عمومی شهرداری تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی تعدادی از اتوبوس‌ها با تعهد ۱۰ساله خدماتی به شهروندان واگذار شده که پس از مدت‌زمان مذکور اتوبوس مستهلک و سند مالکیت به‌نام بهره‌بردار منتقل شده است و مشاهده تعدادی از اتوبوس‌های که در معابر پارک شده مربوط به ارگان‌ها و اداراتی نظیر ارتش، دانشگاه و… است شایان‌ذکر است محل توقف کلیه اتوبوس‌های تحت نظارت این سازمان در پارکینگ‌های پیش‌بینی‌شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک دستگاه مینی‌بوس در شهرک جهاد فعال است و برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا در غدیر شهر هم یک دستگاه مینی‌بوس به مردم سرویس بدهد.

درانی اظهار کرد: در خصوص کمبود رانندگان پایه یک در سازمان حمل‌ونقل برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و مراحل به‌کارگیری تعداد ۷۶ نفر راننده در دست اقدام است.

وی گفت: در اتوبوس‌های عمومی نظارت بر نظافت به‌صورت مستمر انجام می‌شود و وسایل گرمایشی و سرمایشی نیز بررسی و در صورت معیوب‌بودن به رفع آنها اقدامات لازم صورت می‌پذیرد.

سرپرست حمل‌ونقل تشریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت انجام مطالعات برای احداث قطار شهری توسط حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک صورت‌گرفته است.

باتوجه‌به پهناور بودن شهر زاهدان باید اقدامات برای خدمت به شهروندان بسیار بیشتر باشد تا تمام شهروندان این اقدامات را احساس کنند و بخشی از مشکلات مردم را حل کند.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcftvdyjw6dvva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما