تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۱
امام جمعه موقت زابل گفت: در زمان پهلوی که مردم هیچ نقشی در سرنوشت خودشان نداشتند اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشارکت مردم در انتخابات از مهمترین دستاوردهای انقلاب است.
مشارکت مردم در انتخابات از مهمترین دستاوردهای انقلاب است
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون» حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدرعلی راشکی با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و ارزش‌های اسلامی را احیا کرد و یک مدینه فاضله‌ای را به وجود آورد و جمهوری اسلامی ایران داعیه‌دار حکومت اسلامی شد.

وی ادامه داد: همان‌طور که ما به آیاتی مختلفی از قرآن می‌توانیم بپردازیم که در قرآن در جاهای مختلف داریم که مسلمان نباید زیر بار زور برود اصلاً ما هر جایی که ظلم باشد باید از ظلم دوری کنیم و در مقام حمایت از مظلوم باشیم و آیاتی دیگر که هر قوم خودش باید سرنوشتش را مشخص کنند.

وی افزود: مردم ایران در سال ۵۷ بر اثر ظلم‌ستیزی دولت پهلوی به این نتیجه رسیدند که در کنار حضرت امام و با رهبری امام بیایند و خودشان سرنوشت خودشان را عوض کنند؛ لذا با اتحاد و در کنار هم بودن توانستند سبب پیروزی انقلاب اسلامی ایران شوند.

راشکی تأکید کرد: به‌خاطر اینکه حضرت امام به سنت و سیره الهی اعتقاد داشتند سنت وسیله الهی بر این است که ظلم هیچ موقع پایدار نیست ظلم هیچ موقع استوار نیست ظلم بالاخره از بین خواهد رفت؛ لذا حضرت امام خمینی (ره) می‌دانستند ظلم و ظالم نابود خواهد شد حضرت امام نسبت به راهی که می‌پیمودند به‌خاطر همین بود که امام می‌گفتند که این کاری که شاه می‌کند قطعاً از بین خواهد رفت و شاه رفتنی است و بی‌تردید پیروزی انقلاب اسلامی ایران را باید از بزرگ‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم دانسیت.

وی ادامه داد: زمانی که انقلاب رو به پیروزی بود در دورانی بود که در دنیا دو تا حکومت بزرگ وجود داشت دو قدرت بزرگ بلوک شرق و بلوک غرب بلوک شرق که توسط روسیه و ا همان شوروی اداره می‌شد و این دو قدرت از همه بیشتر تأثیرگذار بر سیاست‌های جهانی بودند؛ اما در این میان وقتی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید در اوج ناباوری که همه می‌گفتند دین حرفی برای گفتن ندارد و نمی‌تواند نظامی را اداره کند امام نظام حکومتی دینی را بر اساس مبانی دینی در دنیا نشان دادند و بر همگان مشخص شد که دین هم می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و با شعار حضرت امام در دفاع از مظلومین جهان و مقابله با استکبار جهانی باعث شد در دنیا طرف‌داران بسیاری را پیدا کند.

راشکی با اشاره به گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی نوعی گفتمان است چرا چون که انقلاب اسلامی ما انقلابی است که بر اساس مبانی دینی است و مبنا دارد و طبق مبنا دارد صحبت می‌کند انقلاب اسلامی ایران باعث شکل‌گیری گفتمان و نظام معنایی جدیدی شد. برای روش حکومت‌داری برای موارد مختلفی که نسبت به مبانی حکومتی می‌شود انقلاب ما مبنا دارد و یک گفتمان است که مکتب دارد چرا که دارای مبانی دینی مستحکمی است و این‌جور نیست که در موارد مختلف نداند که چه کنند؛ بلکه بر اساس مبانی دینی دقیقاً می‌داند که چه روشی را باید برود.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در دستاوردهای زیادی داشته؛ ولی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب همین است که مردم خودشان در سرنوشتشان دخالت دارند و این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب است.

امام‌جمعه موقت زابل افزود: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های اصلی که انقلاب ما با دیگر انقلاب‌های بزرگ دنیا از جمله انقلاب هندوستان و الجزایر که کشور الجزایر به کشور شهدا معروف است چرا که یک میلیون شهید تقدیم کرد تا کشورشان به پیروزی برسد اما می‌بینیم که امروزه خیلی حرفی از انقلاب در این کشورها نیست حرفی از اول گفتمان‌هایی که روز اول داشتند و علت آن است که در انقلاب ایران امام خمینی مشخص کردند که ما می‌خواهیم با همه مستضعفین جهان حمایت کنیم و با همه ظالمین جهان بجنگیم و تا امروز از گفتمانمان خارج نشدیم و بر سر این گفتمان استوار ایستادیم.

وی تأکید کرد: اگر انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد ایران امروز همان وضعیت قبل از انقلاب را داشت که شاه ظلمی کرد و مردم در سرنوشت خودشان مشارکت نداشتند و مردم بی‌سواد بودند؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی نامناسب داشتند، اما به برکت انقلاب اسلامی این مشکلات رفع شد و مردم نقش مهمی در سرنوشت خود دارند.

وی تصریح کرد: از مهم‌ترین آفاتی که جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند این است که ما در جهت آن آرمان‌ها و اهدافی که روز اول برای خودمان ترسیم کردیم فرش قرمز پهن کنیم برای استکبار جهانی از اهداف و آرمان‌هایمان کوتاه بیاییم این آفاتی است که ممکن است انقلاب دچار کند و انقلابیون ما روحیه انقلابی خود را از دست بدهند و از گفتمان انقلابی کوتاه بیایند.

انقلاب اسلامی ایران الگوی مستضعفان جهان

وی ادامه داد: قطعاً همه آن آرمان‌ها و غایت‌هایی که برای انقلابمان ترسیم کردیم به آن نرسیدیم؛ ولی در جهت آن حرکت کردیم عوامل مختلفی در نرسیدن ما به آن آرمان‌ها دخالت داشتند بعضی به دلیل مسائل جهانی و مسائل داخلی که اتفاق افتادند از این عوامل بودند و مقام معظم رهبری مسیر را برای ما مشخص کردند و فرمودند ما یک انقلاب اسلامی و یک نظام اسلامی داریم و ما قبول کردیم و بعد از نظام اسلامی هم ما باید دولت اسلامی و جامعه اسلامی داشته باشیم که هنوز ما نتوانستیم به آن جامعه آرمانی اسلامی برسیم.

امام‌جمعه موقت زابل تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به این دلیل برای مستضعفین جهان الگو قرار گرفته که از روز اول انقلاب حضرت امام خمینی فرمودند ما می‌خواهیم از همه مستضعفین جهان حمایت کنیم و ما نژادپرست نیستیم و به دنبال این نیستیم که از یک مذهب خاصی دفاع کنیم و امام فرمودند ما می‌خواهیم از این افراد حمایت کنیم و تلاش کردند و قدم‌هایی برداشته شد و از آرمان‌های ما بود و باعث شد خیلی از مستضعفین جهان هم در کنار ما از انقلاب دفاع کنند و مستضعف یک واژه قرآنی است که در اندیشه امام خمینی جایگاه ویژه‌ای داشت و در واقع دفاع از مستضعفان و مقابله با استکبار از مهم‌ترین مفاهیم گفتمان انقلاب اسلامی شد.

وی با اشاره به عوامل پیروزی انقلاب اسلامی افزود: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و با بهره‌گیری از پشتوانۀ فرهنگ غنی ایرانی‌اسلامی و با همدلی و همراهی مردم در زمانی که سبک زندگی غربی و فاسد پهلوی، روند انحـطاط فرهـنگی در جغرافیای ایران را پیش گرفته بود به پیروزی رسید.

راشکی تأکید کرد: در واقع می‌توان گفت انقلاب اسلامی ایران با محوریت اسلام شیعی توانست به‌عنوان یک الگوی جهانی مثل یک ایدئولوژی سیاسی با ارائه ارزش‌ها و آرمان‌ها بر اساس مقتضیات زمان و عصر حاضر در جهت افزایش مخاطبان گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس اصل خدامحوری و عدالت‌محوری و حمایت از مستضعفین جهان قدم برداشته و قابلیت هژمون شدن در عصر جهانی گفتمان‌سازی را دارد.

خطیب نمازجمعه خاطرنشان کرد: بی‌تردید هدف انقلاب اسلامی هدفی جز هویت واقعی اسلام نبوده است و در واقع استمرار حاکمیت اسلامی و اجرای اصول اسلامی و احکام در عرصه سیاست اولویت اول و مشغله امنیتی رهبران انقلاب بوده است و حفظ انقلاب، استقلال و دفاع از تمامیت ارضی کشور از مهم‌ترین اصول حاکمیت اسلامی است.

وی با اشاره به نقش قدرتمند کشور ایران در منطقه گفت: پس می‌شود نتیجه گرفت انقلاب اسلامی ایران کانون توجه‌ای شد برای زنده کردن و رواج هویت دینی اسلام شیعی و حتّی در نگاهی کلی‌تر باعث شکل‌گیری هویت دینی مسلمانان شد و موجب ظهور دولت‌ها و جنبش‌های شیعی در منطقه خاورمیانه شد که در پی آن موازنه قدرت در این منطقه را تغییر داد و یا به عبارتی متحول ساخت که نتیجه آن افزایش قدرت و نفوذ انقلاب اسلامی ایران در تحولات منطقه و جهان است.

انتهای خبر/
 
 
 
https://asrehamoon.ir/vdcexp8zwjh8poi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما