تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۲۴
آب‌های آلوده سیلاب باعث بیماری در مناطق سیلابی است و برای پیشگیری باید از آب آشامیدنی بسته‌بندی بهداشتی استفاده کرد و کنترل و نظارت بر کیفیت آب و رصد شاخص‌های بهداشت و سلامت آب ادامه دارد.
پایش مداوم سلامت آب در سیل سیستان و بلوچستان ادامه دارد
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، سیل یکی از بلاهایی طبیعی است که خساراتی بسیار زیادی به همراه دارد؛ آب یکی از مهم‌ترین مولفه‌ای که در سیل به دلیل آلودگی سرعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

به دلیل کمبود امکانات و خرابی‌های زیاد که سیل به همراه دارد و نامناسب‌بودن منابع تأمین و توزیع، آب به‌سرعت آلوده شده و در صورت عدم کنترل موجب انتشار بیماری‌های روده‌ای و همه‌گیری در بین آسیب‌دیدگان می‌شود.

در شرایط وقوع سیل سالم‌سازی و تصفیه آب مهم‌ترین سنجش خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان است؛ به‌طورکلی کیفیت آب ناشی از سیل در سه بازه زمانی، ابتدای وقوع سیل، مدت‌زمان وقوع سیل و پس از فروکش‌کردن سیل یا طولانی‌شدن زمان سیل یا آب‌گرفتگی باید مورد بررسی قرار گیرد.

در زمان وقوع سیل شاهد تلفات حیوانات اهلی و وحشی هستیم که اگر لاشه‌های این حیوانات را از طریق بهداشتی جمع‌آوری نکنیم باعث آلودگی در آب می‌شود.

یکی از عوامل تغییر کیفیت آب در مناطق سیل‌زده، بالا آمدن فاضلاب‌ها است؛ به دلیل تخریب زیرساخت‌های آب سالم و آلودگی منابع آب زیرزمینی، احتمال انتقال و شیوع بیماری‌های عفونی و دهانی افزایش می‌یابد.

سیلاب حاوی مقادیر زیادی باکتری، ویروس، فاضلاب است که اگر با دهان، چشم‌ها و پوست انسان تماس یابد؛ موجب بروز عفونت می‌شود و تماس آن با پوست زخمی یا بریده، موجب عفونت‌های پوستی می‌شود.

بیماری‌هایی مانند حصبه، وبا و هپاتیت A که منشأ آبی دارند از بیماری‌های پس از سیل محسوب می‌شوند و همچنین بعد از وقوع سیل، احتمال بروز بیماری‌های انگلی و باکتریایی همچون مالاریا، تب دنگی، تب زرد و تب نیل غربی نیز وجود دارد.

آب‌های آلوده باعث بیماری‌های تب حصبه، وبا و هپاتیت آ است

ایرج ضاربان، سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: مهم‌ترین عامل بیماری در مناطق سیل‌زده، آب‌های آلوده هستند که باعث بیماری می‌شوند؛ وبا، تب حصبه و هپاتیت آ از جمله بیماری‌های هستند که توسط آب‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی در خصوص پیشگیری از این بیماری‌ها افزود: باتوجه‌به جاری‌شدن سیلاب و آلوده بودن منابع آبی، توصیه می‌شود از آب شرب بسته‌بندی و پاکیزه و در صورت عدم دسترسی به آب آشامیدنی بسته‌بندی حتماً قبل از استفاده آب را بجوشانید.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار تصریح کرد: مراقبت از کودکان در برابر گزش خزندگان مانند مار، موش و عقرب در مناطق سیلابی ضروری است.

ضاربان گفت: همچنین از بازی‌کردن کودکان در آب‌های آلوده سیلاب جلوگیری شود تا به مشکلات پوستی مبتلا نشوند.

افزایش نظارت‌ها بر کیفیت و بهداشت آب مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
 
احمد منتظری، مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بازدید از مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، از نزدیک کیفیت آب شرب شهر و روستاهای آسیب‌دیده ناشی از سیل را رصد کرد و هدف از این سفر را کنترل و نظارت بر کیفیت آب و رصد شاخص‌های بهداشت و سلامت آب مناطق سیل‌زده عنوان کرد و گفت: بازدیدهای میدانی توسط تیم‌های کنترل کیفیت و بهداشت آب در روستاهای متاثر از سیل به طور مستمر صورت گرفت و آزمون‌های مشترک کیفیت و بهداشت آب در محل با حضور کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار انجام شد.

وی ادامه داد: با هماهنگی انجام شده دو دستگاه آزمایشگاه سیار به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان اعزام و کیفیت آب شرب این مناطق کنترل شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به بازدید از روند پیشرفت ساخت تصفیه‌خانه‌های شیرگواز و پیرسهراب گفت: تصفیه‌خانه آب مجتمع روستایی زیرمجموعه سد زیردان که جهت تامین آب باکیفیت و سالم تعدادی از روستاهای شهرستان دشتیاری، چابهار و قصرقند عملیاتی شد، در حال حاضر تکمیل و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

وی گفت: دو دستگاه آزمایشگاه سیار به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان اعزام و کیفیت آب شرب این مناطق کنترل شد.

منتظری با اشاره به اقدامات انجام شده برای تأمین کیفی آب در شهرستان‌های درگیر سیل سیستان و بلوچستان، بیان کرد: به منظور حفظ کیفیت و بهداشت آب در شبکه‌های آبرسانی روستایی مناطق سیل‌زده جنوب استان سیستان و بلوچستان، ۱۰ تن مواد منعقدکننده برای کاهش کدورت آب و همچنین ۱۰ هزار قطعه قرص دی‌پی‌دی برای تشخیص کلر موجود در آب این مناطق توزیع شد.

وی افزود: همچنین برای آزمایش و تشخیص سلامت آب در محل دو دستگاه آزمایشگاه سیار از شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌های تهران و اصفهان به همراه پنج نفر متخصص علوم آزمایشگاهی در منطقه مستقر شدند.

وی با اشاره به سایر اقدامات انجام شده، گفت: اقداماتی از جمله توزیع ۳۰ هزار بطری آب معدنی از آبفای کرمانشاه و نصب هشت دستگاه دوزینگ پمپ سامانه‌های گندزدایی در مناطق گرفتار سیل انجام شده است.
 
 پایش مداوم سلامت آب در سیل سیستان و بلوچستان/ مشکلی در درمان بیماران وجود ندارد

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که در سیل سیستان و بلوچستان مراقبت روزانه و سنجش سلامت آب صورت می‌گیرد، گفت: در چابهار علی‌رغم این که سیل مشکلات زیادی ایجاد کرده اسهال فراگیری رخ نداده است.

وی افزود: شرایط امسال متفاوت از سال‌های دیگر است زیرا تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان با یکدیگر همزمان شده است که هر ماه ویژگی خاص خودش را دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در سیل سیستان و بلوچستان گروه‌های بهداشتی و درمانی همزمان در حال مدیریت کردن شرایط بهداشتی و سلامتی هستند و در چابهار علی‌رغم این که سیل مشکلات زیادی ایجاد کرده است، اسهال فراگیری رخ نداده است زیرا مراقبت روزانه و سنجش سلامت آب از نظر کلرسنجی، کدورت‌سنجی و نمونه‌برداری میکروبی صورت می‌گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: همزمان مشاوره‌های روانی در حال ارائه است تا مشکلات روانی که ناشی از سیل پیش می‌آید به حداقل برسد.

سعید کریمی؛ معاون درمان وزارت بهداشت نیز درباره سیل سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه در حوزه درمان بیماران گرفتار سیل مشکلی وجود نداشت و معاونین درمان چابهار، ایرانشهر، زاهدان، کرمان و هرمزگان در آماده‌باش قرار داشتند و بنابراین مشکلی در درمان بیماران وجود ندارد.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcc1mqsi2bqee8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما