تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۴۹
امام‌جمعه موقت زاهدان گفت: ماه رمضان بهترین فرصت محاسبه و مراقبه از نفس است که باید بسیار گرامی و ارزشمند شمرده شود.
ماه رمضان بهترین فرصت محاسبه و مراقبه از نفس است
علیرضا اصغری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: ماه مبارک رمضان بافضیلت‌ترین ماه سال است، در دعای یَا عَلِییُ یَا عَظِیمُ در تعقیب نمازهای یومیه درباره ماه رمضان می‌گوییم: (وَ عَظَّمْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ)... این واژه‌ها یعنی این ماه بافضیلت‌ترین ماه سال است و طوری نیست که ماه دیگری از ماه‌های سال خیال رقابت با ماه رمضان را داشته باشد.

وی افزود: اصلی‌ترین عامل فضیلت ماه رمضان نزول قرآن در این ماه است، رمضان تنها ماهی است که نامش در قرآن آمده است، خداوند در آیه شریفه سوره بقره می‌فرمایند: (شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ) علت نام بری و همه فضیلت‌هایی که ماه مبارک رمضان، از شرافت و کرامت و عظمتی که دارد به‌خاطر این است که ظرف نزول قرآن است.

امام‌جمعه موقت زاهدان تصریح کرد: با نزول قرآن رنگ و بوی ماه مبارک رمضان متفاوت شده است به حدی که قرائت یک آیه قرآن در این ماه برابر با ختم کل قرآن در غیر این ماه است، صدقه‌ای که در این ماه داده می‌شود اعظم و اجراً از صدقه در غیر این ماه است و حتی ذکری که گفته می‌شود هم به همین صورت است.

وی تشریح کرد: فضیلت‌های منحصر ماه مبارک رمضان این است که اعمال تکوینی ما عبادت، نفس‌کشیدن ما تسبیح و خواب ما نیز عبادت است، در این ماه یک دسته اعمال عبادی داریم مثل برخی نمازها که در طول این ماه مشترک است و برخی نمازها که مال ایام خاصی است مثل ایام البیض.

امام‌جماعت مسجد المهدی (عج) اذعان کرد: در این ماه عظیم دعاهای برای مناجات باخدا در وقت سحر خوانده می‌شود، دعای افتتاح هم خواندنش هر شب وارد است، دعای ابوحمزه و همچنین ابتدا، اواسط و شب‌های قدر زیارت امام حسین (ع) خیلی سفارش شده است، قرائت قرآن و برخی از سوره‌ها مثل سوره دخان که قرائتش هر شب وارد شده است از اعمال این ماه است، همه این اعمال، اعمال ایجابی است و باید انجام دهیم.

وی افزود: مهم‌ترین عملی که مختص این ماه است امساک، خودداری و ترک‌کردن است و روزه یعنی نخوردن، نیاشامیدن، انجام‌دادن یک سری امور و همچنین طبق فرمایش پیامبر بهترین کار در این ماه دوری از حرام‌های خدا است.

اصغری اظهار کرد: برای روزه‌گرفتن اهداف فراوانی ذکر شده است که اصلی‌ترین هدف آن خودکنترلی و مدیریت پیداکردن بر خود و کنترل‌کردن خود است، هدف دیگر روزه تقوا است و انسان در این ماه ماهیتی پیدا می‌کند که هر حرفی نمی‌زند و هر کاری را انجام نمی‌دهد، هدف دیگر روزه که بسیار مهم است تقویت اراده ما است اراده انسان در سایه روزه به‌شدت تقویت می‌شود و در کل فلسفه روزه دستیابی به مراحلی از اخلاص است.

وی تصریح کرد: در عرصه پزشکی هم فواید فراوانی برای روزه ذکر شده است و همان‌طور که در حدیث هم داریم روزه بگیرید که به‌سلامت برسید، ماه رمضان همچنین ماه آشتی‌دادن و امید دادن به گناهکاران است.

امام‌جماعت مسجد المهدی (عج) گفت: رمضان ماه مهمانی و ضیافت است و چون مؤمنان به مهمانی خداوند می‌آیند خداوند پذیرای گناهکاران هم است، قاعدتاً اصلی‌ترین مهمانان خداوند مؤمنان هستند و خداوند به‌واسطه این مؤمنان بندگانی را که در این ماه به سمت خداوند برمی‌گردند را هم پذیرا می‌شود.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdciryazvt1aqy2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما