تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۹
به بهانه ۲۲ اسفند روز شهید؛

روز شهید چگونه به تقویم اضافه شد؟

۲۲ اسفند که در تقویم به نام «شهید» مزین شده، روز پاسداشت از انسان های وارسته‌ای است که برای دفاع از دین، انقلاب و کرامت انسانی از جان خود گذشتند و شهید شدند.
روز شهید چگونه به تقویم اضافه شد؟
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، بسیاری از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس در اسفندماه آسمانی شدند و با خون خود این ماه را به ماهی سرخ در تاریخ دفاع مقدس بدل کردند.

 اگر تورقی در تاریخ دفاع مقدس داشته باشیم، خواهیم دید انسان‌های وارسته‌ای چون حمید باکری در ۶ اسفند ۱۳۶۲ در جزیره مجنون، حسین خرازی فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در عملیات تکمیلی کربلا پنج در هشتم اسفند ۱۳۶۵، امیر حاج امینی دهم اسفند در عملیات کربلا پنج، محمدابراهیم همت فرمانده لشکر محمد رسول‌الله (ص) در ۱۷ اسفند ۱۳۶۲ در عملیات خیبر، مهدی باکری فرمانده لشکر عاشورا در عملیات بدر در ۲۵ اسفند ۱۳۶۳ و سردار عبدالحسین برونسی فرمانده تیپ ۱۸ جوادالائمه (ع) از لشکر ۵ نصر در سال ۱۳۶۳ در عملیات بدر در شرق دجله به شهادت رسیدند. به همین دلیل ۲۲ اسفند برای پاسداشت این انسان‌های آزاده به‌عنوان روز شهید نام‌گذاری شده است.

 شهادت عشق به وصال محبوب در زیباترین شکل است. شهید آگاهانه و به‌خاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن، کشته‌شدن «فی‌سبیل‌الله» را انتخاب می‌کند. یعنی شهید در راهی کشته می‌شود که هر دو ارزش «آگاهانه بودن» و «فی‌سبیل‌الله» را داراست و مرگی این چنین به تعبیر پیامبر «ص» شریف‌ترین و والاترین نوع مردن است. حضرت علی (ع) نیز این نوع مرگ را گرامی‌ترین نوع مردن می‌داند.

 همچنین ۱۰ آیه در قرآن کریم وجود دارد که در آنها به طور صریح درباره کسانی که در راه خدا کشته شده باشند، سخن به میان آمده و از مفاهیمی چون زنده‌بودن شهید، رزق شهید، آمرزش گناهان شهید، ضایع نشدن عمل شهید، مسرت و خوشحالی شهید، واردشدن در رحمت الهی و رستگاری شهید استفاده شده است.

 یاد شهیدان، یادبود ارزش‌های انسانی است و پاسداشت آنان، تجلیل از برترین خصائل بشری است. ایران اسلامی وام‌دار خون پاک و رشادت کسانی است که با اقتدا به حضرت سیدالشهدا (ع)، راه شهادت را در پیش گرفتند و از آرمان‌هایشان دفاع کردند.

 گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان وارسته و آشنایی نسل جوان با ایثارگری‌های رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس از ضروریات امروز جامعه است. شهیدان؛ مفهوم والا و انسانی ایثار و از خودگذشتگی را برای جامعه به ارمغان می‌آورند و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره آنان و کار بزرگی که کرده‌اند روحیه جوانان را شاداب و انقلابی نگه می‌دارد.
 
 برگ زرین تاریخ رشادت مردم ایران
 در جنگ تحمیلی که از ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ آغاز و تا ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ ادامه یافت، مردم ایران برای حفظ امنیت و سرزمین خود بیش از ۱۹۷ هزار شهید تقدیم انقلاب و اسلام کرده‌اند، استان اصفهان با ۲۱ هزار و ۸۸۷ شهید، استان تهران با ۲۰ هزار و ۵۷۹ شهید و استان خراسان رضوی با ۱۵ هزار و ۱۴۴ شهید دارای بیشترین تعداد شهید در بین استان‌ها است.

 جانبازان سربلند دفاع مقدس برگ دیگری از این تاریخ سراسر افتخار هستند، تعداد جانبازان دفاع مقدس در کشور ۶۲۹ هزار و ۳۹۰ نفر است که از این تعداد استان تهران با ۶۲ هزار و ۶۴۵ جانباز دارای بیشترین جانباز است؛ بیشترین فراوانی سن شهادت هم ۲۰ سال با ۲۶ هزار و ۲۶۰ شهید است.
 
 روز شهید چگونه به تقویم اضافه شد؟
 یک سال پس از انقلاب اسلامی در ۲۲ اسفند سال ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی (ره) بنیاد شهید تأسیس شد. ۲۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۳ این روز با عنوان «روز بزرگداشت شهدا» نام‌گذاری و به تصویب شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی رسید و وارد تقویم رسمی کشورمان شد.

 سابقه اولیه این نهاد به دوران آغاز قیام امام (ره) به سال ۱۳۴۲ باز می‌گردد. بعد از قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ گروهی از روحانیون انقلابی و مبارز و افراد نیکوکار به دستور امام (ره) مأموریت یافتند تا به خانواده‌های شهدا رسیدگی کنند که این کار در طول سال‌های مقاومت و مبارزه ادامه یافت و در سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ دامنه وسیع‌تری پیدا کرد.
 
 وظایف اصلی بنیاد شهید
 احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی، زنده نگه‌داشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم از خانواده‌های معظم شهیدان، جدّیت در امور فرهنگی خانواده‌های شاهد، خوداتکایی و قانونمندکردن ارائه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به‌منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه، محور فعالیت‌های این نهاد است.
 
این ملت به‌جای این که به قبیله و حزب و خودش فکر کند، به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و ایرانی فکر کرد و این روحیه را در دوران زرین دفاع مقدس به اوج رساند. دنیا کم جنگ تجربه نکرده و تعداد کشته‌شدگان در جنگ‌های دنیا هم بسیار بیشتر از شهدای ما در دوران دفاع مقدس است؛ اما چطور از دفاع مقدس و شهدای ما امروز در عرصه تاریخ به‌عنوان دورانی درخشان ذکر می‌شود؟ دلیل این چیزی نیست جز روحیه ایثار و شهادت بی وصف رزمندگان ما و ایثار و شهادت برای هدفی بالاتر و آنچه عزت به می‌دهد، مسئله فداکاری برای ارزش‌های الهی و ایستادگی در برابر ظلمی جهانی است.

یاد شهدا، امیدآفرین است، تکریم خانواده عزتمند شهدا که ایثارگری خود را نشان دادند و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه اصلی متولیان بنیاد شهید است. بنیاد شهید باید یک سازمان فکری انقلابی باشد تا مسئولیت‌های عمومی همگان را در قبال خانواده‌های ایثارگران یادآوری کند. درگذشته به‌تدریج بنیاد شهید به یک سازمان خدماتی تبدیل شده بود.
 
 انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcds50fxyt0956.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما