تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۱۸
کارشناس طب اسلامی گفت: مطالعه پژوهشگران نشان داده که روزه‌گرفتن تأثیر قابل‌توجهی در درمان ۷۰ بیماری از جمله کاهش چربی خون بالا، کنترل چاقی، کنترل دیابت، سم‌زدایی بدن، ترمیم بافت‌ها و سلول‌ها، تنظیم ترشح هورمون‌ها، استراحت دستگاه گوارش و درمان افسردگی دارد.
کدام بیماری‌ها با روزه گرفتن درمان می‌شوند؟
حامد جهازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: روزه‌گرفتن بحث پاک‌سازی بدن از تمام سموم است، یعنی سموم بدن را پاک‌سازی می‌کند، می‌سوزاند و از بین می‌برد و نوع دفع آن هم سوزاندن است.

وی افزود: اخلاطی که بر اثر خوردن غذاهای تراریخته و ناپاک طی یازده ماه در بدن جمع شده و به جداره معده و روده چسبیده باحرارت سوزانده می‌شود چرا که روزه‌گرفتن باعث به‌وجودآمدن غلبه مزاج صفرا در بدن می‌شود.

کارشناس طب اسلامی تصریح کرد: صفرا وقتی به وجود می‌آید باعث سوختن سموم می‌شود فقط کافی است در ماه مبارک رمضان آداب تغذیه را رعایت کنید تا متوجه شوید روزه‌گرفتن سرآمد همهٔ بیماری‌ها است، یکی از موارد پرخوری است که مضر است و باعث زواید و اخلاط و غلظت خون می‌شود.

وی با اشاره به تحقیقات پزشکان و اثرات روزه گرفتن اظهار کرد:روزه برای درمان ۷۰ مورد از بیماری‌های صعب العلاج، تجویز می‌شود؛ درمان بیماری‌هایی مانند سرطان خون، بیماری‌های عصبی، یبوست مزمن، ناراحتی مثانه، گرفتگی مجاری خون، فشار خون بالا، بیماری‌های معده و روده، امراض چشمی،  افسردگی، ضعف جنسی و ورم کیسه صفراء گرفتن روزه سم زدایی بدن با روزه تجویز می‌شود.

اگر بعد از خوردن غذا سنگینی و خواب به سراغ شما آمد این یعنی سریعاً خون در حال غلیظ شدن است و ماه مبارک رمضان تصفیه‌کننده خون است، معده ما طوری خلق شده که در یک وعده فقط می‌تواند یک نوع غذا بخورد، پس غذاهای رنگارنگ نخورید؛ زیرا معده فاسد و ضعیف می‌شود.

جهازی اذعان کرد: خوردن آب یخ و مایعات خیلی سرد در ماه مبارک رمضان سم است و هرگز نباید استفاده شود؛ چون سریعاً به کبد آسیب می‌زند اگر از تمامی افراد در صف پیوند کبد سؤال کنید بیشتر آب یخ می‌خوردند، همچنین علت بوی بددهان در رمضان به‌خاطر به‌وجودآمدن صفرا در بدن است و این حرارتی که از غلبه صفرا در بدن ما ایجاد می‌شود باعث ازبین‌رفتن مواد غذایی قندی هم می‌شود.

وی در ادامه گفت: ضعفی که در طول روز به وجود می‌آید به دلیل ازبین‌رفتن مواد قندی در بدن است پس یکی از موارد مهم این است که حتماً در وقت افطار با آب ولرم و جوش و مواد قندی طبیعی مثل عسل، خرما، شکر، نیشکر یا زولبیا بامیه‌ای که از قند نیشکر درست شده است افطار کنیم و به‌هیچ‌وجه از شیرینی‌های صنعتی و مصنوعی مخصوصاً لفراد دیابتی‌ استفاده نکنند.

کارشناس طب اسلامی تشریح کرد: برای رفع عطش در طول روز سویق عدس را موقع سحری با آب بخورید این مانند اسفنج عمل می‌کند؛ یعنی آب را درون خودش نگه می‌دارد و در طول روز این آب را گام‌به‌گام در بدن آزاد می‌کند و به‌هیچ‌وجه دچار عطش نمی‌شوید، برای معده درد در ماه رمضان از مخلوط دارچین، زنجبیل و آب گرم برای وعده سحری استفاده کنید و در وعده افطار از جوشانده نعناع با شکر سرخ استفاده کنید.

وی اظهار کرد: بیماری دیابت با روزه‌گرفتن خیلی سریع‌تر درمان می‌شود و کم خوردن درمان دیابت است، مواردی که دیابت را زودتر درمان می‌کند خوردن کدو خورشتی، کدو با ماست، خوردن یک قاشق تخم شنبلیله بین فاصله افطار تا سحر است، خوردن کلاهک بادمجان در هنگام سحر خوردن بامیه و خورشت بامیه و کشیدن سنگ‌پا هم باعث فعال‌شدن غده انسولین و کاهش قند می‌شود.

جهازی خاطرنشان کرد: روزه‌داری درمان مشکلات کلیه هم است؛ چون طبق روایات یکی از عوامل ایجاد سنگ کلیه پرخوری و خوردن زیاد مایعات است، در وقت افطار ترب بخورید، جوشانده ترب درمان شن و سنگ کلیه است، خوردن آب ترب با یک قاشق غذاخوری عسل تمام عفونت‌های مجاری ادراری را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: همچنین صد گرم زنیان و مغزگردو را آسیاب کنید با هم مخلوط کنید و مابین افطار و سحری یک قاشق غذاخوری از آن را میل کنید، زنیان و گردو تمام بیماری‌های ناف تا زانو را برطرف می‌کند، مشکلات کلیه، مجاری ادرار، سنگ کلیه تمام مشکلات معده و چربی‌سوزی انجام می‌دهد.

کارشناس طب اسلامی خاطرنشان کرد: برای مشکل فشارخون در ماه رمضان همراه با غذا سیرترشی میل کنید و بعد از صرف غذا دو لیوان آب ماست بخورید، درمان اصولی فشارخون هم حجامت است؛ ولی در ماه مبارک رمضان حجامت برای بیماران فشارخونی توصیه نمی‌شود، نمک دریا برای فشارخونی‌ها و گرفتی رگ‌های قلب و گواتر توصیه می‌شود بر طبق روایات سه لقمه اول و آخر غذا نمک دریا بریزید این باعث می‌شود اگر غذا طبعش سرد باشد معده اذیت نشود.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdccomqsp2bqem8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما