تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۵۶
عضو شورای ائتلاف اسلامی زاهدان مطرح کرد:

ملی‌شدن صنعت نفت؛ تجلی اراده ملی و بیگانه‌ستیزی ملت ایران

عضو شورای ائتلاف اسلامی زاهدان گفت: نهضت صنعت نفت با حضور و فداکاری‌های و بااراده ملت و رهبری و روحانیون به سرانجام رسید.
ملی‌شدن صنعت نفت؛ تجلی اراده ملی و بیگانه‌ستیزی ملت ایران
حسنعلی شهرکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، ضمن تبریک سالروز ملی‌شدن صنعت نفت و پیشرفت و بالندگی ایران اسلامی و نگاهی به تاریخ این رخداد بزرگ بیان کرد: تهیه و تأمین هزینه‌های مالی سفر مظفرالدین‌شاه قاجار به فرنگستان موجب انعقاد قرارداد دارسی شد که حدود ۱۰درصد از سود نفت استخراج شده از چاه‌های نفتی را برای ایران در نظر گرفته بود.

وی افزود: با روی کار آمدن رضاشاه مذاکرات با انگلستان نتیجه‌ای نداد و لغو یک‌طرفه قرارداد از طرف ایران و اشغال ایران در جنگ جهانی دوم سبب تبعید شاه و بر تخت نشاندن پسر شاه گردید، فضای باز سبب آغاز مباحث نفت در میان نمایندگان مجلس و روشن‌فکران شد.

شهرکی اذعان کرد: در سال ۱۳۲۳ مجلس به طرحی رأی داد که اعطا امتیاز نفت به هر دولت یا شرکت خارجی را ممنون کرد، نخبگان جامعه و روحانیون همچون آیت‌الله کاشانی که در سیاست ورود کردند سبب شد که مجلس فشارهای دولت وقت را در انعقاد قرارداد با انگلیس نپذیرد و در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ صنعت نفت را ملی کرد.

عضو شورای ائتلاف اسلامی اظهار کرد: انگلیس با شکایت به دادگاه لاهه راه به جایی نبرد و با پیگیری شهود در همان ۴۰ساله باقی‌مانده از قرارداد که مبلغ بسیار زیادی می‌شد و از نظر مصدق ناعادلانه و غیرعملی بود، سبب شد که انگلیس و آمریکا پس از تحریم‌هایی که برای نخریدن نفت ایران توسط کشورهای غربی اعمال کرده بودند دست به کودتا بر علیه دولت مصدق بزنند.

وی ادامه داد: در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دولت قانونی را که به آمریکا اعتماد کرده بود ساقط و محمدرضا را دوباره به مسند قدرت برگرداندند.

شهرکی با اشاره به خیانت‌هایی که در جریان نفت و اکتشاف آن در ایران رخ‌داده تصریح کرد: تمدید قرارداد دارسی با تصویب مجلس شورای ملی به مدت ۶۰ سال که شرکت نفت ایران و انگلیس همچنان به استخراج و فروش منابع نفتی ایران، بدون ارائه هیچ صورت عملکردی به دولت ایران در سال ۱۳۱۲ (۱۹۳۳) میلادی می‌شود، به عبارتی هر چه‌قدر شرکت بریتانیایی می‌توانست استخراج می‌کرد، اما مشخص نبود که چقدر بوده و سهم دولت ایران چقدر است.

وی عنوان کرد: مصدق در نطقی در مجلس چهاردهم مبلغ سود و زیان کشور ایران را نتیجه تمدید دارسی ۱۲۶ میلیون لیره معادل ۱۶ میلیارد و ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بیان می‌کند و این موضوع را به‌عنوان یک خدمت بی‌نظیر به بیگانه در عالم بیان می‌کند و در اصل خیانتی بی‌نظیر به مردم ایران است.

عضو شورای ائتلاف اسلامی بیان کرد: پرداخت مالیات به ایران در کار نبود؛ بلکه مبلغ ثابتی از درآمد نفت تابع قوانین انگلیس و شرکت نفت و اداره آن پرداخت می‌شد و شرکت مالیات را به دولت بریتانیایی پرداخت کرد مالیات پرداختی به دولت انگلیس بیش از ۲ برابر حق از امتیاز ایران بود، تأثیر سوخت ارزان در اختیار دولت انگلیس سبب شد که نیروی دریایی انگلیس سوخت خود را از زغال به نفت تغییر دهد.

وی گفت: شرکت به‌هیچ‌عنوان دفاتر حسابداری خود را به نماینده ایران ارائه نمی‌کرد، وضع غیرانسانی و بدون امکانات و بهداشت کارگران ایرانی در مقابل یک کارگر انگلیسی یا هندی و رفتار نامناسب شرکت نفت با ایرانی‌ها، دخالت در امور سیاسی ایران توسط شرکت نفت بود.

شهرکی ادامه داد: نارضایتی کارگران صنعت نفت و اعتصابات آن‌ها در سال ۱۳۲۵ در چندین نوبت سبب شد که مجلس در مورد خواسته مردم تصمیماتی در قطع دست بیگانگان از صنعت نگیرند، در این اعتصابات بیش از ۵۰ نفر از کارگران کشته شدند در این کشتار نخست‌وزیر وقت رزم‌آرا بود به‌خاطر این که قصد مصالحه با انگلیس پس از اعتصابات کارگران شرکت نفت را داشت با ضربه گلوله در ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ در تهران توسط فدائیان اسلام کشته شد.

وی عنوان کرد: تردید نقش آیت‌الله کاشانی در جریان ملی‌شدن صنعت نفت به مجلس و شخصیتی همچون دکتر مصدق و برداشتن مانعی همچون رزم‌آرا توسط فدائیان اسلام نقش بی‌بدیل و درس‌های زیادی در مسیر عدم‌پذیرش سلطه برای ما دارد.

شهرکی خاطرنشان کرد: مردم ایران به‌خصوص جوانان با مطالعه تاریخ معاصر و نقش غرب در عقب‌ماندگی و عدم پیشرفت و عمران و آبادانی این سرزمین بدون درنظرگرفتن تبلیغات رسانه‌ای جنایت‌کاران عالم و غربی‌ها خود را در مقابل دسیسه‌ها و توطئه‌های مداوم و همیشگی آن‌ها مسلح و واکسینه کنند که ویروس‌های فریب حیله‌های روباه پیر و شیطان بزرگ با رنگ‌های فریبنده ظاهری هیچ‌گاه آنان را از مسیر دفاع از حقوق مادی و معنوی خود و مردم خارج کنند.

وی افزود: جوانان عزیز باید این را بدانند که صاحبان قدرت‌های شیطانی در عالم از گذشته دور ابزار فشار بر ملت‌ها را همچون امروز اعمال می‌کنند، از جمله تحریم‌های ناجوانمردانه به‌کارگیری افراد ضعیف‌النفس و دنیاپرست از خامی جامعه که با پرداخت اندک پول به آنان خود و مردم سرزمین خود را بر بیگانه می‌فروشند، زدن زیر هر نوع قراردادی که با سایر کشورها، دولت‌ها و ملت‌ها می‌بندند خود را به‌ظاهر فرشته نجات ملت‌ها نشان دادند.

شهرکی در پایان با اشاره به ملی‌شدن صنعت نفت در ایران که بااراده ملت به رهبری آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق صورت پذیرفت، خاطرنشان کرد: یک درس از هزاران درس پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و ادامه آن راه توسط مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه ای در ۴۵ سال عمر بابرکت این نظام در شکستن و خنثی‌کردن توطئه‌های دشمنان غارتگر وحشی و شیطان‌صفت می‌تواند باشد.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcdn50f9yt0956.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما