تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۱
شهرستان پیشین در سیستان و بلوچستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در این استان است.
پیشین پرچم‌دار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در کشور است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و بعضاً منحصربه‌فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در این استان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق مانند نیک‌شهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.
 
یکی از محصولاتی که در آغازین روزهای بهار در سیستان و بلوچستان برداشت می‌شود گندم است و مزارع کشاورزی در پیشین یکی از مناطق پیشرو در برداشت خوشه‌های طلایی گندم در کشور به شمار می‌روند.
 
درحالی‌که روزهای ابتدایی فروردین‌ماه را سپری می‌کنیم، طلایی شدن خوشه‌های گندم نوید سالی آباد و پرمحصول را برای کشاورزان به ارمغان آورده است و کار درو و برداشت گندم در شهرستان پیشین آغاز شده است.
 
به گفته محمدرضا سید حسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، کار برداشت گندم از ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت پیشین شهرستان راسک آغاز شده است.
 
وی می‌گوید: خوشبختانه باتوجه‌به سیاست‌های حمایتی دولت و تعهد ابلاغی سازمان از سوی وزارت جهاد کشاورزی و مشارکت کشاورزان ۳۱ هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزارهای سیستان و بلوچستان تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.
 
به گفته سید حسینی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در استان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهاد کشاورزی، خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته‌اند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از خرید گندم کشاورزان استان در ۱۶ مرکز خرید در سطح سیستان و بلوچستان خبر داد و تصریح کرد: نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزار ریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.
 
انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcc4mqsp2bqe48.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما