تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۲
در سطح ۳۶۰۰ هکتار مساحت زیر کشت خرما در سراوان؛

گرده‌افشانی؛ حساس‌ترین مرحله عملیات زراعی آغاز شد

گرده‌افشانی خرما در سطح ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار در شهرستان سراوان آغاز شده است.
گرده‌افشانی؛ حساس‌ترین مرحله عملیات زراعی آغاز شد
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون» به نقل از شستون؛ خرما مهم‌ترین محصول کشاورزی در سراوان به شمار می‌رود که هرساله به‌صورت سنتی و دستی گرده‌افشانی آن توسط باغداران انجام می‌شود.

خرما میان قوم بلوچ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به‌طوری‌که درخت خرما را مانند فرزند خود می‌دانند و از آن مراقبت می‌کنند.

مرحله گرده‌افشانی نخیلات خرما یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله عملیات زراعی به شمار می‌رود چرا که نقش مهمی در بهبود تولید محصول دارد.

معمولاً فصل گرده‌افشانی نخیلات خرما در شهرستان سراوان از نیمه دوم اسفندماه آغاز و تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.

آغاز گرده‌افشانی نخیلات خرما در سراوان
ایرج رستم زهی، رئیس جهاد کشاورزی سراوان در گفتگو با شستون بیان کرد: سراوان دارای ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار نخیلات است که از این میزان ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار بارور و ۲۰۰ هکتار غیر بارور است.

وی افزود: درخت خرما در شمارش آن از نفر عنوان می‌شود، تنها موجود زنده‌ای محسوب می‌شود که همیشه در حال تکاپو است.

رئیس جهاد کشاورزی سراوان ادامه داد: پس از هرس شاخه‌های درخت خرما در شهریور زمان خوب چهل‌روزه نخل می‌رسد و پس از آن به مدت پنج ماه خوشه را درون خوشه پرورش می‌دهد

رستم زهی با اشاره به اینکه خرما گیاهی دوپایه است و برای اینکه میوه تشکیل شود باید گرده نر به ماده منتقل شود، اضافه کرد: از اول فروردین‌ماه گرده‌افشانی درختان خرما به‌صورت دستی و صنعتی در شهرستان سراوان آغاز شده است که پس از گرده‌افشانی و گذشت ۱۵ الی ۲۰ روز خوشه که بسته بوده باز می‌شود و به مرحله ثمره دادن وارد می‌شود

وی با بیان اینکه در حین گرده‌افشانی کشاورزان اصلاح درختان را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: یکی از رایج‌ترین شیوه‌های گرده‌افشانی در کشور گرده‌افشانی به‌صورت سنتی انجام می‌شود و ازآنجایی‌که این مرحله از مراحل حساس محسوب می‌شود بهتر است توسط افراد ماهر صورت گیرد.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcg7u9qyak9374.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما