تاریخ انتشار :شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۳
رئیسان جمهور روسیه و آمریکا درباره حل بحران اوکراین، تلفنی گفتگو کردند. بر اساس اعلام کاخ سفید، پیشنهاد واشنگتن برای حل بحران اوکراین، موضوع اصلی گفتگوی پوتین و اوباما در این تماس تلفنی بود.
گفتگوی تلفنی اوباما و پوتین درباره اوکراین
گفتگوی تلفنی اوباما و پوتین درباره اوکراین

به گزارش عصر هامون، کاخ سفید اعلام کرد، ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه، روز جمعه با باراک اوباما، همتای آمریکایی خود، درباره پیشنهاد آمریکا برای خروج از بحران در اوکراین تلفنی گفتگو کرد.

این گفتگو، نخستین تماس رئیسان جمهور دو کشور پس از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه مقامات بلندپایه روسیه است. اوباما تهدید کرده است در صورتی که مسکو رفتار خود را تغییر ندهد، بخش های کلیدی اقتصاد روسیه را هدف قرار خواهد داد.

برابر گزارش کاخ سفید، اوباما در گفتگو با رئیس جمهور روسیه، بر این خواست خود تاکید و اعلام کرد، راه حل دیپلماتیک، همچنان امکان پذیر است.

 کاخ ریاست جمهوری آمریکا افزود؛ اوباما تاکید کرده است، دولت اوکراین به رویکرد خویشتن داری و تلاش برای آرام کردن اوضاع ادامه می دهد و روسیه باید از این روند حمایت کند و از اقدامات تحریک آمیز، از جمله مستقر کردن نیرو در مرز اوکراین، خودداری کند.

اوباما، روز جمعه در گفتگو با شبکه «سی بی اس نیوز» نیز از پوتین خواست نیروهای روس را از طول مرز اوکراین خارج کند. برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا هم از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو و وزارت جنگ آمریکا خواستند برای ارتش اوکراین سلاح بفرستند. این نمایندگان، از جمله جان مک کین، سناتور جمهوری خواه، مدعی شدند ارتش اوکراین برای جلوگیری از اشتغال شرق این کشور نیاز به کمک تسلیحاتی ناتو و آمریکا دارد.

وزارت امور خارجه روسیه هم از واکنش های تلافی جویانه روسیه در برابر تحریم های آمریکا و اروپا خبر داد. لوکاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بدون اشاره به نام هیچ مقام آمریکایی یا اروپایی اعلام کرد روسیه تحریم های گسترش یافته کشورهای غربی را علیه مسکو تلافی کرده است.

وی اعلام کرد، شخصیت های تازه ای که نام آنها در فهرست سیاه مسکو قرار گرفته است، اجازه عبور از مرز روسیه را نخواهند داشت.

اوباما همچنین در این تماس تلفنی، به همتای روس خود گفته است، «توافق دیپلماتیک» زمانی بین دو کشور به نتیجه خواهد رسید که «تمام نیروهای نظامی روسیه، از مرزهای اوکراین عقب نشینی کنند و دولت مسکو، فکر تجاوز به تمامیت ارضی اوکران را از سر بیرون کند.»

اوباما در هفته گذشته، بارها تهدید کرد اگر دولت روسیه از موضع خود درقبال پیوستن کریمه به خاک خود، عقب نشینی نکند و نیروهای نظامی اش را از مرزهای اوکراین فرا نخواند، در اقدام بعدی، بخش نفت و گاز روسیه نیز تحریم خواهد شد.

در پی همه‌ پرسی روز شانزدهم مارس 2014 (26 اسفند 92) در شبه جزیره کریمه، که به پیوستن این منطقه به روسیه انجامید، روابط کشورهای غربی و مسکو دچار تنشی کم سابقه شده است.

انتهای پیام/ 4030

https://www.asrehamoon.ir/vdcamynm.49nw015kk4.html
منبع : شبکه خبر
نام شما
آدرس ايميل شما