تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۶
مردم سیستان و بلوچستان در روز عید از ساعات اولیه صبح برای حضور در نماز عید آماده می‌شوند تا در درگاه باری تعالی پاداش یک ماه عبادت و بندگی را دریافت کنند.
عید فطر جشن قبولی در آزمون بندگی
اسحاق هاشمزایی استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: در سیستان و بلوچستان هنوز سنت‌ها و آیین‌های قدیمی بخوبی محسوس است مردمان اینجا بدور از هر گونه آلایش و تجملی زندگی می‌کنند و برای باور‌های خود ارزش و احترام زیادی قائل هستند اینجا عید رنگ و بوی خاصی دارد از دستفروش‌های دوره گرد خیابانی گرفته تا طلافروشی‌ها در این ایام از رونق خاصی برخوردار می‌شوند.

بانوان از چند ماه قبل جهت تهیه لباس عید دست به کار می‌شوند و لباس‌های سوزن‌دوزی شده زیبا و ارزنده‌ای برای خود آماده می‌کنند مردان نیز اکثرا با لباسی سفید در روز عید حاضر می‌شوند.

عیدفطر از دیرباز در استان سیستان و بلوچستان همراه با آداب و سنن خاصی است مردمان این خطه از کشور پس از سی روز بندگی، عبادت، و ر‌هایی از بندگناهان درماه مبارک رمضان عید را با شکوه هرچه بیشتری در عصر مدرنی که ما در آن زندگی می‌کنیم و خیلی از سنت‌ها کم رنگ شده‌اند برگزار می‌کنند.

مردمان سیستان و بلوچستان هنوز باور‌های عمیق قلبی خود را حفظ کرده‌اند اینجا را باید سرزمین باور‌های پاک و دست نخورده نامید چرا که مردمان این دیار با پیشرفت دنیای مدرن توانسته‌اند اعتقادات و سنت‌های خود را حفظ کنند و به نسل‌های بعد از خود نیز انتقال دهند.

ماه مبارک رمضان نزد مردمان استان سیستان و بلوچستان از جایگاه و احترام ویژه‌ای برخوردار است همه سعی می‌کنند متفاوت‌تر از سایر ماه‌ها باشند عید فطر عید شکر‌گزاری جشن و سرور است صله رحم دید وبازدید پخش شیرینی و تبریک عید از کار‌های مرسوم در بین مردم است.

مردمان این دیار روز عید با پوشیدن لباس نو و ظاهری تمیز و آراسته ظاهر می‌شوند در این روز کینه‌ها دور ریخته می‌شود و محبت و صله رحم جای آن‌ها را می‌گیرد کوچکتر‌ها به دیدار بزرگتر‌ها ‌می‌روند بازار‌ها شلوغتر از قبل می‌شود وکسب و کار مغازه‌ها پررونق است.

حنابندان شب عید از سنت‌های قدیمی منطقه است در شب آخر ماه مبارک رمضان زنان بلوچ با حنا دست و پا‌های خود را نقش می‌کنند تا برای عید آماده باشند


انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdcgny9q3ak9nw4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما