تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۳
طبق گزارش‌های رسیده بیش از هزار نفر از شهروندان زاهدانی دچار حیوان‌گزیدگی توسط سگ‌های ولگرد شده‌اند.
بیش از هزار نفر از شهروندان زاهدانی در سال گذشته دچار حیوان گزیدگی شدند
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، هاری نوعی بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد در انسان و برخی پستانداران دیگر می‌شود.

هاری یک بیماری حاد و کشنده ویروسی سیستم مرکزی است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار بطور تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می‌شوند.

علائم اولیه می‌تواند شامل تب و گزگز در محل گزیدگی باشد، این علائم معمولاً با یک یا چند مورد از علائمی چون تهوع، استفراغ، رفتار‌های خشونت‌آمیز، هیجان کنترل‌نشده، ترس از آب، ناتوانی در حرکت بخشی از بدن، گیجی و از دست دادن هوشیاری همراه می‌شود.

پس از ظاهر شدن علائم این بیماری، نتیجه عملاً همیشه مرگ است فاصلهٔ زمانی بین ابتلا به بیماری و شروع علائم، معمولاً یک تا سه ماه است اما می‌تواند کمتر از یک هفته تا بیش از یک سال متغیر باشد.

ویروس از طریق بزاق حیوان مبتلا به هاری و پس از گازگرفتگی یا ایجاد خراش، وارد بدن انسان و سایر جانوران شده و پس از ورود به اعصاب محیطی، به‌سوی دستگاه عصبی مرکزی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

زمان ابتلا و شروع علائم بیماری، بستگی به مسافتی دارد که ویروس باید در طول اعصاب محیطی طی کند تا به دستگاه عصبی مرکزی برسد.

شروع اولیه هاری با علائم شبیه آنفلوآنزا شروع می‌شود، از جمله؛ تب، ضعف عضلانی، مور مورشدن است.

مشاهده سگ گزیدگی بیشتر در مناطق حاشیه شهری زاهدان

صبا کیخا، رئیس گروه بیماری‌های واگیر شهر زاهدان در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: بیماری هاری یک بیماری قابل انتقال انسان به حیوان، حیوان به حیوان، حیوان به انسان و انسان به انسان و بسیار خطرناک و کشنده که در صورت ابتلا درصد پایینی جان سالم به در می‌برند که این تعداد در سطح جهانی کمتر از انگشتان دست است.

وی با اشاره به اینکه چه مواردی برای مهار سگ‌های ولگرد می‌توان انجام داد، افزود: موارد جلوگیری از ابتلا حیوانات به این بیماری رعایت موارد و موازین بهداشت محیط در هر منطقه است.

کیخا گفت: سگ گزیدگی بیشتر در مناطق حاشیه شهری که بهداشت محیطی صورت نمی‌گیرد گزارش شده است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر شهر زاهدان ادامه داد: از سری مواردی که سگ‌ها به هاری مبتلا می‌شوند، ممکن است از سگ‌هایی در آن طرف مرز‌ها در ارتباط با سگ‌هایی که در مرز ایران وجود دارند در ارتباط باشند و این بیماری به صورت زنجیره‌وار بین حیوانات و بین انسان‌ها شایع می‌شود.

وی تشریح کرد: در همین راستا شهرداری زاهدان جهت همکاری در تأمین بهداشت محیط وظایفی را دارند.

به گفته کیخا؛ در صورت اتلاف و جمع‌آوری سگ‌ها و جلوگیری از زاد و ولد آن‌ها شهرداری نقش بسزایی دارد که هر چه تعداد سگ‌ها در شهر زیاد شود به طبع احتمال هاری بودنشان و انتقال به انسان بالا خواهد رفت.

 هزار و ۶۱۰ حیوان گزیدگی در زاهدان 

این مسئول با اشاره به اینکه چه ارگان‌هایی در پیشگیری و کنترل بیماری هاری نقش دارند؛ بیان کرد: مرکز بهداشت، دامپزشکی، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها، مدیریت پسماند که این ادارات به هر طریقی یک قسمت از پازل مهار و پیشگیری از این بیماری هستند که در حیطه‌های خود در کنار هم باشند.

وی ادامه داد: امسال به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی تعداد سگ‌های ولگرد در حاشیه شهر زاهدان افزایش پیدا کرده است.

کیخا اذعان کرد: در سال ۱۴۰۱ حیوان گزیدگی در زاهدان بیش از هزار ۶۱۰ نفر بود که نسبت به سال گذشته ۲۰۰ نفر افزایش داشته‌ایم که در همین راستا فوت فرد مبتلا به هاری گزارش نشده است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر شهر زاهدان افزود: در شهر زاهدان تنها یک مرکز پیشگیری از هاری وجود دارد و برای درمان و موارد پیشگیرانه بیماری هاری در تمامی بیمارستان‌های زاهدان به صورت شبانه روزی آماده خدمت‌رسانی هستند.

کیخا خاطرنشان کرد: اگر گزش توسط حیوان هار و مشکوک به هاری صورت بگیرد باید حتماً فرد زخم را به مدت بیست دقیقه با فشار آب فراوان و صابون شستشو داده تا به صورت فیزیکی ویروس از زخم وارد عصاب نشود و باید حتماً در سریع‌ترین حالت ممکن فرد را به مراکز درمانی بفرستند تا تزریق واکسن انجام شود.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcc0oqsi2bqp08.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما