تاریخ انتشار :جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۷
 باران رحمت الهی که موجب خوشحالی مردم شده بود با عدم برنامه‌ریزی مسئولین در مهار آب‌های سطحی مشکلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده است.
 رحمتی که با بی‌توجهی زحمت می‌شود
 به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، بارش باران رحمت الهی که در روزهای پایانی فروردین‌ماه در بیشتر مناطق استان کویری سیستان و بلوچستان باعث طراوت هوا و خوشحالی کشاورزان شد، اما در زیر سایه مدیریت نادرست در زمینه مهار روان آب‌ها، مشکلات پر تکرار همیشه را برای مردم استان به همراه داشت.
 
 عدم مدیریت در زیر ساخت‌ها باعث بروز آب‌گرفتگی معابر و همچنین ورود سیلاب به داخل منازل مردم شد، هر چند این استان در دی‌ماه ۱۴۰۰ و در اسفندماه ۱۴۰۲ هم باران‌های سیل‌آسا همراه با بروز خسارت‌ها به منازل مردم، زیرساخت‌های عمرانی و راه‌ها را تجربه کرد، اما بروز باران‌های چند روز اخیر باز باعث غافلگیری مسئولان و بروز مشکلات برای مردم شد.
 
 هر چند استفاده بهینه از آب باران راهکاری برای مقابله با کم‌آبی در مناطق خشک و نیمه‌خشک اما در روزهای اخیر بارش باران‌های سیل‌آسا در اکثر مناطق سیستان و بلوچستان علاوه بر بروز خسارت‌ها باعث هدررفت میلیون‌ها مترمکعب آب، آن هم در استانی که سال‌هاست با پدیده خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، شد.
 
 باران‌های که اگر در مسیر درست هدایت شود هم برکت به همراه دارد و هم فرصتی برای ذخیره‌سازی آب در استان کویری سیستان و بلوچستان است.
 
 هرچند وقوع سیلاب در این استان اتفاق عجیب و نادری نیست، اما ساخت‌وساز نامناسب و غیراصولی، مشکلاتی در مسیر آب ایجاد و باعث شکل‌گیری سیل می‌شود.
 
به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که به مناطق سیل‌زده در جنوب سیستان و بلوچستان رفته است، سیلاب حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال خسارت به راه‌های سیستان و بلوچستان وارد کرده است.
 
 داریوش امانی حدود ۲۵ راه اصلی و فرعی در جنوب این استان بسته شده است و راه‌های حدود ۲۵۰ روستا نیز با تلاش راهداران در حال بازگشایی است.
 
 وی ادامه داد: تا ۱۰ روز آینده تمام راه‌های مسدود، باز خواهند شد؛ اما اولویت، بازگشایی راه‌های اصلی شهرستان چابهار به دیگر نقاط است.
 
 به گفته سحر تاج‌بخش مسلمان، رئیس سازمان هواشناسی کشور، میزان بارش‌های روزانه در برخی مناطق حتی از رکوردهای به‌جامانده از طوفان گونو در سال ۱۳۸۶ نیز بیشتر بوده است.
 
 وی افزود: در کنارک ظرف ۲۴ ساعت حدود ۲۴۷ میلی‌متر باران بارید که ۱۴۰ میلی‌متر بیشتر از رکورد روزانه قبلی «که حاصل از فعالیت طوفان حاره‌ای گونو در سال ۱۳۸۶» بوده است.
 
 به گفته رئیس سازمان هواشناسی کشور بیشترین میزان بارندگی در جنوب سیستان و بلوچستان مربوط به زرآباد با ۲۷۰ میلی‌متر باران بود که این مقدار ۲۰۰ میلی‌متر بیشتر از رکورد قبلی در سال ۱۳۷۶ این شهر است.
 
 محمدامین هوت مدیر جهادکشاورزی زرآباد نیز از آسیب سیلاب به ۵ هزار هکتار موزستان این شهرستان خبر داد و بیان کرد: بارندگی‌های شدید رگباری در جنوب استان علاوه بر خسارت به موزستان‌ها به ۱۲۰ کیلومتر جاده دسترسی به مزارع، ۶۰۰ حلقه چاه و دینام و ۳۰۰ کیلومتر لوله انتقال آب این شهرستان نیز خسارت وارد کرده است.
 
 محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان پیگیر آخرین وضعیت مناطق تحت‌تأثیر سیلاب شد و بر بسیج همه دستگاه‌های امدادرسان تأکید کرد.
 وی در این تماس که پیرو پیگیری رئیس‌جمهور صورت گرفت، ضمن اعلام آمادگی برای رفع نیازهای ضروری استان، از استاندار سیستان و بلوچستان خواست تا آخرین وضعیت مناطق تحت‌تأثیر سیل را به‌صورت مستمر گزارش کند.
 
 محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز دراین‌ارتباط تلفنی ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت موجود، از آماده‌باش همه دستگاه‌های امدادی و نهادهای اجرایی برای امدادرسانی به مردم تا رسیدن به وضعیت پایدار خبر داد.
 
 اجرانشدن کامل طرح‌های آبخیزداری و واپایش سیلاب‌ها سبب هدررفت آب از کشور ما به کشور همسایه پاکستان می‌شود
 هدررفت آب بارندگی آن هم در شرایطی که سیستان و بلوچستان نیازمند آب برای رفع تنش آبی است می‌طلبد که متولیان امر تدابیری اتخاذ کرده تا این آب به‌راحتی هدر نرود و آب بارندگی سیستان و بلوچستان به کام دیگر کشورها نباشد.
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcevv8zwjh8pwi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما