تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۶
در حالی تب خرید لوازم التحریر در روزهای پایانی شهریور ماه رونق خاصی به خود گرفته که به عقیده برخی والدین جولان تصاویر غربی زنگ خطری جدی در جامعه محسوب می شود که اگر به موقع جلو آن گرفته نشود شاهد الگوگیری بیش از حد دانش آموزان از نمادهای بیگانه خواهیم بود.
بازار لوازم التحریر در قبضه اقلام خارجی/ مقصر اصلی مسئولان فرهنگی هستند
به گزارش عصرهامون، هر چه به آستانه ماه مهر نزدیک تر می شویم شاهد شور و شوق بیشتر دانش آموزان در تهیه لوازم التحریر و پوشاک مدرسه و از طرفی دغدغه والدین برای تامین این وسائل هستیم به گونه ای که اگر به تازگی سری به بازار شهر زده باشید قطعا با عرضه و فروش البسه مدارس، کیف، کفش و به خصوص لوازم التحریر حتی در پیاده روها هستیم.
لوازم التحریر و البسه ای که با تصاویر غربی انگری برد، باربی، باب اسفنجی، لاک‌پشت‌های نینجا و ده‌ها شخصیت کارتنی خارجی دیگر که در گذشته دور و نزدیک به کمک انیمیشن های بی هویت غربی، فضای جامعه ما را پر کرده‌ بودند، مزین شده به طوری که گوی سبقت را از طرح‌های ایرانی ربوده و در کمتر مکانی می‌توانید لوازم التحریری با طرح های ایرانی اسلامی نظیر گرشاسب، دارا و سارا، شاهزاده روم، ثنا و ثمین مشاهده کنید.
یادش بخیر روزگاری نه چندان دور داشتن یک مداد و پاک کن در اول مهر تنها دغدغه دانش آموزان بود اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و انحصار بازار لوازم التحریر توسط خارجی و تنوع محصولات با رنگ و لعاب های زیاد و از سویی الگو گیری افراد از نمادهای غربی و خارجی دیگر عرصه بر تولید کنندگان داخلی تنگ شده و دانش آموزان طرح های خارجی را انتخاب کرده که مبادا در بین هم کلاسی های خود کم بیاورند.
 

علی ای حال در حالی تصاویر باربی، مرد عنکبوتی، سوپرمن، لاک پشت های نینجا، ربات ها، هری پاتر تنها اسامی نمونه هایی از شخصیت های کارتونی خارجی حک شده بر روی انواع کیف و لوازم التحریر دانش آموزان هستند که به شدت جای خالی شخصیت ها و الگوهای ایرانی و بومی در این عرصه احساس می شود که این مهم به علت کم توجهی مسئولان فرهنگی و اجتماعی به این آسیب جدی اجتماعی است که مسئولان فرهنگی می توانند با بهره گیری از این فرصت برای شناساندن و معرفی شخصیت ها و الگوهای ایرانی و اقدام کرده که متاسفانه جولان لوازم التحریر خارجی باعث شده تا سهم لوازم التحریر و تولیدات ایرانی و اسلامی در بازارهای داخلی بسیار ناچیز باشد.
امیدی یکی از والدین زاهدانی در حال اقدام به خرید لوازم التحریر برای دو دانش آموز خانه خود می کند که اظهار داشت: بازار لوازم التحریر جولانگاه لوازم غربی شده است به گونه ای که بیش از ۸۰ درصد لوازم‌التحریر های موجود از مداد تراش گرفته تا دفتر و جامدادی همه مزیت به تصاویر کارتون‌های خارجی هستند که در اکثر مواقع فرزندان ما از آن  الگو می گیرند  به طوری که شدت اثرگذاری این نمادها در ذهن دخترم به گونه ای است که طرح لباسهایش را با عروسک باربی ست کرده وحتی غذا هم به اندازه کافی نمی خورد که مبادا دچار اضافه وزن شود.
وی چشم و هم چشمی و کم نیاوردن فرزندش از دختران فامیل را یکی از دلایل همراهی با فرزندش به استقبال از این طرح ها عنوان کرد و گفت: وقتی مسئولان فرهنگی و ارشاد اسلامی با تولید و پخش برنامه‌های غربی  و سریالهایی که به آرایش بیش از هر چیز دیگر اهمیت می‌دهند مخالفتی ندارند خانواده‌ها هم به تنهایی از عهده جلوگیری فرزندان بر نمی آید زیرا در این صورت فرزندان از والدین دل زده شده که این روزها در برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی این مهم به وفور به تصویر کشیده می شود و جای گلهای از فرزندان هم وجود ندارد.
امیدی کیفیت و تنوع موجود در محصولات خارجی را یکی از دلایل استقبال افراد از لوازم خارجی عنوان کرد و افزود: در تمام موارد قیمت لوازم تولید شده داخلی چندان برابر نمونه های عرضه شده خارجی در بازار است که با توجه به اقتصاد و معیشت خانواده‌ها سعی  در خرید اجناس ارزان تر با تنوع بیشتر دارند.
شه بخش یکی از والدین با اشاره به انحصار بازار مدارس در دست خارجی‌ها گفت: در تمام مغازه ها و پیاده رو ها شاهد بساط پهن شده کسبه بر روی زمین هستیم که در اکثریت آنها تنها لوازم التحریر و البسه خارجی به فروش می‌رسد.
 

وی گران بودن قیمت لوازم تحریر ایرانی را یک معضل دانست و ادامه داد: اگر قرار بر حمایت از تولیدات داخلی است تولیدکنندگان هم باید محصولات با کیفیت و تنوع و همچنین ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهند تا مردم به سمت خریداری از این کالاها سوق پیدا کنند.
وی با بیان اینکه قیمت لوازم التحریر ایرانی در توان قشر کارگری نیست، تصریح کرد: اگرچه کیفیت برخی تولیدات داخلی با نمونه خارجی آن برابری کرده یا گلها از آن هم بهتر است ولی قیمت بالای آنها باعث شده مردم کششی برای خرید نداشته باشند.
شه بخش با اشاره به اینکه سه فرزند مدرسه ای خانواده اش نمادهای غربی و بیگانه را دقیق شناخته و از آنها تعریف و تمجید می کنند، افزود: مسئولان فرهنگی باید این مهم را زنگ خطر تلقی کرده و تا فرصت باقی است به قشر تحصیلکرده از دامی که بیگانگان برای آنها پهن کرده اند کمک کنند به گونه ای که می تواند از همین لوازم‌التحریر برای معرفی شخصیت ها و الگوهای ایرانی استفاده کنند.
حسینی دیگر شهروند زاهدانی با بیان اینکه فرزندش از خرید لوازم تحریر ایرانی استقبال کرده است، ادامه داد: اگر تنوع تولیدات داخلی بیشتر و از رنگ های شادتری استفاده شود قطعا شاهد استقبال بیشتری از این اقلام خواهیم بود.
وی با بیان اینکه امروز والدین حریف فرزندان خود در امور مختلف نمی شوند، گفت: رفتار فرزندان برگرفته از فیلم ها سریال ها و برنامه هایی است که از تریبون ملی پخش یا در پرده سینما اکران می‌شود که در هردوصورت عامل گستاخی جوانان و نوجوانان مسئولان ارشاد اسلامی و فرهنگی جامعه به شمار می‌آید که با تولید و پخش چنین برنامه های موافقت کرده اند.
یکی دیگر از شهروندان در پاسخ به سوال ما بیان کرد: جواب سوال شما نزد والدین نیست به سراغ مسئولین بروید بگویید چگونه این کالاها وارد بازار شده و چرا جلوی آن گرفته نمی‌شود.

منبع:جوان
انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcbffb9.rhbw9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما