تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۲
در نشست خبری مشترک مدیران کل راه آهن کویته پاکستان و جنوب شرق ایران مطرح شد

تمایل طرفین برای افزایش ارتباطات/برنامه ریزی برای ارتباط ریلی بنادر گوادر پاکستان و بندر چابهار

مدیر کل راه آهن جنوب شرق کشور با اشاره به عملکرد ده ماهه راه آهن جنوب شرق با کویته پاکستان، افزود: طي ده ماه امسال، صادرات كالا به بیش از 10هززار تن رسیده است که این رقم با توجه به میزان مدت مشابه پارسال، رشد هزارو 32 درصدي را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می دهد.
تمایل طرفین برای افزایش ارتباطات/برنامه ریزی برای ارتباط  ریلی بنادر گوادر پاکستان و بندر چابهار
به گزارش عصر هامون، مجید ارجونی  در نشست خبری مشترک با مدیر کل راه آهن کویته کشور پاکستان که در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، افزود: واردات كالا از کویته پاکستان طی ده ماه سال گذشته 322تن واردات داشته ایم که این رقم طی ده ماه امسال به 5هزار و 997تن رسانده ایم و رشد هزار و 772درصدی را نشان می دهد.
وی ادامه داد: طی ده ماه امسال هزار و 449 واگن در این مسیر تردد کرده که با توجه به رقم 298واگنی مدت مشابه پارسال، رشد بیش از 400درصدی را شاهد هستیم.
وی بابیان این که در ده ماه پارسال 10رام قطار در این مسیر تردد کرده است، خاطر نشان کرد: تاپایان دیماه امسال، 62رام قطار در این مسیر تردد داشته است.
وی در زمینه توسعه ایتگاه های راه آهن نیز گفت: امسال با وجود مشکلات زیادی که در کشور برای همگان مشخص است، توانسته ایم 29میلیارد تومان اعتبار بابت کارهای عمرانی و سرمایه ای دریافت کنیم که برای توسعه ایستگاه های راه آهن هزینه خواهد شد.
ارجونی با اشاره به اختصاص 60میلیارد ریالی برای توسعه ایستگاه زاهدان، خاطر نشان کرد: درحال حاضر ایستگاه زاهدان 100تا 150نفر ظرفیت جمعیت را دارا می باشد که با برنامه توسعه ای که داریم، این ظرفیت به بیش از 500نفر افزایش پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه درصورت راه اندازی خطر ریلی چابهار به زاهدان باید آمادگی واردات و صادرات 80میلیون تنی را داشته باشیم،  تاکید کرد: داریم به نحوی کار می کنیم که با پروژه هایی که درحال اجرا می باشد همسو بوده و از آنان عقب نمانیم.
این مقام مسئول با اشاره به بهره گیری 111نفر مسافر از حمل و نقل ریلی در استان در ده ماه امسال، گفت: سهم حمل و نقل ریلی در سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان های کشور بسیار پایین است و در راستا کاهش این فاصله در آذرماه امسال دومین رام را در مسیر کرمان راه اندازی کردیم.
وی با اشاره به پربودن بیش از 90درصدی قطارهایی که از استان خارج می شوند، خاطر نشان کرد: درحال پیگیری رام سوم استان به مقصد اصفهان می باشیم و امیدواریم تا اردیبهشت ماه سال آینده این موضوع محقق شود.
مدیر کل راه آهن جنوب شرق کشور در زمینه نتایج جلسات کارشناسی با مدیر کل راه آهن کویته پاکستان، گفت: ما سالها است که به دنبال وجود برنامه منظم قطارهای مویته به زاهدان بودیم و تجار برایشان خیلی زمان و قیمت جابجایی کالا مهم است که این مقام قول دادند پس از برگشت برنامه ای منظم تنظیم و برای اداره کل راه آهن جنوب شرق ارسال کند تا تجار نیز بتوانند از آن به بهرترین شکل بهره بگیرند.
وی در ادامه تصریح کرد: بارنامه ای کردن بارها از دیگر مواردی بود که در این نشست ها مورد بحث قرار گرفت، تاکنون بارهای صادر شده ایران تنها تا کویته مجوز داشت  و اگر تجاری بخواهد به دیگر نقاط بار خود را ارسال کند مجوز نداشت و در این خصوص مقرر شد مدیر کل راه آهن کویته پس از برگشت با وزارا راه آهن پاکستان گفت و گویی داشته باشد تا مشکلات حل شود و تجار بتوانند به دیگر کشورهای پاکستان انتقال دهند.
وی ادامه داد: فاصله ما تا مرز 96کیلومتر و از مرز تا کویته هزار و 600کیلومتر می باشد، خطر آنها خیلی عریض است و قطار آنها نمی تواند وارد خط ریلی ما شود و اگر حادثه ای برای این قطار در طی مسیر ایجاد شود جرثقیلی نداشتیم که اگر واگن و دیزیلی از ریل خارج شد به خط برگرداند و مقرر شد پیگیری از سوی اداره راه آهن کویته پاکستان انجام شود تا یک جرثقیلی در این مسیر مستقر شود.
 ارجونی اصلاح تفاهم نامه 1959میلادی بین دو کشور،ارسال قطعات مورد نیاز خطول ریلی عریض،بروز رسانی صورت حساب های مالی که از 10سال پیش بررسی نشده است، تخفیفات دو طرفه نرخ حمل بار به تجار در دو طرف و غیره از جمله دیگر موارد بحث شده در این جلسات بوده است.
راه اندازی خط ریلی استاندارد در کنار خط ریلی عریض از اولویت های مسئولان پاکستان است
مدیر کل راه آهن کویته پاکستان  نیز در این جلسه گفت: یکی از مهمترین برنامه پیش روی مسئولان ریلی این کشور راه اندازی خط ریلی استاندارد در کنار خط عریض فعلی است.
محمد حنیف گل با اشاره به تمایل کشور پاکستان برای افزایش روابط ریلی، خاطر نشان کرد: افزایش حجم مبادلات شان در بخش های مختلف می تواند گامی موثر برای بهبود وضعیت منطقه باشد.
مدیر کل راه آهن کویته پاکستان گفت: سطح روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی 2 کشور ایران و پاکستان با راه اندازی قطار مسافربری در مسیر زاهدان - کویته ارتقا می یابد.
وی با اشاره به اینکه 2 کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان در بسیاری زمینه ها از جمله فرهنگی، مذهبی و غیره با هم مشترکات فراوانی دارند، مسئولان راه آهن پاکستان علاوه بر جابجایی بار به دنبال سرمایه گذاری برای افزایش رفت و آمد اتباع 2 کشور هستند، همچنین ایران و پاکستان از توانمندی های نهفته اقتصادی زیادی برخوردار هستند و 2 کشور قدرتمند در منطقه محسوب می شوند.
این مقام مسئول کشور کویته پاکستان در ادامه با بیان اینکه به دنبال افزایش تجارت با ایران هستیم، گفت: از آنجایی که بازسازی خط ریلی ایران و پاکستان در حال اجراست بعد از بازسازی خط می توان قطار مسافربری نیز در این مسیر راه اندازی کرد، درحال حاضر بسیاری از مردم کشور پاکستان خواستار زیارت امکان مذهبی ایران هستند اما با توجه به سخت بودن تردد جاده ای در مرزها، راه اندازی قطار مسافربری می تواند گامی موثر در رفع این مشکل باشد و ایرانی ها نیز می توانند با سفر به پاکستان ضمن دیدن امکان جذاب و گردشگری این کشور، به کشورهای آسیای شرقی سفر کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه اتصال بنادر گوادر و چابهار نیز گفت: این دوبندر اهمیت زیادر دارند و برای اتصال این دو بندر باید در ایتدار خطر ریلی گوادر به کویته  راه اندازی شود و تا مسیر ریلی گوادر-کویته-زاهدان-بندر چابهار انجام شود.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcf1vd1.w6dyyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما