تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۵
امکان تولید 35 تن موز در هر هکتار از باغات شهرستان کنارک، ظرفیتی ست که توجه و توسعه آن می تواند گامی مناسب در جهت تحقق رونق تولید و اشتغالزایی در سیستان و بلوچستان باشد.
فرصتی برای رونق تولید در سیستان و بلوچستان/کنارک پیشتاز در تولید موز کشور
به گزارش عصرهامون، کنارک یکی از شهرهای ساحلی واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان، با آب و هوای گرم و مرطوب، شامل 2 بخش مرکزی و زرآباد و چهار دهستان کهیر، زرآباد غربی، جهلیان و زرآباد شرقی است که از شمال به نیکشهر، از جنوب به دریای عمان، از شرق به چابهار و از غرب به استان هرمزگان منتهی می شود.

جمعیت این شهرستان قریب به 98 هزار نفر و اصلی ترین دلیل نامگذاری اش، وجود درختان کنار زیاد در این شهر کوچک بندری ست.

علاوه بر ظرفیت صید و صیادی، آب و هوای متفاوت کنارک سبب شده تا این شهرستان برای کشت انواع میوه های گرمسیری به ویژه موز مستعد باشد؛ ظرفیتی که با توجه به شرایط مناسب جوی و طبیعی و از همه مهم تر وجود منابع آبی به واسطه شیرین سازی آب دریای عمان، فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این منطقه است.
 

با این شرایط، رونق کشاورزی در کنارک می تواند منجر به افزایش تولید و توسعه مناطق محروم همجوار این شهرستان شود، هر هکتار موزستان به طور متوسط برای سه نفر به صورت مستقیم و دو نفر غیرمستقیم در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و فروش ایجاد اشتغال می کند.

محمد سعید اولیایی در گفتگو با عصرهامون، مدیر جهاد کشاورزی کنارک از افزایش 500 هکتاری باغات موز این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: شهرستان کنارک دارای 11هزار و 500 هکتار زمین زراعی و باغی است که 8هزار هکتار آن را زمین زراعی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: شرایط مناسب اقلیمی سبب شده تا سالانه 85 هزار تن محصولات زراعی و 45هزار تن محصولات باغی از اراضی کنارک برداشت و روانه بازار مصرف شود.

مدیر جهاد کشاورزی کنارک با بیان اینکه متوسط برداشت موز در این شهرستان 35 تن در هکتار است، تصریح کرد: کنارک با این میزان تولید موز در سال، رتبه نخست تولید این محصول در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.
 

وی سطح زیر کشت موز در این شهرستان را چهار هزار هکتار اعلام کرد و گفت: کیفیت مطلوب موز کنارک باعث شده تا علاوه بر تامین نیاز استان، زمینه ارسال این محصول به سایر استان ها از جمله هرمزگان، یزد، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی نیز فراهم شود.

به گفته اولیایی، با توجه به سازگاری بیشتر رقم کاوندیش با شرایط اقلیمی منطقه، کشت آن با استقبال بیشتری روبروست.

وی اذعان کرد: امیدواریم تا پس از آزمایش رقم های دیگر و اطمینان از مثبر ثمر بودن آن ها بتوانیم با جایگزین کردن نمونه های پرمحصول به جای رقم محلی، شاهد افزایش عملکرد کمی و کیفی لازم در این زمینه باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر کیلو موز نارس این منطقه در حال حاضر 65 هزار ریال به فروش می رسد و سود خوبی عاید کشاورزان منطقه شده است.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdchzvnz-23nzzd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما