تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۲
سعید سیدالحسینی گفت:متاسفانه وضعیت سیستان و بلوچستان از لحاظ کرونا به سمت یک فاجعه انسانی در حال حرکت است.
وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان به سمت یک فاجعه انسانی در حرکت است
به گزارش عصرهامون، سعید سیدالحسینی، رئیس سازمان نظام پزشکی زاهدان با بیان اینکه متاسفانه وضعیت سیستان و بلوچستان از لحاظ کرونا به سمت یک فاجعه انسانی در حال حرکت است، افزود: جنوب شرق کشور استان های هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان به طور کلی درگیر هستند؛ در استان نیز شهرهای زاهدان، ایرانشهر، نیکشهر و چابهار شرایط بسیار بدی دارد و از نظر رنگ بندی هم قرمز هستند.

وی با بیان اینکه شرایط بسیار وخیم تر از رنگ بندی گزارش می شود، ادامه داد: رنگ بندی بر اساس تعداد بستری مثبت به همراه ۵۰ درصد تعداد منفی ها در صد هزار نفر جمعیت که به آن میزان بروز تعدیل شده می گویند یعنی تعداد زیادی می تواند مثبت باشند که تعدادی از آنها از نظر علمی باید بستری شوند که یا خودشان رضایت به بستری نمی دهند یا تختی برای بستری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تعدادی از بیماران نیز ممکن است به پزشک مراجعه نکنند و از درمان های مرسوم غیرعلمی و سنتی استفاده کنند یا ممکن است تعدادی بااینکه مثبت هستند بدون درمان بهبود پیدا کنند و عده ای دیگر به مطب و کلینیک مراجعه کنند و سرپایی درمان شوند؛ این بیماران می‌توانند هیچ جا ثبت نشود و این موارد در آمارهایی که در رنگبندی نقش دارند ممکن لحاظ نشود.

این مقام مسئول اذعان کرد: بررسی های میدانی که انجام داده ایم نشان می دهد آمارها بسیار بالا و باورنکردنی است محلاتی به صورت کلونی های گرفتار دیده شده و خانواده های پرجمعیتی که ۱۰ نفر در یک خانواده درگیر هستند.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا تخت برای کرونا در بیمارستان های زاهدان در نظر گرفته شده که تقریبا تمام تختها پر است، در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان روزانه بیشتر از ۱۰۰۰ تست در حال انجام و نکته مهم اینکه تست های مثبت هم اکنون به مرز بیشتر از ۸۰۰ تست مثبت در روز رسیده است، یعنی تقریبا چهار برابر پیک قبلی کرونا در استان؛ و این مثبت ها بیشتر در سنین مولد هستند یعنی سن بین ۳۰ تا ۶۰ سال که ۴۰ درصد خانم‌ها و ۶۰ درصد آقایان که اگر فقط ۵ درصد این افراد نیاز به بستری داشته باشند ۴۰ نفر در روز باید بستری باشند؛ با این تفاسیر وضعیت در زاهدان بسیار وخیم تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم و به آن پرداخته می شود.

سیدالحسینی با بیان اینکه پزشکان و به طور کلی کادر درمان هم در بخش‌های دولتی و خصوصی به شدت تحت فشار و در حال فرسوده شدن هستند، افزود: در بخش‌های اورژانس بیمارستان ها وضعیت به مراتب بدتر است، کادر درمان و کادر بهداشتی و جامعه پزشکی هم از همه توان خودشان استفاده می‌کنند و از همه چیز خود گذشتند تا کمترین آسیب به مردم وارد شود، امید که جامعه هم متوجه این مسئله باشد.

وی بیان کرد: هم اکنون امکانات درمانی، دستگاه اکسیژن ساز و سیستم های مورد نیاز در حال کار کردن هستند و هنوز اتفاقی نیفتاده، به گفته متخصصین رادیولوژی دستگاه سی تی اسکن بیمارستان ها هم البته با تراکم کاری بسیار بالا در حال خدمت رسانی هستند، همچنین دارو فعلاً به اندازه کافی وجود دارد اما باید خیلی مراقب کنیم، در هر صورت از سمت یک بحران به سمت یک فاجعه پیش می رویم.

رئیس سازمان نظام پزشکی زاهدان  با اشاره به اینکه باید به جای کلمه ستاد بحران از ستاد فاجعه یا ستاد مقابله با فاجعه استفاده کرد، افزود:در یک جمله راهکار این است که استان باید به صورت کامل قرنطینه شود، حداقل به مدت دو هفته ترددها داخل شهری، بین شهری و بین استان متوقف وتجمعات به هر دلیلی مراسمات عزاداری، عروسی، تجمعات سیاسی، مذهبی، ورزشی و دورهمی های خانوادگی همه کنسل شوند، همچنین دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود مخصوصا استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی که با این روش اگر درست اجرا شود قطعاً چرخه انتقال ویروس قطع خواهد شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه دولت باید تمام سعی خودش را داشته باشد تا نیازهای مردم را فراهم کند، گفت: همه ادارات هم باید خود را مسئول دانسته و به وظیفه اجتماعی‌شان درست عمل کنند، در بعضی از ادارات واقعا صحنه‌های می‌بینیم که تعجب کرده چرا که بروکراسی باعث تجمع مردم در ادارات شده و  استرس زیادی به مراجعین وارد می کند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در هر صورت نباید فقط دانشگاه های علوم پزشکی و جامعه پزشکی متولی سلامت و کنترل این بیماری باشند همه باید کمک کنند.

سیدالحسینی ادامه داد: متاسفانه رغبت زیادی برای تزریق واکسن در استان دیده نمی شودکه این هم یک اشتباه مهلک و شایدکشنده باشد؛ امید می رود همه با هم کمک کرده تا بتونیم این بیماری را کنترل و زندگی بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcb59b8zrhbf5p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما