تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۹
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر؛

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها سبب گسترش میکروب های مقاوم می شود

پریسا زردکوهی گفت: مقاومت در برابر آنتی بیوتیک به بزرگترین تهدید سلامت جهانی تبدیل شده است وتمام افراد جهان را با هر سنی تهدید می کند.
مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها سبب گسترش میکروب های مقاوم می شود
به گزارش عصرهامون پریسا زردکوهی، سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: مقاومت ضد میکروبی زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها در مواجهه با آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد قارچ‌ها، ضد ویروس‌ها، ضد مالاریا و ضد کرم‌ها تغییر کنند.

وی افزود: میکروارگانیسم هایی که مقاومت ضد میکروبی ایجاد می کنند گاهی اوقات به عنوان ابر میکروب ها نامیده می شوند و در نتیجه داروها بی اثر می شوند و عفونت ها در بدن باقی می مانند و خطر سرایت به دیگران را افزایش می دهند.

زردکوهی تصریح کرد: در دوران پاندمی کرونا ۵۰ درصد نسخ تجویزی در کشور حاوی آنتی بیوتیک بودند که آموکسی سیلین پرمصرف ترین آن ها است و سپس آزیترومایسین، سفکسیم، سیپروفلوکسازین و لووفلوکساسین در رده های بعدی قرار دارند.

وی اضافه کرد: مقاومت ضد میکروبی یک تهدید جدی فزاینده برای سلامت عمومی جهانی است که نیاز به اقدام در تمام بخش‌های دولتی و جامعه دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: با ارائه و به کارگیری راهنمای مصرف آنتی بیوتیک ها، اجرای مداخلات مبتنی بر شواهد، توسعه و بهبود اثربخشی همکاری بین المللی و تسهیل فرایندهای سیاست گذاری و تصمیم گیری می توان به تاثیر پایدار بر سلامت دست یافت و همچنین تجویز منطقی دارو توسط پزشکان، آموزش نحوه صحیح مصرف آنتی بیوتیک ها و عوارض آن ها، عدم مصرف خودسرانه و بیش از حد این داروها توسط بیماران و مهم تر از همه کنترل عفونت و بهداشت می تواند از گسترش میکروب های مقاوم جلوگیری کند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcd5s0fkyt0o96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما