تاریخ انتشار :جمعه ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۱
دو تن از کارشناسان سیاسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه۱۲ فروردین نماد مشارکت حداکثری و انتخاب آگاهانه مردم در پای صندوق های رای است، گفتند: درس بزرگ امام در روز ۱۲ فروردین این بود که "میزان رای مردم است".
رفراندوم 12 فروردین تجلی کامل مردم سالاری دینی در تاریخ/ رای "آری" ملت جمهوری اسلامی را تثبیت کرد
به گزارش عصرهامون، جواد سرگلزائی، کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: مردم ایران پس از ورود و پذیرش اسلام تمامی جنبه های زندگی اجتماعی خود را بر اساس آموزه های دین مبین اسلام شکل دادند، از زمان تشکیل حکومت صفویه با شکل گیری هویت ایرانی بر مبنای آموزه‌های اسلام این تاثیرپذیری بسیار گسترده تر شد تا جایی که کلیه شئونات زندگی فردی و اجتماعی جامعه ایران را در بر گرفت.
 
وی افزود: اما با روی کار آمدن حکومت پهلوی با تاکید بر ارزش های غربی مقابله با ارزش‌های سنتی در دستور کار حکومت پهلوی قرار گرفت و تلاش شد از راه های مختلف به بهانه‌ مدرنیزاسیون کردن جامعه ایرانی به جنگ با سنت روی بیاورد، سنتی که شاکله اصلی آن در جامعه ایران آموزه‌های اسلام بود.

وی ادامه داد: سرکوبی که سیستم پهلوی در این خصوص ایجاد کرد هیچگاه نتوانست آتش میل به اسلام ایرانیان را خاموش کند تا آنجا که در در دهه ۴۰ و ۵۰ با شکل گیری نهضت اسلامی این میل در انقلاب اسلامی تبلور یافت، انقلابی که شعار اصلی آن پاسداشت اسلام و مدل حکومتی آن جمهوری مبتنی بر اسلام بود آن چیزی که مردم در چند دهه قبل از انقلاب با سرکوب از آن محروم شده بودند انقلاب اسلامی این فرصت را پدید آورد که مردم ایران آزادانه دوباره به هویت ایرانی اسلامی خود با بیشترین مشارکت آری گویند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه پس از گذشت سالها انقلاب ما همچنان در برابر ابرقدرت ها مقتدرانه ایستاد و رو به توسعه است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ترویج دهنده آموزه‌ها و ارزشهای اسلام ناب محمدی است، ارزش هایی چون مقاومت، ایثار، تلاش، علم‌آموزی و پشتکار که همواره بدان تاکید شده است.

وی گفت: پرورش یافتن در چنین مکتبی مطمئناً نسلی مقتدر، شجاع، پرتلاش و متوکل به بار خواهد آورد که به راحتی در مقابل زور و استکبار پای پس نخواهد کشید، ابرقدرت‌ها متاسفانه با توجه به منافع خود شعار هدف وسیله را توجیه می کند را سرلوحه اعمال خود دارند که هر چیز غیر حق و باطلی را برای آنان مباح می‌کند و این خلاف رویکرد اخلاقی و اخلاق مداری مکتب اسلام و نسل پرورش یافته در دامان آن است، این نگاه همیشه در مقابل زورگویی و اشاعه باطل مقتدرانه می ایستد.

سرگلزائی با اشاره به نقش مردم و رهبری در پیشرفت و تحول انقلاب تشریح کرد: در همه حرکت های اجتماعی نقش لیدر یا رهبر را نمی‌توان نادیده گرفت، این رهبر است که به گروه انگیزه حرکت می دهد و تاکتیک حرکت را تبیین می کند در مقابل افراد نیز با همبستگی و قبول جایگاه رهبری به این کنش اجتماعی مشروعیت می‌بخشند.

وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی رهبری امام خمینی به عنوان یک عالم دین و یک شخصیت کاریزماتیک توانست پایه های حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را در ایران به لرزه درآورد، و بعد از ایشان نیز امام خامنه ای ادامه دهنده راه بنیانگذار جمهوری اسلامی شد؛ رهبری که قبل از ورود به این جایگاه از سوی مردم به عنوان رئیس جمهور منتخب و مقبول نیز انتخاب شده بود.

وی گفت: این مقبولیت در مردم علاوه بر جایگاه دینی و شرعی ولایت فقیه، همراهی ویژه ایجاد کرد که می توان اثرات دو عنصر مشروعیت و مقبولیت را در خروج جامعه ما از بسیاری از چالش‌ها و فراز و فرود ها با اطاعت پذیری از رهبری در صحنه های مختلف اجتماعی و سیاسی دید.

 کارشناس امور سیاسی اظهار کرد: در سیستم‌های حکومتی مردم سالار، افکار عمومی و نگاه به آن جایگاه ویژه‌ای دارد بعد انقلاب اسلامی سیستم حکومتی ایران از سلطنت مطلقه به جمهوری اسلامی تغییر پیدا کرد، سیستمی که یک بخش آن را جمهور یعنی مردم و بخش دیگری آن را اسلام و مکتب اسلامی تشکیل می داد.

وی افزود: در این سیستم مردم یکی از پایه‌های اصلی نوع سیستم حکومتی را تشکیل می دهند و این نشان از اهمیت مردم و افکار آنان در اداره حکومت با تاکید بر قوانین فردی و اجتماعی و سیاسی اسلام است؛ اما متاسفانه در کشورهای منطقه، ما با سیستم های سلطنتی موروثی مواجه هستیم که به صورت عشیره ای و قبیله‌ای اداره می‌شوند و در آن هیچ نقش و جایگاهی برای مردم جامعه جهت اعمال نظر در شیوه‌ اداره ی حکومت دیده نشده است.

سرگلزائی با اشاره به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات گفت: مشارکت مردم در انتخابات با هدف تغییر و کسب منافع از طریق آن تغییر صورت می گیرد، امید به ایجاد تغییر و توانایی تاثیرگذاری در انتخابات انگیزه شرکت در انتخابات را بالا می برد زمانی که سیستم انتخاباتی به درستی عمل کند و خروجی آن نشان‌دهنده تصمیم اکثریت باشد میزان مشارکت جهت تاثیرگذاری بالا خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: تاثیر گذار بودن مشارکت فرد و اطمینان به سیستم انتخاباتی محرک حضور افراد در پای صندوق های رای می باشد رفتاری که ما در اکثر انتخابات خود در حوزه های مختلف از مردم ایران شاهد هستیم.
 
حماسه ۱۲ فروردین برگ زرینی در تاریخ جهان اسلام بود

علیرضا لطفیان سرگزی، کارشناس مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی ایران برای تمام مظلومان و مستضعفان جهان نور امیدی بوده است. امام خمینی (ره)، رهبر کبیر انقلاب، روز دوازدهم فروردین را به‌عنوان روز عید نام گذاری کردند که بدون شک این انتخاب با درایت و آگاهی همراه بوده چراکه در این روز مردم یک ملت سربلند و پیروز شدند.

وی بیان کرد: استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران علاوه بر اینکه تحولات داخلی به دنبال داشت، تغییراتی در نظام بین الملل ایجاد کرد، و برگ زرینی در تاریخ جهان اسلام درهمین روز رقم خورد.

وی افزود: مردم ایران درروز جمهوری اسلامی ایران توانستند در معادلات نظام سلطه جهانی تغییراتی را به وجود بیاورند، تغییراتی که با اهداف استعمارگران غربی همسو و سازگار نبود و دشمنی آنان را علیه ملت ایران برانگیخت که بارها بر علیه مردم ایران توطئه کردند که همواره باشکست روبرو شدند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این مطلب که دشمنان جمهوری اسلامی ایران با مطرح کردن  برگزاری رفراندوم سعی در مشوش کردن اذهان عمومی دارند، تصریح کرد: در نظام های غربی شاکله اصلی نظام هیچ گاه به رفراندوم گذاشته نمی شود. کشورانگلیس صدها سال است که به صورت سلطنتی اداره می شود و همچنین در کشورهای عربی که نظام سلطنتی دارند اقلیت های دینی و مذهبی هیچ گونه حقی از ابتدایی ترین نیازهای شهروندی را ندارند چه برسد به آزادی بیان و عقیده.

وی خاطر نشان کرد: مردم ایران در طول عمر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه انتخابات های برگزار شده مشارکت بالایی داشته اند و خودشان رئیس جمهور، نماینده مجلس و شورای شهر را انتخاب کرده اند و اداره خودشان را به رخ جهانیان کشیده اند.

لطفیان سرگزی با بیان این مطلب که درکشور ما دموکراسی بسیار مردمی تر از کشورهای مدعی حقوق بشر حکمفرما است،اذعان کرد: بسیاری از کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند  وقتی که پای عمل به میان می آید همه شعار های پوچ آنان رنگ می بازد و دسیسه های آنها حتی برای ملت خودشان هم بارها  نمایان شده است.

وی گفت: مردم ایران از این که قانون اساسی مبتنی براحکام دینی اسلامی در کشور جاری است بسیار خرسند هستند، چرا که درنظام مردم سالاری دینی حقوق هیچ یک از اقشار جامعه ضایع  نمی شود و همواره عدالت اجتماعی در چنین نظامی که برآمده از خود مردم است، حکمفرما می باشد.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdccpmqs42bq0x8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما