تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۱
یاسین کیانی، فعال ادبی سیستان و بلوچستان گفت: در سیستان و بلوچستان با نوعی اختلال هویتی مواجه هستیم که معلول زمینه های اجتماعی و تاریخی است.
لزوم تصویرسازی مثبت از سیستان و بلوچستان به جای روایت اخبار منفی و امنیتی/رسانه هادر هویت سازی نقش مهمی دارند
به گزارش عصرهامون، هویت یک امر برساختی، یعنی یک امر ذاتی بیرون از ذهن انسان به صورت ثابت نیست بلکه تابع عوامل و ذهنیت انسان و تقدیر ناپذیر است. این ادراک چون زیرساخت به معنای کنش های جمعی اقوام و گروه های اجتماعی را فراهم می آورد بسیار حیاتی و اثرگذار بر سرنوشت مردم اقوام و جامعه است.

عوامل هویت‌ساز شامل نژاد، قومیت، مذهب و نهادهای فرهنگی مثل شخصیت ها آداب و سنن آثار هنری فاخر، موسیقی و غیره می باشد، در این میان هویت قومی قوی ترین عنصر است که ماندگاری بیشتری نسبت به سایر عوامل دارد امروزه در جامعه ایرانی برجستگی اصلی و دسته بندی گروه های انسانی اذعان اقوام ایرانی نه چیزی دیگر همچون مذهب و زبان است.

اختلال هویتی در استان معلول زمینه های اجتماعی و تاریخی است

در همین رابطه یاسین کیانی فعال ادبی در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به قشربندی های اجتماعی در استان، گفت: سیستان و بلوچستان  گروه‌های مختلفی با هویت‌های قومی زندگی می‌کنند که شامل اقوام سیستانی و بلوچ است که با نوعی اختلال هویتی مواجه هستیم که معلول مجموعه عوامل و زمینه های اجتماعی و تاریخی است.

وی با تاکید بر تاثیر عوامل تاریخی بر روی قشربندی های اجتماعی در استان، افزود: بررسی این عوامل نیازمند شناخت زمینه های تاریخی، اجتماعی مثل سرکوب از دوره قاجار تا پهلوی، دوری از مرکز، حاشیه بودن و دیده نشدن و فقر و تاثیرات تجدد بر تغییرات هویتی و ضعف منابع و نیروهای فرهنگی بومی و سنتی است.

کیانی خاطرنشان کرد: در حوزه سیستان ما فراموشی و غفلت از پوشش آداب و رسوم سنتی و بومی را شاهد هستیم که به نوعی گسست از تجربه تاریخی و میل به مهاجرت به دلیل خشکسالی و مشکلات اقتصادی در شمال استان است در بلوچستان هم نگاه امنیتی به جنوب استان و همچنین افراط گری گروهک های معاند باعث تشدید قوم گرایی هویتی و جدا افتادن این استان از پازل هویتی ملی و بیگانه انگاری شده است.

وی ویژگیهای خاصی را برای اختلال هویتی در استان برشمرد و ادامه داد: در مجموعه تصویری که ایرانیان از  استان دارند به این صورت است که خود  دارای ویژگی هایی امنیتی و محرومیتی است، در مجموع نگاه مرکز نشینان و سایر استانها و شهرها به سیستان و بلوچستان شامل دو نگاه است.

رسانه هادر هویت سازی نقش مهمی دارند

کیانی تصریح کرد: ویژگی اول روایت، خبری و امنیتی است، بر اساس گذشت سالها اخبار گزارش ها و تصویرسازی مردم این قطعه از خاک کشور و مسائل چالش های امنیتی پیوند زدند، غافل از اینکه برای استمرار این نوع روایت  از سویی و غفلت از انعکاس انبوهی از ویژگی‌های مثبت و جاذبه های فرهنگی، تفریحی و تاریخی؛ استان را تصویری ظالمانه و غیر واقع از این استان مظلوم خواهد ساخت که به سهولت و سرعت پاک نخواهد شد. دومین روایت نیز محرومیت با رویکرد خیریه محور می باشد، بخشی از واقعیت سیستان و بلوچستان محرومیت حاصل از شرایط تاریخی اقلیمی است که رفع این محرومیت به رغم آن که بعد از انقلاب سرعت بهتر و بیشتری پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: هنوز بخش‌های برجسته‌ای از آن باقی مانده است و به رغم آنکه این محرومیت واقعیت تمام استان نیست روایت آن به نحوی غیر سازنده و ظالمانه صورت گرفته  که دائم در حال هویت سازی و ایجاد چالش های مختلف برای استان است. ویژگی های این نوع روایت با بررسی یکی از رویدادهای اخیر با نام کودکی سیستانی که در خواست آب نمود مورد توجه همه رسانه‌های داخلی قرار گرفت.

این فعال ادبی راهکارها و راهبردهایی برای برون رفت از این جدا آفتی جدا افتادگی هویتی پیشنهاد نمود، با توجه به اینکه روند هویت زدایی عوامل مختلف در تاریخ سیستان و بلوچستان می‌باشد و نوعی گرفتار اختلال هویتی میباشد که استفاده از ظرفیت های مختلف رسانه ای در هویت سازی نقش مهمی را می‌تواند داشته باشد که باید با شناخت خویشتن از طریق درست رسانه‌ای نوع بازگشت هنر بومی به سبد مصرف فرهنگ نسل امروزی را بسازیم.



انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdchxqnzz23nkkd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما