تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۲
در طول تاریخ، مذهب و مناسک دینی عامل بازدارنده در ارتکاب به جرم و بی نظمی اجتماعی بوده و آموزه های دین همواره یکی از ناب ترین و مطمئن ترین راه و روش در عرصه جرایم اجتماعی است.
مناسک مذهبی ضریب امنیت اجتماعی را افزایش می دهد
به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، تقویت مناسک دینی و تشکیل کانون‌های فرهنگی و مذهبی در مساجد و محلات، موجب تقویت سلامت معنوی شده و میزان بزه‌ کاری و هنجارگریزی را در نوجوانان و جوانان کاهش می‌دهد، ترویج مناسک دینی در بطن جامعه نوعی امر به معروف و نهی از منکر عملی در ساحتی بزرگ است.

در آیین های ابراهیمی و در کتاب های آسمانی شان انسانها به رفتارهای درست و اعمال صالح سفارش شده اند و اخلاقیات از ارکان مذاهب دینی است چرا که در متون این ادیان گرایش به رذایل اخلاقی شدیدا منع شده و عامل بازدارنده مهمی همچون خشم خداوندی و یادآوری قیامت بارها تاکید شده است .

شهید مطهری در این خصوص در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام نقل می کند هراندازه که ايمان مذهبی انسان بيشتر باشد، بيشتر به ياد خداوند است و هر اندازه که انسان به ياد خداوند باشد، کمتر معصيت می کند، معصيت کردن و نكردن، داير مدار علم و آگاهی نيست، بلكه داير مدار غفلت و تذکر است.

به هر اندازه که انسان غافل باشد، يعنی خداوند را فراموش کرده باشد، بيشتر معصيت می کند و هر نقش آموزه هاي دینی و اعتقادي هر اندازه که خداوند بيشتر به يادش بيايد، کمتر معصيت می کند. عصمت، نهايت درجه ايمان است و ايمان به هر اندازه که بيشتر باشد، انسان بيشتر به ياد خداوند است.

ماه های محرم و صفر از شعایری است که هر ساله در فقه تشیع در سطح جامعه به طرق مختلف برگزار می شود و همچون ماه مبارک رمضان طبق آمار های موجود جرم و جرایم اخلاقی در این دو ماه به طرز محسوسی کاهش میابد.

در نتیجه امنیت اخلاقی حاصل از فرایض دینی یکی از بهترین راه های مقابله با بی نظمی اجتماعی محسوب می شود، ذکر دلاوری ها از جان گذشتگی های سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) اسلام و یارانش و فداکاری های بی مثال زینب (ص) و بازگویی تک تک ایثارها از جای جای کربلا و عاشورا به نقل از منبرها مداح ها و جو حاکم بر رسانه ها و مقدس بودن خود عامل بازدارندگی بسیار زیادی در سطح جامعه ایجاد می کند.

بنابراین سیاست گذاران اجتماعی می توانند از مناسک مذهبی و به طور کلی دین و آموزه های دینی به عنوان تکیه گاه و راه کار بسیار امن برای کنترل های اجتماعی استفاده کنند.

به قلم حسن میرشکار استاد دانشگاه آزاد زاهدان

انتهای پیام/

  https://www.asrehamoon.ir/vdcjvyevyuqeiiz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها