تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۰
در راستای صرفه جویی و بهینه سازی در مصارف آبی سیستان و بلوچستان؛

گندم؛ بهترین جایگزین کشت هندوانه در زرآباد

برای نخستین بار کشت گندم به صورت قطره ای در ۲۰ هکتار از اراضی زرآباد در حال اجرا است و فرماندار این شهرستان معتقد است؛ کشاورزان باید کشت هندوانه و گوجه را به دلیل میزان زیاد مصرف آب متوقف و گندم را به عنوان کشت جایگزین انتخاب کنند.
گندم؛ بهترین جایگزین کشت هندوانه در زرآباد
به گزارش عصرهامون، با توجه به خشکسالی‌های اخیر و همچنین اهمیت زراعت و کشت گندم به عنوان یکی از محصولات راهبردی و استراتژیک بخش کشاورزی در کشور ضرورت بررسی راهکارهای مناسب جهت بهبود بهره‌وری آب، طراحی سامانه‌های نوین آبیاری و اعمال سناریوهای مدیریتی کارآمد بیش از پیش احساس می‌شود.
 
پژوهشگران بر این باورند که امروزه با کاهش کمی و کیفی منابع آبی مسائل مربوط به تأمین و مصرف آب جهت مصارف مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار شده و یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در مدیریت صحیح و بهینه‌سازی مصرف آب کمک شایانی انجام دهد، بخش کشاورزی است.
 
گندم؛ یکی از مهمترین محصولات تشکیل‌دهنده سبد غذایی در بسیاری از مناطق دنیا با آب وهوای متنوع است و در ایران هم گندم جزو کالاهای اساسی و استراتژیک محسوب می‌شود از طرف دیگر کشت گندم به لحاظ ایجاد امنیت غذایی، توسعه و بهبود معیشت روستاییان و کاهش مهاجرت‌ روستا به شهر از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
در همین راستا کشاورزان زرآباد جهت تامین الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف آب برای نخستین بار کشت گندم را به صورت قطره ای و نوارتیپ در دستور کار خود قرار دادند.
 
بهترین جایگزین کشت هندوانه و گوجه به دلیل مصرف آب زیاد در زرآباد گندم است

کوروش محمدی، فرماندار شهرستان زرآباد در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به هدف کشت آبیاری قطره ای بیان کرد: یکی از مسائل مهم برای بهبود منابع آبی کشور، توسعه سیستم‌های آبیاری قطره‌ای برای افزایش بهره وری و کمک به صرفه‌جویی منابع آبی است.
 
وی افزود: سیستان و بلوچستان یک استان کم آب و خشک است و کشاورزان باید کشت هندوانه و گوجه را به دلیل میزان زیاد مصرف آب متوقف کنند و کشت جایگزین برای آن انتخاب کردیم.
 
فرماندار زرآباد با بیان اینکه کشت گندم می تواند الگویی برای سایر کشاورزان باشد، تصریح کرد: در منطقه زرآباد و با توجه به شرایط آب و هوایی بهترین کشت جایگزین گندم است که آب زیادی مصرف نمی شود و همچنین یک محصول همیشگی و مورد نیاز کشور هم است.
 
وی گفت: با توجه به اینکه هرساله ارز بسیاری زیادی برای واردات گندم از کشور خارج می شود با این روش می توان به راحتی به بحث خودکفایی در استان فکر کرد و با روش آبیاری نوین که مورد تاکید در جهاد کشاورزی است.
 
 کشت گندم به‌صورت قطره ای برای نخستین بار در زرآباد
 
محمدامین هوت، مدیر جهاد کشاورزی زرآباد در گفت و گو با خبرنگار ما تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی در زرآباد برای اولین بار جهت تغییر الگوی کشت گندم یکی از محصولات استراتژیک را در این شهرستان در ۲۰ هکتار به صورت قطره ای در حال اجرا است.
 
وی افزود: کشاورزان از این روش کشت و روش آبیاری استفاده می کنند و ترویجی برای سایر کشاورزان برای جایگزین کردن کشت های دیگر باشد و در سال های آتی این سطح افزایش یابد و کشاورزان استقبال کنند.
 
مدیرجهادکشاورزی زرآباد گفت: در فصل برداشت، گندم كشاورزان به صورت تضمینی از سوی دولت خریداری می شود بر این اساس گندم كاران برای خرید این محصول نباید هیچگونه دغدغه ای داشته باشند.

انتهای پیام/
 

  https://www.asrehamoon.ir/vdcawyn6u49nm61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما