تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۱
یافته های محققان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نشان می دهند که مصرف منیزیم سبب درمان افسردگی در مردان می شود.
آیا منیزیم به افسردگی کمک می کند؟
به گزارش عصرهامون؛ محققان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تحقیق بر روی ۴۶ مرد مبتلا به افسردگی دریافتند که مصرف مکمل منیزیم می تواند وضعیت افسردگی را درمردان بهبود بخشد.

منصور شهرکی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان با بیان این مطلب گفت: در یک تحقیق علمی که به روش کار آزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، روی مردان مبتلا به افسردگی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان صورت گرفت مشخص شد که تجویز ۵۰۰ میلی گرم مکمل منیزیم در روز میتواند وضعیت افسردگی و منیزیم سرم را در مردان مبتلا به افسردگی بهبود بخشد.

وی ادامه داد: در این تحقیق علمی با عنوان " تاثیر مکمل یاری منیزیم بر سطح سرمی فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز (BDNF) و وضعیت افسردگی در
بیماران مبتلا به افسردگی" که نتایج آن در ژورنال (Clinical Nutrition ESPEN) نیز به چاپ رسیده است ۴۶ مرد مبتلا به افسردگی، به دو گروه دریافت کننده مکمل منیزیم و دارونما تقسیم شدند و به مدت ۸ هفته تحت مداخله روزانه با ۵۰۰ میلی گرم مکمل منیزیم یا دارونما قرار گرفتند.

به گفته این متخصص تغذیه؛ قبل و ۸ هفته پس از مداخله؛ از افراد تست افسردگی بک برای سنجش وضعیت افسردگی و آزمایش نمونه خون جهت سنجش وضعیت منیزیم و سرم انجام شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: نتایج تحقیق نشان داد که در پایان، مداخله مصرف مکمل منیزیم در گروه دریافت کننده منیزیم می تواند نمره تست افسردگی بک و منیزیم سرم را در مردان مبتلا به افسردگی بهبود بخشد اما بر سطح BDNF سرم تأثیری ندارد.

این تحقیق علمی توسط دکتر منصور شهرکی، دکتر منصور شکیبا و مریم افشارفر در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان صورت گرفته است و نتایج آن در نشریه اسپن تغذیه بالینی، یکی از ژورنال های نمایه شده در پایگاه ساینس دایرکت از کمپانی الزویر چاپ شده است.

انتهای پیام/خ
ش
https://www.asrehamoon.ir/vdchmknz623nmqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما