تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۷
در گفتگو با فرمانداران شمال استان مطرح شد:

خسارت نزدیک به ۲ هزار میلیاردی سرما به شمال سیستان و بلوچستان

در پی سرما و یخ‌بندان در چند روز اخیر نزدیک به ۲ هزار میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی، دام و طیور و آب و فاضلاب خسارت وارد شد.
خسارت نزدیک به ۲ هزار میلیاردی سرما به شمال سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از اوشیدا، یخ‌بندان و سرمای بی‌سابقه که طی ۶۰ سال گذشته در منطقه تکرار نشده بود مردم منطقه را که با گرمای طاقت‌فرسا، خشکی و بی‌آبی عادت داشتند، غافلگیر کرد.

میثم برازنده، فرماندار شهرستان هیرمند، با اشاره به‌شدت سرما و یخ‌بندان اخیر و خسارات وارده به این شهرستان گفت: بروز سرمای شدید در شهرستان باعث خسارات بالغ بر ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی بخش کشاورزی از جمله  ۱۸۸ واحد گلخانه شهرستان هیرمند با برآورد خسارت ۱۰۰ میلیارد ریال وارد شده است.

وی با اشاره به عمده‌ترین دلایل خسارت به گلخانه‌ها به اذعان متولیان افزود: توزیع نامناسب سوخت توسط شرکت‌های تعاونی و فروشندگی‌ها، نوسانات برق و آسیب‌دیدن موتوربرق به دلیل طوفان شدید از دلایل خسارت به گلخانه‌ها بوده است.

برازنده تصریح کرد: با وقوع سرمای بی‌سابقه و یخ‌بندان در روزهای اخیر، موجب به بارآمدن خسارات هنگفت از جمله وقوع تلفات دام‌های سبک‌وسنگین، طیور بومی و استخرهای پرورش آبزیان در شهرستان هیرمند شده که در بخش دام و طیور، ۳۰ درصد دامداری‌ها با برآورد خسارت ۶۰ میلیارد ریال آسیب جدی  وارد شده که فقط در مرغداری صنعتی ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه جوجه تلف شده است.

فرماندار شهرستان هیرمند ادامه داد: در حوزه آب و فاضلاب باتوجه‌به شدت یخ‌بندان ۵۰۰ کنتور و کیت انشعاب و ۱۵۰ عدد کنتور و انشعابات خانگی دچار یخ‌زدگی و ترکیدگی و زیرساخت‌های این بخش با برآورد خسارت بیش از ۸۰ میلیارد ریال شده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: در پی وزش طوفان، یخ‌بندان اخیر به مجموعه بازی پلی‌اتیلن پارک الغدیر و فضای سبز ۲ میلیارد ریال خسارت وارد شده که مورد قطع درختان، آسیب به بلوارها و پارک ملت شهرستان، پنج میلیارد ریال متضرر شده است.

وی با اشاره به وزش طوفان شدید اخیر گفت: متاسفانه وزش طوفان باعث انباشت شن های روان به سطح خیابان ها شده که برای جمع آوری نیازمند یک دستگاه لودر و دو دستگاه کمپرسی هستیم.

برازنده افزود: در مجموع کل خسارات وارد شده به بخش‌های مختلف شهرستان هیرمند، ۱۰۵ میلیارد ریال است.

محمد حاجی حسینی فرماندار شهرستان هامون در گفتگو با خبرنگار ما گفت: باتوجه‌به شدت سرما و یخ‌بندان در منطقه سیستان، متأسفانه به شهرستان هامون هم در بخش‌های مختلف، خسارات و آسیب‌های زیادی  وارد شده است.

وی افزود: در بخش کشاورزی از تعداد ۱۱۳ واحد گلخانه در این شهرستان، ۹۶ واحد بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد به مقدار ۵۳۹ میلیارد ریال خسارات و آسیب جدی وارد شده است.

حاجی حسینی ادامه داد: در بخش دام و طیور پنج واحد مرغداری و بیش از ۴۰۰ واحد دامداری صنعتی دچار خسارات ناشی از یخ‌بندان شده و همچنین ۵۰۰ رأس دام و طیور عشایر با مجموع برآورد خسارت ۲۱ میلیارد و ۸۴۱ میلیون ریال وارد شده است.

وی تصریح کرد: در بخش حوزه‌های شهری و زیرساخت‌ها و ماشین‌آلات هشت میلیارد ریال خسارت جدی وارد شده است.

فرماندار شهرستان هامون تأکید کرد: در مجموع در حوزه‌های مختلف راهداری، صنعت و معدن و زیرساخت‌ها ۱۴۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

حسن دهمرده فرماندار شهرستان زهک با اشاره به خسارات وارد شده بر اثر تداوم طوفان و سرمای شدید و کم‌سابقه چند روز اخیر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با وقوع طوفان شدید و به دنبال آن سرما و یخ‌بندان به بیش از هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی و آسیب هفتاد تا صددرصدی به ۶۰۰ واحد گلخانه این شهرستان با برآورد مبلغ ۲۰۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به بخش‌های کشاورزی، محصولات زراعی و باغی، دام و دامپروری، طیور و تأسیسات و ادوات کشاورزی این شهرستان خسارت وارد شد.

حسین سنجرانی فرماندار شهرستان زابل در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: موج سرما و یخ‌بندان در روزهای اخیر خسارات قابل‌توجهی به مردم سیستان و به‌خصوص شهرستان زابل وارد کرده است.

وی افزود: در بخش کشاورزی هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی تحت کشت گندم و جو کشاورزان زابل  و همچنین گیاهان دارویی و گلخانه‌ای بیش از هفت هکتار اراضی آسیب‌دیده که ۲۶۶ هزار میلیون ریال در این بخش خسارت وارد شده است.

سنجرانی با اشاره به خسارت وارد شده به شیلات منطقه تصریح کرد: یخ‌بندان اخیر و سرمازدگی آسیب جدی و گسترده‌ای به شیلات شهروندان زابل که واقعیت غیرقابل‌تصوری بود و بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

وی با اشاره یخ‌زدگی کنتور آب شهروندان در شهرستان زابل گفت: از آغاز بحران برودت هوا و یخ‌بندان منطقه سیستان و قطعی آب ناشی از سرمای شدید و یخ‌زدگی تأسیسات و کنتور آب مشترکان در شهرستان زابل بیش از ۸ هزار کنتور دچار ترکیدگی و یخ‌زدگی شده و شهروندان را دچار مشکل کرده است که با همکاری آب و فاضلاب نسبت به رفع مشکل اقدام می‌شود.

فرماندار شهرستان زابل با اشاره به خسارت وارد شده به زیرساخت‌های شهری عنوان کرد: بارندگی اخیر و یخ‌بندان شبانه بیش از ۱۴۰ هزار میلیون ریال به ماشین‌آلات دستگاه‌ها، آسفالت و معابر،  تأسیسات شهری، فضای سبز خسارت وارد کرده است.

حبیب راهداری فرماندار شهرستان نیمروز نیز در خصوص خسارات وارد شده به این شهرستان به خبرنگار ما گفت: طوفان و سرمای شدید که منطقه سیستان را در برگرفت، علی‌رغم همه هشدارها به دلیل شدت سرما و طوفان بسیاری از بخش‌های مختلف دچار آسیب شد.

وی تصریح کرد: در شهرستان نیمروز سرما و یخ‌بندان به ۲۰۰ واحد گلخانه ۱۹۸ هزار میلیون ریال و ۳۶۸ هکتار اراضی بیش از  ۵۰۰ میلیارد ریال در بخش کشاورزی ۶۰ درصد آسیب‌دیده است.

فرماندار شهرستان نیمروز تأکید کرد: بیش از سه هزار رأس دام سبک‌وسنگین بر اثر سرما و یخ‌بندان تلف شده‌اند که خسارات بیش از ۷۰۰ هزار میلیون ریال به دامداران وارد شده است.

انتهای خبر/ https://www.asrehamoon.ir/vdcfctdymw6dtva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها