تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۸
عید فطر در سیستان و بلوچستان چگونه است؛

برپایی جشن حنابندان تا طلب حلالیت در روز عید

در آستانه فرارسیدن عید سعید فطر جنب‌وجوش مردم در روزهای گرم بهار، گرمی بازار عید فطر را دوچندان کرده است.
برپایی جشن حنابندان تا طلب حلالیت در روز عید
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون» رمضان، ماه میهمانی خدا، ماه لطف و بخشش الهی روبه‌پایان است و مسلمانان به شکرانه اینکه توانستند یک ماه را به عبادت و اطلاعت خداوند سپری کنند و با قرآن مأنوس شوند و به مناسبت پیروزی در جهاد با نفس در روز عید فطر به جشن و شادی می‌پردازند.

 روزه‌داران پس از یک ماه روزه‌داری و عبادت پروردگار با برپایی آیین‌های خاص ماه مبارک رمضان را بدرقه و به استقبال عید فطر می‌روند.

 مردم سیستان و بلوچستان همان‌طور که با آداب‌ورسوم خاصی به استقبال ماه رمضان رفتند، در روز عید سعید فطر نیز در مناطق مختلف استان آداب‌ورسوم ویژه و خاص برپا می‌کنند.

 چند روز مانده به عید حال و هوای خاصی در خیابان‌ها و بازارها وجود دارد، جنب‌وجوش بازارها در این روزها زیاد و مغازه‌داران خوشحال از رونق بازار هستند، مردم با خرید آجیل، شیرینی، پوشاک و... به استقبال عید سعید فطر می‌روند و شور و نشاط خاصی در بازار دیده می‌شود.

 فروشندگان از شرایط بازار رضایت دارند و می‌گویند: به برکت فرارسیدن این عید بزرگ، کسب‌وکار رونق گرفته است.

 به گفته یکی از مغازه‌داران، این روزها کاسبی و استقبال مردم بسیار خوب است.

 مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در این روز لباس نو با رنگ‌های روشن بر تن می‌کنند به‌طوری‌که معتقدند پس از یک ماه با زدودن تیرگی‌ها به استقبال عید فطر باید رفت.

 به گفته ابراهیمی یکی از کارشناسان میراث‌فرهنگی در شب پایانی ماه مبارک رمضان، زنان بلوچ با تهیه و آماده‌کردن حنا که معمولاً حنای محلی خود منطقه است، خود را برای مراسم حنابندان آماده می‌کنند و با حنا نقش‌های مختلف و زیبایی بر دست‌های خود می‌کشند و کار بستن حنا بر دست زنان توسط فردی که در این زمینه مهارت خاصی دارد انجام می‌شود.

 وی می‌گوید: مردم بلوچ اهل‌سنت این عید را یکی از اعیاد بزرگ اسلام می‌دانند و سه روز به جشن و شادمانی می‌پردازند و بعد از اقامه نماز عید فطر همه در خانه بزرگ فامیل برای عرض تبریک جمع می‌شوند و بزرگ‌خاندان با قربانی‌کردن دام و پخت غذا از میهمانان پذیرایی می‌کند.

 یکی از زیبایی‌های که زینت لباس عید زنان بلوچ است، هنر سوزن‌دوزی و نشستن نقوش زیبا با رنگ‌های شاد بر روی لباس‌هایشان است که توسط خود زنان و دختران بلوچ از روزهای ابتدایی ماه رمضان دوخته و برای پوشیدن در روز عید فطر آماده می‌کنند.

 همچنین زنان سیستانی چند روز قبل از فرارسیدن عید فطر مشغول پختن شیرینی و کلوچه محلی می‌شوند تا در روز عید از میهمانان خودپذیرایی کنند.

 در ساعات ابتدای صبح مردم آماده رفتن به سمت مصلی های برگزاری نماز عید فطر می‌شوند تا در صفوف متحد خود با اقامه نماز از درگاه الهی برای فرصت یک ماه عبادت و بندگی شکرگزاری کنند.

 در صبح روز عید فطر مردان بلوچ با ظاهری آراسته و پوشیدن لباس‌های نو به رنگ سفید جهت اقامه نماز جماعت به عید گاه می‌روند و کودکان و نوجوانان نیز به تبعیت از بزرگ‌ترها در نماز شرکت می‌کنند، پس از پایان نماز عید، با در آغوش گرفتن یکدیگر فرارسیدن عید فطر را به هم تبریک می‌گویند و اگر کسی را رنجیده باشند طلب بخشش و حلالیت می‌کنند.

 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjmoevyuqemvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما