تاریخ انتشار :جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۵
 ترویج خانه‌های دین و زندگی در سیستان و بلوچستان؛

 خانه‌های دین فرصتی مناسب برای ترویج آموزه‌های دینی در جامعه است

 گسترش خانه‌های دین و زندگی در راستای حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است؛ و باید از این تشکلات برای توسعه در کل کشور و امت‌های اسلامی برای اشتغال‌زایی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی حمایت کرد.
 خانه‌های دین فرصتی مناسب برای ترویج آموزه‌های دینی در جامعه است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، خانه‌های دین زندگی از سال ۱۳۹۶ با پنج پایگاه شروع به کار و با عنوان خانه‌های دین و زندگی در سطح سیستان و بلوچستان گسترش پیدا کرده است.
 
 فاطمه میرشکار اولین بانوی مؤسس خانه دین و زندگی در سیستان و بلوچستان در خصوص راه‌اندازی این خانه بیان کرد: برنامه‌های قرآنی خود را به ابتدا صورت‌جلسات دعای توسل از ۲۵ سال پیش آغاز کرده است و رفته‌رفته این جلسات دعای توسل به جلسات قرآن و ترویج مسائل اجتماعی و احکامی تبدیل شده است و به مدت ۵ سال است که زیر نظر خانه‌های دین و زندگی قرار گرفته است.

 وی افزود: زمانی که با خانه‌های دین و زندگی آشنا شده‌ایم جلسات ما پربارتر و خیلی پربرکت و بهتر انجام می‌گیرد و من رابط خانه دین و زندگی در حاشیه شهر زاهدان به‌عنوان پایگاه شماره ۱ در حال فعالیت قرآنی و اجتماعی هستم بسیار خوشحال هستم که خانه من خانه حضرت زهرا (س) و خانه دین و زندگی است.
 
مؤسس اولین خانه دین و زندگی در خصوص برکات این جلسات، تصریح کرد: خاطره‌ای که از پارسال برایم اتفاق افتاده و از سال‌های دیگر شیرین‌تر بوده؛ این است که پارسال شهر ما میزبان شهدای گمنام بود و من بسیار دوست داشتم که شهدای گمنام مهمان‌خانه من باشند و از حضرت زهرا (س) و خدا کمک خواستم و گفتم شما حضرت زهرا (س) مادر همه شهدای گمنام هستید من از شما می‌خواهم که یکی از شهدای گمنام در خانه ما حضور پیدا کند و به‌صورت معجزه‌آسا با کمک خدا و حضرت زهرا (س) شهید گمنام مهمان‌خانه حقیرانه ما در حاشیه شهر شد و این معجزه را از برکات جلسات قرآن و خانه دین و زندگی می‌دانم و تشکر ویژه از همسرم دارم که اجازه داده است تا این جلسات در منزل ما ایجاد شود.

خانه‌های دین و زندگی در واقع همان خانه‌های جلسات قرآن محله‌ای محور است 
 سهیلا صفرزایی دبیرخانه‌های دین و زندگی و رئیس مؤسسه بحرالعلوم بیان کرد: خانه‌های دین و زندگی در واقع همان خانه‌های جلسات قرآن محله‌ای محور است که قدم‌به‌قدم در کوچه‌ها و خیابان و در سطح همه شهرها و کل کشور در حال برگزاری است.
 
 وی افزود: یکی از کارهایی که در جلسات قرآن انجام می‌شود صرفاً جز خوانی نیست و در کنار قرآن، آموزش کار فرهنگی و اجتماعی و همچنین دغدغه‌ای برای حل مسائل و مشکلات جامعه هم وجود دارد.
 
 دبیرخانه‌های دین و زندگی تصریح کرد: تعدادی از پایگاه‌ها را شناسایی کرده و با آنها این فعالیت‌ها را ادامه داده‌ایم؛ ولی در بعضی از محلات که پایگاه وجود نداشت پایگاه راه‌اندازی شده و تاکنون از لحاظ کیفی و کمی تعداد پایگاه بالغ بر ۲۰۰ پایگاه در کل استان وجود دارد.
 
 وی در خصوص اینکه چه شهرهای در سطح استان دارای خانه‌های دین و زندگی هستند، ادامه داد: در حاشیه شهر زاهدان تمام مناطق سیستان، خاش، ایرانشهر، چابهار و دلگان پایگاه‌ها خانه‌های دین و زندگی وجود دارد؛ همه این پایگاه‌ها به‌صورت جدی با محوریت کار قرآنی به‌صورت قوی در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کار فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهند و تمام این پایگاه‌ها بیمه شده و در راستای توانمندسازی و ارتقای شغلی آنها نیز کلاس‌های آموزشی به آنها داده شده است.
 
 صفرزایی اظهار کرد: این کلاس‌های تخصصی در جهت مدیریت مجتمع و پایگاه‌ها صورت‌گرفته است؛ اما در بحث اقتصادی هم به دلیل اینکه اوضاع اقتصادی بانوان بهتر از این شود و باتوجه‌به اینکه اکثر این بانوان فعال بیمه هستند و بتوانند هزینه بیمه خود را پرداخت کنند اقداماتی که برای رفع معیشت بانوان ایجاد شده که شامل کارگاه‌هایی پارچه‌بافی، سوزن‌دوزی، آینه‌دوزی و سیاه‌دوزی است.

 وی خاطرنشان کرد: از تمام بانوان و زنان چه زنان سرپرست خانوار و یا بی‌سرپرست و حتی تمام زنان جویای کار دعوت می‌کنیم تا در این کارگاه‌های شرکت کنند و بتوانند به درآمدزایی و شغل پایدار برسند.
 

در کل استان حدود ۲۰۰ پایگاه وجود دارد
مصطفی جهان‌شاهی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: در حال حاضر در کل استان حدود ۲۰۰ پایگاه وجود دارد که از همین محافل قرآنی شکل‌گرفته است و هدف اصلی ما راه‌اندازی هزار خانه دین و زندگی در استان است و در این راستا همه ارگان‌ها هم سازمان ارشاد، امور اجتماعی استانداری و سازمان تبلیغات کمک کردند.
 
 جهان‌شاهی اظهار کرد: اما این جریان، جریانی کاملاً مردمی است و جنس خانه‌های دین و زندگی به دلیل اختصاصی که در حوزه فعالیت‌های مختلف اجتماعی دارند بسیار ویژه است؛ اول اینکه بر تکیه بر بانوان فعال است و دوم هر مؤسس خانه خود را پایگاه فرهنگی قرار می‌دهد و سوم اینکه جغرافیای خانه‌های دین و زندگی جغرافیای محدود در حد یک کوچه و خیابان نیست و این بسیار کمک و تلاش می‌کند که این نام و برند تبدیل به یک تشکل بسیار اثرگذار در سطح جامعه شود.
 
 وی در راستای فعالیت‌های این خانه‌ها افزود: فعالیت‌های این تشکل‌ها فقط در بحث فرهنگی نبوده و در زمینه اقتصادی و اجتماعی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی در این خانه‌ها کارهای زیادی انجام شده و این پدیده بسیار مبارکی است.
 
 مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان خاطرنشان کرد: در این تشکل‌ها نیازی به جمع‌آوری مخاطب نیست و این خانه‌های دین و زندگی مخاطب خودشان را دارند و ما در همین زمینه ۵۰ بانوی دین و زندگی را برای حلقه کلاس‌داری و حلقه داری آموزش داده‌ایم و آنها مخاطب خود را دارند این تشکلات خانه‌های دین و زندگی نقطه‌ضعف و فقدان ما را پر می‌کند و توجه به این تشکلات و حمایت آنها باعث رفع فقدان و کمک به مساجد می‌شود.
 
 رضا عزت زمانی معاونت امور فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی کشور بیان کرد: خانه‌های دین و زندگی جلوه‌ای از این نور الهی هستند که در این خانه‌ها تبلور پیدا کرده یک هویت اجتماعی که حول محور مادر و نقش مادری شکل‌گرفته و باعث پیوند اجتماعی می‌شود.
 
 وی ادامه داد: همان پیوند اجتماعی که شیطان تلاش می‌کند با ابزارها و عناصر مختلف این‌ها را از بین ببرد مانند: پیوند بین خانواده، پیوند بین افراد اجتماع، پیوند بین امت‌ها همه این‌ها را دشمن سعی دارد که با فتنه‌ها و آسیب‌هایی که می‌زند تفرقه را ایجاد کند؛ اما امروز خانه‌های دین و زندگی این هویت را دارد که پیوند بین نوجوانان و بانوان با محوریت قرآن و احکام دین را ایجاد کند و در کنار این موارد اشتغال‌زایی و شغل‌های پایداری و ظرفیت‌های این چنینی برای افراد جامعه ایجاد کند.
 
 عزت زمانی خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که امروز در سیستان و بلوچستان این الگو شده است و در کل کشور و حتی امت‌های اسلامی گسترش پیدا کند؛ امیدوارم که با توزیع و معرفی و حمایت این تشکلات خدمتی به آنها انجام دهیم و امروز در استان رونمایی از پرچم خانه‌های دین و زندگی و کتابچه دین و زندگی را انجام داده‌ایم.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcdjj0ffyt09x6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما